لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۸

حمله معترضان به سفارت ایران در سوئد


عکس یکی از معترضان در مقابل سفارت ایران در استکهلم
عکس یکی از معترضان در مقابل سفارت ایران در استکهلم
در پی تظاهرات در برابر سفارت ایران در استکهلم که به ورود چند نفر به داخل محوطه این سفارتخانه و درگیری با کارکنان آن منجر شد، تهران سفیر سوئد را به وزارت خارجه احضار کرد.

تظاهرات روز جمعه در برابر سفارت ایران برای اعتراض به وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شده بود.

برپایه گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه سفیر سوئد از سوی مدیر کل شمال و شرق اروپا به وزارت خارجه احضار و «اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران در این مورد به وی ابلاغ شد.»

پلیس سوئد روز جمعه اعلام کرد که شماری از تظاهرات‌کنندگان خشمگین پس از گذشتن از حصار سفارتخانه ایران، یکی از کارکنان این سفارتخانه را مجروح کرده‌اند.

به گفته اولف هوگلوند، سخنگوی پلیس سوئد، بیش از ۱۵۰ نفر بیرون از سفارتخانه علیه جمهوری اسلامی دست به تظاهرات زدند که شمار اندکی از آنها با سنگ ساختمان سفارتخانه را مورد حمله قرار دادند و پس از پایین کشیدن حفاظ پنجره‌ها، به محوطه سفارتخانه وارد شدند. این مقام پلیس همچنین گفت که یکی از کارکنان سفارتخانه در پی حمله معترضان زخمی شد اما وی از میزان آسیبی که به وی وارد شد، اطلاعی ندارد.

سخنگوی پلیس سوئد، افزود که با اعزام پنجاه پلیس و یک آمبولانس به محل، معترضان از سفارتخانه بیرون رانده شده و یک نفر نیز بازداشت شد.

سازمان‌دهندگان تظاهرات روز جمعه در برابر سفارت ایران نیز اعلام کرده‌اند که شماری از معترضان نیز در درگیری با محافظان سفارت زخمی شده‌اند.

ایران در حالی سفیر سوئد را احضار کرده است که استکهلم نیز روز سه شنبه، دوم تیرماه، با احضار سفیر ایران مراتب نگرانی خود را نسبت به اعمال خشونت علیه معترضان به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری به اطلاع وی رساند.

در همین حال روز جمعه گروه هشت نیز در بیانیه‌ای از ایران خواست بی‌درنگ خشونت علیه معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری را متوقف کند و «هرچه سریع‌تر» به بحران پیش آمده پایان دهد.

در بیانیه‌ وزیران خارجه بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، روسیه و ایالات متحده آمده است: «ما از رویدادهای پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران نگرانیم. ما کاملا به حاکمیت ملی ایران احترام می‌گذاریم. در عین حال ما از خشونتی که پس از انتخابات منجر به جان باختن شهروندان ایرانی شد، متاسفیم و از ایران می‌خواهیم به حقوق بنیادین بشر احترام بگذارد.»

گروه هشت همچنین از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته تا ابراز اطمینان دهند «که فرآیند این انتخابات نمایانگر اراده مردم ایران است.»
XS
SM
MD
LG