لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۲

استانداری سيستان و بلوچستان کشته شدن یکی از مرزبانان را تائید کرد


تصویری که گروه جیش العدل در بهمن ماه از پنج مرزبان ربوده شده ایرانی منتشر کرد.
تصویری که گروه جیش العدل در بهمن ماه از پنج مرزبان ربوده شده ایرانی منتشر کرد.
علی اصغر ميرشکاری، معاون امنيتی و انتظامی استاندار سيستان و بلوچستان، روز دوشنبه ۴ فروردین به خبرگزاری ايرنا گفت: «بر اساس تحقيقات به عمل آمده خبر شهادت يکی از پنج مرزبان ايرانی تاييد شده است.»

به گفته علی اصغر ميرشکاری، جمشيد دانايی‌فر تنها درجه‌دار از ميان پنج مرزبان ربوده شده، کشته شده است.

پيشتر جيش‌العدل در اعلاميه‌ای که روز يکشنبه، سوم فروردين، در وبلاگ و توئيتر خود منتشر کرد، گفت «پاسدار گروهبان يکم جمشيد دانايی‌فر» را «در راستای اعلام قبلی سازمان مبنی بر قصاص خون شهيد علی نارويی» به دار آويخته است.

مقام‌های ايران اعدام علی نارويی را تاييد نکرده‌اند ولی علی اوسط هاشمی، استاندار سيستان و بلوچستان، دهم اسفند ماه بدون نام بردن از کسی، به روزنامه «شهروند» گفته بود که «يکی از اعضای جيش‌العدل در حال گذراندن دوران محکوميتش، بيمار شده و با اينکه تحت درمان بوده فوت کرده است».

موسی دانايی‌فر برادر کوچکتر مرزبان جمشيد دانايی‌فر به ایرنا گفت: «جمشيد دانايی فر متولد ۱۳۶۶ محمد آباد سيستان و دارای مدرک ديپلم است که از سه سال پيش در مرزبانی مشغول به خدمت شده است.»

جيش‌العدل که جمهوری اسلامی ايران ماهيت آن را «تروريستی» می‌داند در اعلاميه خود «اعدام جمشيد دانايی‌فر» را «در راستای برچيدن ظلم بپاخاسته» و «واکنشی به کنش‌های رژيم» و آنچه که «جنايات در حق فرزندان اهل سنت» خوانده، عنوان کرده است.

افراد جيش العدل ۱۷ بهمن ماه گذشته پنج مرزبان ايرانی را در منطقه جکيگور شهرستان سرباز در جنوب سيستان و بلوچستان ربودند.

علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی از «صحبت‌های مفصل» با مقام‌های پاکستانی و همچنين برقراری ارتباط با گروه به گفته وی «تروريستی» جيش‌العدل خبر داده و ابراز اميدواری کرده بود که پنج مرزبان ربوده شده آزاد شوند.

استان سيستان و بلوچستان در سال‌های اخير محل درگيری نيروهای امنيتی ايران با افراد و گروه‌هايی است که جمهوری اسلامی از آن‌ها به عنوان «قاچاقچی»، «اشرار» و «تروريست» نام می‌برد. در جريان اين درگيری‌ها ده‌ها تن از دو طرف کشته يا به گروگان گرفته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG