لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۳

اصولگرایان از چه کسی حمایت می‌کنند؟


نشست جبهه متحد اصولگرایان در فروردین ۸۷ در شهرستان ری
نشست جبهه متحد اصولگرایان در فروردین ۸۷ در شهرستان ری
نزدیک به سه ماه تا انتخابات ریاست جمهوری که در ۲۲ خرداد سال ۸۸ برگزار خواهد شد علاوه بر صف‌آرایی دو جناح محافظه‌کار و اصلاح‌طلب در مقابل یکدیگر در هر دو سو رقابت‌های درونی کاندیداهای احتمالی نیز شدت گرفته است.

در میان محافظه‌کاران که در انتخابات‌های گذشته با تابلوهای مختلفی حضور داشته و اکنون خود را «اصولگرا» می‌نامند محمود احمدی‌نژاد، محمدباقر قالیباف، محسن رضایی، مصطفی پورمحمدی، محمد جهرمی، علی‌اکبر ولایتی و علی لاریجانی به عنوان کاندیدهای احتمالی به رقابت با یکدیگر مشغولند، اما هیچ یک تاکنون نامزدی خود را به طور رسمی اعلام نکرده‌اند.

احمدی‌نژاد؛ نامزد بدیهی اصولگرایان

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری فعلی که در انتخابات سال ۸۴ به رغم قرار گرفتن در جناح اصولگرا حاضر نشد به تصمیمات رهبران «جبهه پیروان خط امام و رهبری» اصلی‌ترین تشکل محافظه‌کاران تن دهد، این بار با در دست داشتن دولت اقدامات عملی برای حضور در انتخابات آینده را آغاز کرده است.

نگارش نامه‌ای در مورد طرح امنیت اجتماعی، سرعت دادن به سفرهای استانی، و بازدید شنبه شب وی از کوی دانشگاه بخشی از اقداماتی است که منتقدان رئیس جمهوری اسلامی آنها را در شمار اقدامات انتخاباتی وی قرار داده‌اند.

اسدالله بادامچیان از اعضای ارشد حزب مؤتلفه اسلامی در شماره اخیر هفته‌نامه «شما» ارگان این حزب محمود احمدی‌نژاد را به عنوان «کاندیدای بدیهی اصولگرایان» نامبرده است.

با این حال حزب متبوع آقای بادامچیان هنوز احمدی‌نژاد را به عنوان کاندیدای نهایی خود معرفی نکرده و از «برگزاری جلسات مهم سیاسی در این حزب» به عنوان «آخرین گام‌های انتخاباتی اصولگرایان» یاد کرده است.

سایت رسمی این حزب نیز در نظرسنجی انتخاباتی خود به ترتیب «محمود احمدی‌نژاد، محمدباقر قالیباف، علی‌اکبر ولایتی، میرحسین موسوی، محمد خاتمی، مصطفی پورمحمدی، و حسن روحانی» را به عنوان کاندیدهای احتمالی دو جناح سیاسی در انتخابات آینده نامبرده است.

سخنگوی جمعیت ایثارگران ایران اسلامی که احمدی‌نژاد خود از اعضای ارشد آن است به خبرگزاری ایسنا خبر داد که این تشکل به زودی نامه‌ای برای سایر گروه‌های اصولگرا ارسال خواهد کرد.

لطف‌الله فروزنده همچنین گفت: «ما فکر می‌کنیم حتی برخی از دوستان در جریان اصولگرا که انتقادهایی نیز به عملکرد دولت دارند و البته در کنار آن نقاط قوت را نیز بیان می‌کنند، اعتقاد بر آن دارند که جریان دوم خرداد خط قرمز جریان اصولگراست. »

وی ضمن تأکید براینکه «در حال حاضر نباید وارد مصداق شویم» گفت: «ما معتقدیم که در حال حاضر از دولت حمایت کنیم و ریزش آرای احمدی‌نژاد را کار درستی نمی‌دانیم. »

جلسات مهم اصولگرایان

سخنگوی «جبهه‌ پیروان خط امام و رهبری» که تشکل‌های سیاسی چون مؤتلفه، جامعه اسلامی مهندسان و جامعه روحانیت مبارز اعضای آن را تشکیل می‌دهند در هفته گذشته یک جلسه ۲ ساعته و نیمه با احمدی‌نژاد برگزار کردند.

کمال سجادی سخنگوی این جبهه روز شنبه به خبرگزاری ایسنا گفت که «اعضای شورای مرکزی این تشکل قرار است بار دیگر با رئیس جمهوری ملاقات و دیدگاه‌ها و نظرات خود را به وی منتقل کنند.»

آقای سجادی همچنین با اشاره به ملاقات چند روز پیش اعضای این تشکل با محمود احمدی‌نژاد گفت که مطالب مطرح‌شده در جلسه با رئیس جمهوری «در جلسه شورای مرکزی و هیئت رئیسه جبهه بررسی شد و یکی از نتایج این بررسی‌ها این بود که اعضا تصمیم گرفتند بار دیگر با رئیس جمهوری دیدار کنند.»

وی همچنین تأکید کرد: «این ملاقات مهمی خواهد بود و تمام تلاش ما این است که این ملاقات تا قبل از پایان سال ۸۷ صورت گیرد.»

