لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۰

جعفری: در حوادث اخير ۲۰ بسیجی و ۹ نفر از مخالفان کشته شدند


محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران
محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران
در حالی که صحنه سیاسی ایران همچنان متاثر از سرکوب اعتراض‌ها به نتایج انتخابات است که دهها کشته و صدها زندانی به همراه داشت، فرمانده سپاه پاسداران با دفاع از عملکرد نیروهای تحت امرش، آنها را مظلوم توصیف کرد.

سرلشکر جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، روز شنبه در یک نشست خبری ضمن تشریح فعالیت‌های سپاه و بسیج در شش ماه گذشته به عملکرد این نیروها در برخورد با اعتراض‌های انتخابات پرداخت و ضمن ارائه آماری متفاوت از کشته‌شدگان اخیر، نیروهای بسیج را نیز از حمله به کوی دانشگاه مبرا دانست.

محمدعلی جعفری نقش سپاه و بسیج در برخورد با معترضان انتخاباتی را «تعیین‌کننده» خواند و گفت که این دو نیرو در کنار نیروهای امنیتی در تهران، و مناطق دیگر نظیر اصفهان، فارس، خراسان شمالی نقش خود را ایفا کردند.

محمدعلی جعفری گفت: «با حضور گسترده نیروها ناآرامی‌های اخیر که با وابستگی به بیگانه و برنامه‌ریزی‌های گسترده انجام می‌شد، ظرف مدت یک هفته خنثی و اوضاع به کنترل ما درآمد.»

فرمانده سپاه با مظلوم خواندن نیروهای نظامی و انتظامی در رویدادهای اخیر اظهار داشت اگر آمار «شهدا» را با «کشته‌شدگان» مقایسه کنیم «مظلومیت» این نیروها آشکار می‌شود.

فرمانده سپاه پاسداران ضمن تاکید بر این که نیروهای نظامی و انتظامی بیشتر «متوجه مردم» بودند تا خودشان، به آماری اشاره کرد که با آمار جان‌باختگان حوادث اخیر همخوانی ندارد.

محمدعلی جعفری گفت: «در حوادث اخیر ۱۳ نفر از نیروهای بسیج و حدود ۷ نفر از نیروهای مردمی که بعضا سابقه بسیجی نیز داشتند به شهادت رسیدند که نیروهای مردمی در ترورهای کور و نیروهای بسیجی با اقدام از پیش تعیین شده به وسیله زیر گرفتن با خودرو یا با پرتاب سنگ و اشیای مختلف به شهادت رسیدند.»

وی افزود: «از مخالفین و معارضین نیز ۹ نفر کشته شدند که مقایسه این آمار نشان می‌دهد نیروهای امنیتی و بسیج علی‌رغم گستردگی بالای این حوادث به خوبی متوجه حفظ جان مردم بودند.»

محمدعلی جعفری در حالی از کشته شدن ۹ نفر از «مخالفین» سخن می‌گوید که پیشتر فرهاد تجری، عضو کمیته ویژه مجلس برای رسیدگی به مسائل بازداشت‌شدگان اخیر، آمار کشته‌شدگان را ۳۰ نفر اعلام کرده بود.

در همین حال علیرضا بهشتی، سخنگوی كمیته مشترک موسوی و كروبی برای پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، با ارائه فهرستی به مجلس اعلام کرده است که برای این کمیته کشته شدن ۶۹ نفر در رویدادهای پس از انتخابات محرز شده است.

تهدیدات نیمه‌سخت و حوادث بزرگ‌تر از بحران

فرمانده سپاه پاسداران ضمن آن که اعتراض‌های انتخاباتی را «تهدیدات نیمه‌سخت امنیتی» خواند، به تشریح دیدگاه خود از رویدادهای اخیر پرداخت و گفت: «در تهدیدات نرم بعد از تلاش‌های فرهنگی و سیاسی دشمن حاصل آن منجر به برخوردهای امنیتی و فیزیکی و انجام اغتشاشات می‌شود که سپاه و بسیج با اقتدار کامل در این صحنه‌ها حضور می‌یابند.»

وی در توصیف ابعاد رویدادهای پس از انتخابات گفت: «بحران‌های اجتماعی و فتنه‌های اخیر آن قدر گسترده بود که نام بحران برای آن کوچک است، چرا که در این حوادث که خصوصا در ایام انتخابات صورت گرفت با احساسات مردم بازی شد.»

فرمانده سپاه پاسداران که هدایت نیروهای بسیج را نیز بر عهده دارد، به حمله به کوی دانشگاه تهران در ۲۵ خرداد ماه امسال نیز پرداخت و نقش بسیجی‌ها را در این واقعه نفی کرد.

