لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۵

احزاب دست راستی برنده انتخابات پارلمانی آلمان شدند


آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان، به عنوان رهبر حزب دمكرات مسيحى با كسب اکثریت آراء در پست خود ابقاء خواهد شد.
آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان، به عنوان رهبر حزب دمكرات مسيحى با كسب اکثریت آراء در پست خود ابقاء خواهد شد.
احزاب دست راستی آلمان در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه این کشور به پیروزی قطعی دست یافتند و حزب سوسیال دمکرات نیز بدترین شکست تاریخ خود پس از جنگ جهانی دوم را متحمل شد.

به گزارش شبكه اول تلويزيون آلمان، بر اساس آراى شمارش شده انتخابات سراسرى پارلمانی این کشور، احزاب دمكرات مسيحى و سوسيال مسيحى و نيز حزب دمكرات آزاد، به عنوان متحد سنتى احزاب دست راستى، پیروز شده اند.

بر اساس این گزارش، احزاب دمكرات مسيحى و سوسيال مسيحى نزديك به ۳۴ درصد آرا را به خود اختصاص داده اند و به عنوان قدرتمندترين فراكسيون در پارلمان آينده آلمان حضور خواهند داشت.

اين دو حزب در انتخابات سال ۲۰۰۵ بيش از ۳۵ درصد آرا را كسب كرده بودند.
میران آرای احزاب مختلف
  • احزاب دمكرات و سوسيال مسيحى: ۳۳.۸ درصد
  • حزب سوسيال دمكرات: ۲۳ درصد
  • حزب دمكرات آزاد: ۱۴.۶ درصد
  • حزب چپ‌‌ها: ۱۱.۹ درصد
  • حزب سبزها: ۱۰.۷ درصد
  • ساير احزاب: ۶ درصد

حزب سوسيال مسيحى تنها در ايالت بايرن آلمان فعاليت مى‌كند و به عنوان «خواهر» حزب دمكرات مسیحى شناخته مى‌شود كه در ساير ايالت‌هاى آلمان به جز بايرن حضور دارد.

حزب سوسيال دمكرات آلمان در انتخابات روز يكشنبه تنها حدود ۲۳ درصد آرا را به خود اختصاص داد كه بدترين نتيجه براى اين حزب پس از جنگ دوم جهانى به شمار مى‌آيد.

در انتخابات سال ۲۰۰۵، اين حزب بيش از ۳۴ درصد آرا را كسب كرده بود.

حرب دمكرات آزاد با كسب نزديك به ۱۵ درصد آرا به بهترين نتيجه تاريخ فعاليت خود دست يافته است. در انتخابات پيشين آلمان اين حزب كمتر از ۱۰ درصد آرا را كسب كرده بود.

حزب ليبرال «دمكرات آزاد» در طول مبارزات انتخاباتى خود اعلام كرده بود كه براى تشكيل دولت ائتلافى با احزاب دست راستى دمكرات و سوسيال مسيحى تلاش مى‌كند.

گيدو وستروله، رهبر حزب دمكرات آزاد، نتيجه انتخابات را به منزله «مسئوليتى بزرگ» براى حزب خود دانسته است.

حزب سبزهاى آلمان نيز در انتخابات پارلمانى اين كشور به موفقيت نسبى دست يافته و توانسته است بيش از ده درصد آرا را كسب كند.

همچنين حزب چپ‌ها نيز حدود ۱۲ درصد آرا را كسب كرده است.

در حالى كه احزاب كوچكى مانند دمكرات آزاد، سبزها و حزب چپ‌ها در انتخابات سراسرى آلمان به آراى بيشترى نسبت به انتخابات پيشين دست يافته‌اند، احزاب بزرگ اين كشور با كاهش شديد ميزان آرا روبرو شده اند.

با توجه به نتايج به دست آمده، آنگلا مركل از طريق ائتلاف با حزب دمكرات آزاد دولت جديدى تشكيل داده و در پست خود به عنوان صدر اعظم آلمان ابقا خواهد شد.

آنگلا مركل در نخستين واكنش خود نسبت به نتيجه انتخابات پارلمانى آلمان، آن را تاييدى بر سياست‌هاى خود قلمداد كرد و اظهار داشت: ائتلاف جديد با حزب دمكرات آزاد موفقيت آميز خواهد بود.

در دولت ائتلافى احزاب دمكرات مسيحى و سوسيال مسيحى با حزب دمكرات آزاد، به احتمال زياد «گيدو وستروله» رهبر اين حزب به عنوان وزير امور خارجه آلمان انتخاب خواهد شد.

هانس ديتريش گنشر، وزير امور خارجه پيشين آلمان از حزب دمكرات آزاد به خبرنگار شبكه اول تلويزيون آلمان گفته است: گيدو وستروله، وزير امور خارجه خوبى خواهد بود.

« روز تلخی برای سوسیال دمکرات‌ها»

فرانك‌والتر اشتاين‌ماير، وزير امور خارجه كنونى آلمان، كه حزبش متحمل يك شكست تاريخى شده است، در پارلمان آينده آلمان رهبرى اپوزيسيون را بر عهده خواهد داشت.

وى در نخستين واكنش نسبت به نتيجه انتخابات آن را «شكستى تلخ براى سوسيال دمكراسى آلمان» خواند و مسئوليت اين شكست را بر عهده گرفت.

ميزان مشاركت در انتخابات آلمان حدود ۷۲ درصد اعلام شده است كه كمترين ميزان مشاركت در تاريخ آلمان فدرال به شمار مى‌آيد. در سال ۲۰۰۵ ميزان مشاركت حدود ۷۸ درصد بود.

در شانزدهمين دوره انتخابات پارلمانى در آلمان پس از جنگ، بيش از ۶۲ ميليون نفر واجد شرايط راى براى انتخاب نمايندگان پارلمان فدرال اين كشور بودند.

بر اساس قوانين آلمان پارلمان فدرال اين كشور وظيفه انتخاب صدر اعظم را بر عهده دارد.
XS
SM
MD
LG