لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

قشقاوی: به حبس صابری اعتراض نکنید، دخالت در پرونده است


حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه بار دیگر با تاکید بر ایرانی بودن رکسانا صابری، خبرنگار ایرانی – آمریکایی، اعتراضات به زندانی بودن او را «دخالت در روند قضایی» ایران دانست.

حسن قشقاوی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران وضعیت خانم صابری را که به جرم جاسوسی برای ایالات متحده به هشت سال زندان محکوم شده است «بحث ساده‌ای» خواند و گفت که «بر اساس اتهامی که به این خانم ایرانی وارد شده حکم بدوی دریافت [شده] و در مرحله تجدیدنظر است».

چهار عضو آمریکایی سازمان «گزارشگران بدون مرز» روز یک‌شنبه با اعتصاب غذا در خارج از مقر سازمان ملل در نیویورک آزادی رکسانا صابری را خواستار شدند.

پیشتر نیز عده‌ای دیگر از اعضای این سازمان، در مقابل دفتر شرکت هواپیمایی «ایران‌ار» در پاریس در اعتراض به حکم خانم صابری و حبس او در زندان اوین اعتصاب غذا کرده بودند.

رکسانا صابری که هفته گذشته سی و دومین سال زندگی خود را در زندان اوین آغاز کرد، خود از روز اول اردیبهشت‌ماه در اعتراض به حکمش در اعتصاب غذاست، و به گفته پدرش قصد دارد تا زمان آزادی به اعتصابش ادامه دهد.

«گزارشگران بدون مرز» اعلام کرد که خانم صابری روز جمعه به بیمارستان زندان منتقل شده است. این نهاد مدافع حقوق خبرنگاران افزود که رکسانا صابری پس از مدت کوتاهی و بعد از آنکه آغاز به نوشیدن آب کرده از بیمارستان زندان مرخص شده است.

این در حالی است که قاضی حسن حداد، معاون امنيت دادسرای عمومی و انقلاب تهران، اعتصاب غذای رکسانا صابری را تکذيب کرده است.

وزير خارجه ايران نیز روز یک‌شنبه در ديدار با همتاى ژاپنى خود گفت که راى صادره عليه ركسانا صابرى، خبرنگار ايرانى – آمريكايى، با «عدالت و رافت انسانى» مورد تجديدنظر قرار مى‌گيرد.

ركسانا صابرى در شش سال گذشته در ايران به سر برده و براى شبكه‌هاى خبرى از جمله بى‌بى‌سى و راديو ان‌پى‌آر گزارش تهيه مى‌كرد.

مقامات ایران در ابتدا با تأیید بازداشت خانم صابری از ذکر اتهام این خبرنگار آزاد خودداری کرده و تنها به این نکته اشاره می‌کردند که او از سال ۱۳۸۵ شمسی بدون مجوز وزارت ارشاد در ایران فعالیت کرده است.
XS
SM
MD
LG