لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

افخم:عربستان صلاحیت سخن گفتن در مورد نقش منطقه‌ای ایران را ندارد


انتقاد شدید مرضیه افخم از سخنان وزیر خارجه عربستان در مورد نقش منطقه ای ایران
انتقاد شدید مرضیه افخم از سخنان وزیر خارجه عربستان در مورد نقش منطقه ای ایران

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اظهارات عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی را «سخیف و خارج از عرف دیپلماتیک» توصیف کرد.

وی روز سه‌شنبه در واکنش به اظهارات اخیر عادل الجبیر گفت: «عربستان سعودی، صلاحیت سخن گفتن در مورد نقش منطقه‌ای ایران را ندارد».

عادل الجبیر، دوشنبه ۲۷ مهر، در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه آلمان، گفت: «ما امیدواریم ایران سیاست‌هایش را تغییر دهد و دخالت در امور کشورهای منطقه، در سوریه، یمن، عراق و لبنان را متوقف کند».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، خانم افخم، رویکرد عربستان سعودی به تحولات منطقه را رویکردی «نظامی، امنیتی و افراط گرایانه» خواند.

به گفته وزیر امور خارجه عربستان سعودی، این کشور از «تمام توان سیاسی، اقتصادی و نظامی» خود برای «دفاع از حاکمیت و مردم‌اش در برابر اقدامات ایران» استفاده خواهد کرد.

این سخنان عادل الجبیر در روزی بیان شد که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر سخنان تندی علیه عربستان سعودی اظهار کرد.

عربستان سعودی، پادشاهی ثروتمند و عربی-سنی است که در سال‌های اخیر به شدت با جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین کشور خاورمیانه با اکثریت شیعه، درگیر رقابت‌های منطقه‌ای بوده است.

این دو کشور در سوریه، یمن، عراق و لبنان از جناح‌های رقیب و‌گاه نیروهای دشمن حمایت می‌کنند.

برنامه اتمی ایران نیز از دیگر نگرانی‌های پادشاهی سعودی در این مدت بوده است.

XS
SM
MD
LG