لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

وزارت کشور: اجرای طرح «عفاف و حجاب» بايد به دور از نگاه امنيتی باشد


قائم مقام وزير کشور ایران در امور اجتماعی،چهارشنبه ۲۹ مرداد، از پيشنهاد اين وزارتخانه برای اصلاح مصوبه شورايعالی انقلاب فرهنگی درباره «عفاف و حجاب» خبر داد و تاکيد کرد که اجرای طرح «عفاف و حجاب» بايد به دور از نگاه امنيتی و فيزيکی باشد.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، مرتضی ميرباقری گفت که برای اصلاح مصوبه ۴۲۷ شورای انقلاب فرهنگی اطلاعاتی جمع‌آوری و به دبيرخانه شورای انقلاب فرهنگی ارسال شده است تا اين مصوبه مطابق با شرايط سال ۹۳ و سال‌های پيش‌رو مورد بازنگری قرار گرفته و مجددا ابلاغ شود.

براساس مصوبه ۴۲۷ شورای انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی، وظايفی برای تعدادی از دستگاه های دولتی و حکومتی، برای« اشاعه حجاب» تعيين شده است.

قائم‌مقام وزير کشور ایران در امور اجتماعی، فرهنگی درباره مواردی که بايد در اين مصوبه اصلاح شود تصريح کرد: «وقتی به دستگاهی وظيفه محول می‌کنيم، صرف تعيين وظيفه مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه بايد متناسب با وظيفه ساختار و تشکيلاتی را در اختيار قرار دهيم. »

آقای ميرباقری اضافه کرد:« در گذشته اين موارد در مصوبه ديده نشده و به همين دليل آثار جدی در سطح جامعه نداشته است. »

وی در ادامه سخنان خود تاکيد کرد: « اجرای طرح عفاف و حجاب مسيری است که بايد از آن مراقبت‌های لازم به عمل بيايد و اين مراقبت‌ها بدون نگاه امنيتی و فيزيکی باشد. »

پيش از اين نيز عبدالرضا رحمانی فضلی، وزير کشور، بر برخوردهای فرهنگی در موضوع حجاب تاکيد کرده بود اما برخی از نمايندگان اصولگرای مجلس و مسئولين قضايی بر برخوردهای انتظامی و قضايی با افرادی که آنها را «بی‌حجاب» می نامند تاکيد دارند.

غلامحسين محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائيه ايران،در خرداد ماه با اشاره به برخورد‌ با افرادی که «بی‌حجاب» ناميد، گفت: «اگر با اين افراد که تعدادشان کم نيست برخورد نشود مشکلات بيشتر ايجاد می‌شود.»

نمايندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه، ۳ تير ماه مجلس از توضيحات عبدالرضا رحمانی فضلی، وزير کشور دولت حسن روحانی، در مورد «اقدامات اين وزارتخانه درباره قانون حجاب و عفاف» قانع نشدند و به وی « کارت زرد» دادند.

قائم‌مقام وزير کشور در امور اجتماعی با بيان اينکه در سطح کل جامعه ايران اعتقاد جامعی نسبت به موضوع عفاف و حجاب وجود دارد افزود: «ناهنجاری تنها بخش کوچکی از جامعه است و بايد متناسب با آن رفتار کنيم، يعنی هرگونه افراط و تفريط راه را به بيراهه می‌کشاند. »

وی اضافه کرد: « به نظر ما نسبت به سال‌های قبل اتفاق جدی در سال ۹۳ رخ نداده است اما ارزيابی اين است که دستگاه‌ها هماهنگ عمل می‌کنند و وضعيت اجتماعی نسبت به سال ۹۲ بهتر شده است. »

هر ساله در تابستان و ماه های پيش از آن اظهار نظر مقامات دولتی ايران درباره نحوه برخورد با بد حجابی افزايش پيدا می‌کند.

علی اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، روز دوشنبه، ۱۳ خرداد مقابله مستقيم با «بدحجابی» را اقدامی «اشتباه» خوانده و «بدحجابی» را نشانه اعتراض مردم به حکومت دانسته بود.

XS
SM
MD
LG