خبرگزاری ایسنا چهارم اسفند به نقل از حسن غفوری‌فرد عضو جامعه اسلامی مهندسین و یکی از حاضران در جلسه گذشته با احمدی‌نژاد درباره محتوای این جلسه گزارش داد که در این جلسه اصولگرایان «نظرات، پیشنهادها و پرسش‌های خود را در مورد دولت فعلی آقای احمدی‌نژاد و احتمالاً دولت آینده ایشان مطرح کردند. »

به گفته غفوری‌فرد «محدود کردن انتخاب مدیران دولتی به دوستان»، «عدم استفاده از ظرفیت اصولگرایان در دولت نهم»، « تغییر گسترده وزرا، رؤسا و مدیران عامل بانک‌ها»، «تزلزل مدیریتی در کابینه»، «نگرانی‌هایی از عدم تعامل صحیح دولت و مجلس» بخشی از مسایلی بود که در جلسه اصولگرایان با احمدی‌نژاد مطرح شده است.

وی همچنین گفت: «جامعه اسلامی مهندسین و جبهه پیروان خط امام و رهبری هنوز وارد بحث مصادیق نشده و در این ارتباط تصمیمی نگرفته، اما تأکید دارد مشارکت مردم باید در انتخابات حداکثری باشد و دولت دهم قوی‌تر از دولت نهم باشد.»

وی نیز جلسه دوم با احمدی‌نژاد را مهم ارزیابی کرده و گفته است « بعد از این بحث و بررسی‌ها تصمیم خود را خواهیم گرفت.»

مرتضی نبوی مدیر روزنامه رسالت و دیگر عضو جامعه اسلامی مهندسین سیاست خارجی احمدی‌نژاد را نیز از جمله موارد مهم در سرنوشت انتخابات آینده عنوان کرده است.

وی با اشاره به اینکه «ما مواضع رئیس جمهوری را در صحنه سیاست خارجی تأیید می‌کنیم» گفته است: «اقتدار ملی ما افزایش زیادی پیدا کرده است، اما در برابر این اقتدار ما شاهد این بودیم که دشمنان مشکلات بیشتری در برابر ما ایجاد کرده‌اند، تحریم‌ها بیشتر شد و در واقع کسب این اقتدار بالا هزینه‌هایی نیز برای ما به دنبال داشت. »

آغاز به کار ستادهای انتخاباتی دولت ائتلافی

شنبه ۱۰ اسفند روزنامه جمهوری اسلامی از آغاز به کار «ستادهای انتخاباتی دولت ائتلافی» پس از خبر داد.

این روزنامه همچنین گزارش داد که با توافق صورت گرفته طرح «عبور از شرایط فعلی» در جبهه اصولگرا تحقق پیدا کرده است.

روزنامه جمهوری اسلامی اشاره‌ای به نام اشخاص یا گروه‌هایی تشکیل دهنده ستاد دولت ائتلافی کرده اند، نکرد اما افزود: «پس از جلسه مهم و مشترکی که در خصوص شروع فعالیت ستادهای معتقدین به دولت ائتلافی تشکیل شد و تصمیم نهایی برای توافق روی کاندید مشترک از بین نامزدهایی که دولت ائتلافی را قبول دارند، گرفته شد. »

روزنامه اعتماد اما به فاصله یک روز خبر داد که مدیریت ستادهای دولت ائتلافی با محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه پاسداران است.

رضایی در انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی ائتلافی غیرعلنی با محمدباقر قالیباف و علی لاریجانی تشکیل داده بود.

کاندیدای واحد؛ صبر تا دقیقه نود

محمدرضا راه‌چمنی از مؤسسان حزب هبستگی به خبرگزاری ایسنا گفته است: «شرط موفقیت اصلاح‌طلبان ورود به انتخابات با یک کاندیداست؛ لذا اگر تعدد کاندیدا اتفاق بیفتد شانس موفقیت اصلاح‌طلبان کمتر خواهد بود.»

وی پیشنهاد داده تا « خاتمی، موسوی و کروبی طی بیانیه‌ای از بین خود یک کاندیدا به جامعه معرفی کنند.»

برخی از اعضای جناح حاکم حضور دستکم ۳ نامزده مطرح از اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده را یک تاکتیک انتخاباتی عنوان کرده‌اند.

عشرت شایق عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس به خبرگزاری‌ها گفته است که درحال حاضر اصلاح‌طلبان با تعدد کاندیداها به دنبال جذب مردم هستند. وی در عین حال تاکید کرده که اصلاح‌طلبان باید بدانند «آشفتگی میان‌شان از دید مردم پنهان نیست.»

خام شایق همچنین رسیدن به وحدت در میان جناح حاکم برای انتخابات آینده را ضروری ارزیابی کرده است.

حسن غفوری‌فرد نیز در مورد احتمال معرفی احمدی‌نژاد به عنوان کاندیدای اصلی محافظه‌کاران حاکم به ایسنا گفته است: «آقای احمدی‌نژاد در حال حاضر رئیس‌ جمهور است و طبق روال احتمال اینکه کسی که رئیس جمهور است از دیگر کاندیداها رأی بالاتری بیاورد زیاد است.»

به گفته آقای غفوری فرد، به نظر می‌رسد احتمال رای‌آوری آقای احمدی‌نژاد از سایر کاندیداها بالاتر باشد، ولی باز هم نمی‌توان یک نتیجه قطعی گرفت، باید احتمالات را در نظر گرفت و تا دقیقه ۹۰ در مورد نتایج انتخابات و اینکه چه کسی پیروز می‌شود صبر کرد.

وی که خود از جناح اصولگرایان است در عین حال گفته «اگر آقای خاتمی و کروبی با هم متحد شوند شانس آنها زیاد می‌شود ولی ما معتقدیم شانس پیروزی اصولگرایان در انتخابات بالاست و باید برنامه‌ریزی مناسبی برای استفاده از این ظرفیت انجام شود.»
XS
SM
MD
LG