در این حمله به گفته منابع دانشجویی و سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان، نیروهای شبه‌نظامی با حمایت نیروی انتظامی وارد کوی دانشگاه شده و صحنه‌هایی مشابه با ۱۸ تیر سال ۱۳۷۸ را در این خوابگاه رقم زدند.

به گفته یک دانشجو که خود در آن شب در کوی دانشگاه حضور داشته «نیروهای ضد شورش حوالی ساعت ۲ بامداد با قطع شدن تمام تلفن‌ها در منطقه امیرآباد، وارد کوی دانشگاه شدند و محل تجمع دانشجویان را به هم ریختند و راه را باز کردند و پشت سر آنها نیروهای لباس شخصی با همراهی نیروهای پلیس به کوی دانشگاه هجوم بردند.»

فرمانده سپاه پاسداران با این حال می‌گوید: «بررسی‌های انجام شده از سوی حفاظت و اطلاعات سپاه نشان می‌دهد که نیروهای بسیجی در این حادثه حضور نداشتند هر چند ممکن است تعداد کمی از بسیجیان که سازمان‌دهی نشده بودند در این قضیه وارد شده باشند، ولی در بین نیروهای لباس شخصی و خودسر به‌ندرت شاهد بسیجیان بودیم و عمده آنها لباس‌شخصی‌هایی بودند که ربطی به بسیج نداشتند.»

«بحران‌های اجتماعی و فتنه‌های اخیر آنقدر گسترده بود که نام بحران برای آن کوچک است»
محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران
وی با این حال ماهیت این لباس شخصی‌ها را مشخص نکرده است. در جریان حمله به کوی دانشگاه تهران در ۱۸ تیر سال ۱۳۷۸ نیز نیروهای انصار حزب‌‌الله با همراهی نیروی انتظامی به کوی دانشگاه تهران حمله کردند که شماری کشته و مجروح بر جای گذاشت. سران انصار حزب‌الله به سپاه پاسداران وابستگی دارند.

با این حال در آن هنگام تنها یک سرباز نیروی انتظامی برای دزدیدن یک ریش‌تراش در قوه قضاییه جمهوری اسلامی محکوم شد.

فرمانده سپاه پاسداران در بخش دیگری از سخنان خود به حضور سازمان‌دهی شده بسیج در کوی دانشگاه اشاره کرده و می‌گوید: «پس از آنکه نیروهای انتظامی وارد عمل شدند، بسیجیانی که سازمان‌دهی شده بودند در کنار آنها حضور داشته و کمک می‌کردند.»
یکی از تصاویر منتشر شده از تیراندازی مستقیم بسیجی‌ها به مردم در روز ۲۵ خرداد ماه امسال.

فرمانده سپاه پاسداران همچنین اظهار داشت همان طور که آیت‌الله خامنه‌ای گفته است به پرونده کوی دانشگاه رسیدگی خواهد شد و احتمال داد که تا پایان این ماه دادگاهی مخصوص این «عوامل» تشکیل شود.

رهبر جمهوری اسلامی، به تازگی گفته است که به وقایع کوی دانشگاه و بازداشتگاه کهریزک رسیدگی خواهد شد.

‌آیت الله خامنه‌ای با این حال تاکید کرده است که «عده‌ای ظلم بزرگی را که پس از انتخابات به مردم و نظام اسلامی شد و هتک آبروی نظام در مقابل ملت‌ها را نادیده می‌گیرند و مسئله کهریزک یا کوی دانشگاه را قضیه اصلی قلمداد می‌کنند، اما این نگاه خود یک ظلم آشکار است.»

این در حالی است که پیش از خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، حمله به کوی دانشگاه تهران و وقایع کهریزک را به معترضان نسبت داد و گفت: «این كارها توسط وابستگان به جریان براندازی انجام شد و ما امروز شواهد و دلایل و اسناد روشنی داریم و ساحت نیروهای انقلاب و نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی و اطلاعاتی ما از این گونه اقدامات شرم‌آ‌ور مبرا است.»

فرمانده سپاه پاسداران در حالی از مظلومیت نیروهای نظامی و شبه‌نظامی تحت امرش و نیروی انتظامی سخن می‌گوید که تصاویر و گزارش‌های منتشر شده در روزهای پس از انتخابات، حکایت از آن دارد که این نیروها به سوی مردم معترض شلیک مستقیم می‌کنند.

یکی از این تصاویر، آخرین ثانیه‌های حیات ندا آقا سلطان است که به ضرب گلوله کشته می‌شود. به گفته آرش حجازی شاهد عینی این قتل، یک بسیجی که کارت آن نیز منتشر شده، مسئول این شلیک است. رسانه‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی این قتل را نیز به معترضان انتخاباتی نسبت داده‌اند.
XS
SM
MD
LG