لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۴

«قصد» ایران برای خرید ۱۰۵ هواپیمای ژاپنی


ایران  قصد دارد برای تامین بخشی از نیاز هوایی اش  ۱۰۵ فروند هواپیما از شرکت میتسوبیشی ژاپن خریداری کند
ایران  قصد دارد برای تامین بخشی از نیاز هوایی اش  ۱۰۵ فروند هواپیما از شرکت میتسوبیشی ژاپن خریداری کند

در حالی که تاکنون قرارداد خرید ۱۰۰ فروند ایرباس و ۱۱۰ فروند بوئینگ و ۲۰ فروند‌ای تی آر نهایی شده است، طبق گزارش های رسیده، ایران قصد دارد برای تامین بخش دیگری از نیاز هوایی اش ۱۰۵ فروند هواپیما از شرکت میتسوبیشی ژاپن خریداری کند.

ناوگان هوایی ایران نیاز به ۵۰۰ هواپیما دارند که از این میان حدود ۶۰ درصد از این نیاز به هواپیماهای باریک پیکر( تک راهرو ) زیر ۲۰۰ نفره باز می گردد. خرید هواپیما از میتسوبیشی هم این بخش از نیاز ایران را هدف گرفته است.

به گزارش سایت های خبری از جمله مهر و تهران تایمز، شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر و آسمان در حال مذاکره با شرکت هواپیماسازی ژاپنی میتسوبیشی برای خرید ۱۰۵ فروند هواپیما هستند.

سایت خبری ژاپنی کیودونیوزهم گزارش داده است که مقامات شرکت آسمان از سال گذشته میلادی مذاکرات خرید ۲۵ فروند هواپیمای میتسوبیشی را با این شرکت آغاز کرده اند که ارزش آن ۵۰۰ میلیون دلار است. ضمن اینکه ایران ایر (هما) نیز در حال مذاکره با میتسوبیشی برای خرید ۸۰ فروند هواپیمای جت مسافری کوتاه برد است که این دو شرکت در مجموع خواهان خرید ۱۰۵ فروند هواپیما از میتسوبیشی هستند.

هواپیمایی که قرار است از شرکت میتسوبیشی خریداری شود قرار است جایگزین ناوگان بشدت فرسوده هواپیماهای فوکر در ایران شود.

طی بیست سال اخیر فوکر ۱۰۰ بازوی اصلی شرکت ایران ایر و آسمان در پروزا‌های داخلی بوده است. فوکر یک شرکت هواپیماسازی هلندی بود که در پی ورشکستگی در سال ۱۹۹۶ منحل شد. به همین دلیل یکی از بزرگ‌ترین مشکلات فعلی فوکر‌ها در ایران به دلیل انحلال شرکت مادر، بحث تعمیراتی و تامین قطعه است.

فوکر ۱۰۰ در سال ۱۹۸۸ وارد بازار شد. در مجموع ۲۸۳ فروند از این هواپیما ساخته شد. فوکر ۱۰۰ دارای دو موتور توربوفن در دو سوی انتهای بدنه‌است. روشی که البته مدتی است چندان در ساخت هواپیماهای مسافر بری استفاده نمی شود . محدوده پرواز این هواپیما حدود ۱۵۰۰ کیلومتر است. هواپیمای میتسوبیشی ‌ام آر جی قرار است جایگزین هواپیماهای فوکر در ایران شود.

جت ژاپنی که ایران قصد خرید آن را دارد از پیشرفته‌ترین گزینه‌های حال حاضر جهان در کلاس هواپیماهای مسافربری زیر ۱۰۰ نفره است.

این جت مسافربری در دو سری ام آر جی ۷۰ و ام آر جی ۹۰ تولید می شوند .‌ام آر جی ۹۰ ظرفیت ۹۰ سرنشین و‌ام آر جی ۷۰ ظرفیت ۷۰ سرنشین را دارد.

