لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

آیا ارتش پاکستان با اوباما همکاری می‌کند؟


ژنرال اشرف کیانی فرمانده ارتش پاکستان
ژنرال اشرف کیانی فرمانده ارتش پاکستان
باراک اوباما در تشریح استراتژی تازه آمریکا در افغانستان گفت «آمریکا تحمل نخواهد کرد که پاکستان به پناهگاه امنی برای ستیزه جویان مبدل شود »‌ و از اسلام آباد خواست بر علیه آنچه که او «سرطان افراط گرایی» خوانده است مبارزه کند.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که واشینگتن، اسلام آباد را در سه بعد اقتصادی،‌سیاسی و امنیتی یاری خواهد داد که ستیزه جویان را در مناطق قبایلی در امتداد مرز پاکستان و افغانستان ریشه کن کند.

ولی سوال مهم این است که آیا ارتش پاکستان همکاری خواهد کرد یا نه؟ به باور بسیاری از کارشناسان، این ارتش که در واقع سیاست خارجی پاکستان را در قبال افغانستان تعیین می کند در مقابل فشارهای سیاسی آمریکا مقاومت خواهد کرد.

مردم و ارتش پاکستان کمک های تازه و مشروط هفت و نیم میلیارد دلاری واشینگتن به اسلام آباد را ناقض حاکمیت پاکستان می دانند. این کارشناسان می گویند آمریکا به جز کمک های مالی به اسلام آباد نمی تواند کمک های قابل توجهی در اختیار ارتش پاکستان و یا سازمان های اطلاعاتی آن قرار دهد.

ارتش و سازمان اطلاعات نیروهای مسلح این کشور موسوم به آی . اس. آی ، تجارب وافری در تعامل و رویارویی با طالبان اندوخته اند و همین ارتش بود که در سال های اشغال افغانستان به وسیله ارتش اتحاد جماهیر شوروی،‌ طالبان را بسیج کرده بود تا علیه نیروهای شوروی مبارزه کنند.

جدای از این به نظر نمی رسد که پاکستان در پاسخ به انتظارات آمریکا برای مبارزه جدی تر با طالبان، بخش عمده ای از ارتش خود را که در امتداد مرزهای پاکستان و هند مستقر شده اند به مناطق مرزی پاکستان و افغانستان انتقال دهد.

با این حساب این انتظارات آمریکا از پاکستان غیر واقعی و واهی است . ارتش پاکستان در حال مبارزه با طالبان پاکستان است که یک پارچه و سازمان یافته نیست. طالبان پاکستان متشکل از گروه هایی است از قبایل مختلف که بر سر یک موضوع اتفاق نظر دارند و آنهم واژگونی حکومت فعلی پاکستان و جایگزین کردن آن با یک حکومت اسلامی است.

فرماندهان ارتش پاکستان معتقدند که نفوذ هند در افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور افزایش خواهد یافت.
آمریکا از پاکستان انتظار دارد که ضمن مبارزه با طالبان پاکستان و کنترل موثر مرز ۲۶۴۰ کیلومتری پاکستان و افغانستان، حمله طالبان به افغانستان که به باور واشینگتن و کابل از پاکستان سرچشمه می گیرد را بخشکاند.

شماری از ناظران سیاسی بر این باورند که ارتش پاکستان، تمایلی به مبارزه با طالبان افغانستان ندارد و می خواهد با استفاده از اهرم طالبان افغانستان، از نفوذ هند در این کشور جلوگیری کند.

فرماندهان ارتش پاکستان معتقدند که نفوذ هند در افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور افزایش خواهد یافت. در این زمینه احمد رشید، نویسنده و تحلیلگر سیاسی در پاکستان می گوید: اکنون وقت تصمیم گیری ارتش پاکستان است . این ارتش یا می تواند درخواست های آمریکا را نادیده بگیرد و به طالبان افغانستان کاری نداشته باشد و از آن به عنوان اهرمی پس از خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان استفاده کند یا اینکه با آمریکا به طور تام و تمام همکاری کند و مسئله رهبران طالبان افغانستان را که در پاکستان هستند حل نماید.»

واشینگتن از اسلام آباد انتظار دارد که مبارزات خود را علیه طالبان و القاعده در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان تشدید کند. نخست وزیر بریتانیا هم هفته پیش در اظهاراتی مشابه از پاکستان خواست که کوشش های خود را برای دستگیری اسامه بن لادن و همراهان او افزایش دهند.

یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان که برای ملاقات و گفت و گو با همتای بریتانیایی خود گوردن براون به لندن رفته بود با رد این ادعا گفت که «اسامه بن لادن در پاکستان به سر نمی برد».

یوسف رضا گیلانی که در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر بریتانیا شرکت کرده بود گفت که پاکستان روابط خوب نظامی و اطلاعاتی با آمریکا دارد و مبارزه خود را بر علیه تروریسم ادامه خواهد داد.
XS
SM
MD
LG