لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۷

در آستانه دادگاه، «به پرونده عیسی سحرخیز دسترسی نداریم»


عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار
عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار
نسرین ستوده، وکیل عیسی سحرخیز، روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با رادیوفردا اعلام کرد در حالی که تنها یک هفته به برگزاری دادگاه موکلش باقی مانده است، وی و سایر وکلا هنوز نتوانسته‌اند به پرونده موکل‌شان دسترسی داشته باشند.

عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار و مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد در دولت خاتمی، در روز ۱۲ تیرماه امسال به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد.

عیسی سحرخیز از جمله ده‌ها روزنامه‌نگار و چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب بود که در رویدادهای پس از انتخابات دستگیر شد. به گفته وکیل این روزنامه‌نگار، عیسی سحرخیز پس از دستگیری برای هفته‌ها در انفرادی نگه داشته شده و مورد ضرب و شتم نیز قرار گرفته بود.

نسرین ستوده، یکی از وکلای عیسی سحرخیز، به رادیوفردا گفت: «در حالی که از صدور قرار مجرمیت ایشان قریب یک ماه می‌گذرد و صدور کیفرخواست با تاخیر بسیار صورت گرفته است، تا به حال به هیچ یک از وکلای ایشان اجازه مطالعه پرونده داده نشده است.»

این وکیل دادگستری افزود: «طبق اطلاعی که خانواده آقای سحرخیز به من داده‌اند پرونده ایشان برای رسیدگی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارسال شده است.»

نسرین ستوده با بیان این که «هنوز از اتهامات» موکلش «به طور دقیق اطلاع» ندارد، گفت: «اکنون که پرونده در دادگاه است باید قبل از تشکیل جلسه دادگاه این پرونده باید در اختیار ما قرار بگیرد تا از اتهامات و دلایل اتهام آقای سحرخیز مطلع بشویم و وکلا بتوانند برای دفاع از ایشان آمادگی پیدا کنند.»

قوه قضاییه جمهوری اسلامی به ریاست صادق لاریجانی تاکنون احکام سنگینی برای روزنامه‌نگاران زندانی پس از انتخابات صادر کرده است.

پیش از این دادگاه بدوی، بهمن احمدی امويی، روزنامه‌نگار اقتصادی، را به هفت سال و چهار ماه حبس تعزيری و ۳۴ ضربه شلاق محکوم کرد.

محمدرضا نوربخش، سردبير روزنامه فرهيختگان و عضو ارشد شورای سردبیری سایت جمهوریت، نیز در دادگاه بدوی به ۶ سال حبس تعزيری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به سه سال حبس قطعی تغییر یافت.

همچنین دادگاه انقلاب سعید لیلاز، دیگر تحلیل‌گر اقتصادی، را به ۹ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است.

حکم احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و دبیرکل ادوار تحکیم وحدت، نیز در دادگاه تجدیدنظر تایید شده و بدین ترتیب وی به شش سال حبس تعزیری، پنج سال تبعید و محرومیت مادام‌العمر از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی محکوم شده است.

مسعود باستانی، روزنامه‌نگار دیگری که در روزهای پس از انتخابات دستگیر شد، نیز در دادگاه بدوی به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.

نادر کریمی جونی، روزنامه‌نگار روزنامه جهان صنعت که یک سال پیش بازداشت شده بود، نیز در دادگاه بدوی به ۱۰ سال زندان محکوم شد.
XS
SM
MD
LG