برد مدل ۹۰ نفره ۳۷۰۰ کیلومتر و برد مدل ۷۰ نفره سه هزار کیلومتر است. با این برد این هواپیما علاوه بر پوشش شهر‌های مهم داخلی ایران می‌تواند کشور‌های همسایه ایران مانند امارات، ترکیه و عراق را که بیشترین بار مسافری را برای ایرلاین‌های ایرانی دارد به راحتی پوشش دهد. برد این هواپیما دو برابر فوکر است این برد به این هواپیمای ژاپنی اجازه می دهد با یک بار سوخت گیری چند پرواز داخلی در ایران را در روز انجام دهد این عامل سبب می شود هزینه‌های عملیاتی این هواپیما نسبت به فوکر کمتر باشد.

سرعت هر دو مدل‌ام آر جی ، ۷۸ صدم ماخ است که اندکی از بوئینگ ۷۳۷ کمتر است. برای سبک شدن وزن هواپیما در بسیاری از قطعات مانند بال‌ها از فیبر کربن استفاده شده که علاوه بر سبک شدن که نقش زیادی در کاهش مصرف سوخت دارد سبب انعطاف پذیری و افزایش قدرت مانور هواپیما هم شده است.

موتور این هواپیما توسط شرکت پرت‌ اند‌ ویتنی آمریکا تولید می‌شود این شرکت یکی از قوی‌ترین سازندگان موتورهای توربو فن دنیاست. موتوری هم که بر روی این هواپیما نصب شده یکی از موتور‌های مشترکی است که شرکت‌های امبرائر برزیل و بمباردیر کانادا هم از آن استفاده می‌کند.

این موتور با نام «پی‌دابلیو ۱۰۰۰ جی» ‌‌‌ همان موتوری است که روی هواپیماهای سری «سی» بمباردیر کانادا، سری‌ای ۲ امبرائر برزیل و ایرباس ۳۲۱ استفاده می‌شود. این موتور فعلا یکی از پیشرفته‌ترین و کم مصرف‌ترین موتورهای توربو فن در جهان محسوب می‌شود.

هم اکنون قرار داد خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس برای ایران ایر ، ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ برای ایران ایر ،۳۰ فروند بویینگ برای آسمان و ۲۰ فروند‌ای تی آر برای شرکت ایران ایر امضا شده است .

از ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس، ۴۶ فروند از مدل باریک پیکر سری ۳۲۰ است. از ۸۰ فروند بوئینگ ایران ایر هم ۵۰ فروند از مدل باریک پیکر ۷۳۷ است تمام ۳۰ فروند هواپیمای قرار داد بوئینگ با شرکت آسمان ، هم مدل باریک پیکر ۷۳۷ است.

هواپیماهای خانواده ایرباس ۳۲۰ و بوئینگ ۷۳۷ مانند هواپیمای میتسوبیشی تک راهرواند اما دارای ماموریت متفاوتی هستند.

این هواپیماهای با تعداد صندلی بین ۵۰ تا ۱۰۰ صندلی بیشتر از هواپیماهای میتسوبیشی( ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر بسته به مدل ) دو برابر این هواپیمای ژاپنی( شش هزار کیلومتر ) برد دارند . هواپیماهای شرکت‌ای تی آر هم از نوع توروبو پراپ است و برای پرواز‌های زیر ۷۰۰ کیلومتر ایده آل است . به همین دلیل هواپیمای میتسوبیشی از نظر عملیاتی جای خالی بین مدلی مانند ۷۳۷ و هواپیمای‌ای تی آر را پر می کند.

از ۵۰۰ هواپیمای مورد نیازبرای ایران، خطوط هوایی به ۳۰۰ فروند ( ۶۰ درصد کل نیاز ) هواپیمای تک راهرو با ظرفیت بین ۸۰ تا ۲۰۰ صندلی نیاز دارند که با خرید ۴۶ فروند خانواده ایرباس ۳۲۰ ، ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ و ۱۰۵ فروند هواپیمای میتسوبیشی حدود۷۷ درصد نیاز ایران در این بخش برطرف خواهد شد.

XS
SM
MD
LG