لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۶

ديپلمات ها: ايران به پیشنهاد آژانس برای مبادله سوخت اتمی پاسخ رسمی داد


ديپلمات های غربی روز سه شنبه اعلام کردند که جمهوری اسلامی ايران به پيشنهاد مبادله سوخت اتمی، که مورد حمايت گروه ۱+۵ بود، پاسخ رسمی داده و با صدور اورانيوم غنی شده خودبه خارج مخالفت کرده است.

برای ماه ها رسانه های دولتی ايران با انتقاد از پيشنهاد آژانس بين المللی انرژی اتمی برای مبادله سوخت هسته ای، پيشنهاد مورد نظر دولت جمهوری اسلامی را به عنوان شرط اصلی تامين سوخت هسته ای راکتور تحقيقاتی تهران مطرح می کردند.

براساس طرح پيشنهادی آژانس بين المللی انرژی اتمی، ايران نزديک به هفتاد درصد از اورانيوم غنی شده خود را به روسيه منتقل کرده و پس از افزايش عيار اين اورانيوم، محموله به فرانسه صادر شده و در آنجا به ميله های سوختی تبدیل می شد. بر اساس اين روند، پس از يکسال اورانيوم غنی شده ايران به صورت سوخت مورد نياز راکتور تحقيقاتی به اين کشور باز می گشت.

ديپلمات ها به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته اند: ايران پاسخ رسمی خود به پيشنهاد مبادله سوخت اتمی را توسط علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس، در روز ششم ژانويه به يوکيا امانو، مديرکل آژانس، ارائه کرده است.

طبق اين گزارش، ايران در پيشنهاد خود تصريح کرده که تنها حاضر به مبادله اورانيوم غنی شده با ميله های سوختی به طور همزمان در خاک خود است.

جمهوری اسلامی ايران در تابستان از آژانس بين المللی انرژی اتمی خواسته بود تا سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را تامين کند که به دنبال اين تقاضا، نمايندگان تهران و کشورهای آمريکا، روسيه، فرانسه و آژانس در روز ۱۹ اکتبر برای بحث در خصوص تامين اين سوخت به مذاکره پرداختند.

در پايان اين گفت و گوها، محمد البرادعی، مدير کل سابق آژانس، پيش نويس طرحی را به ايران ارائه کرد که بر اساس آن ۱۲۰۰ کيلوگرم از ذخيره ۱۵۰۰ کيلويی اورانيوم با غنای ۳.۵ درصد ايران به روسيه ارسال شده و پس از غنی سازی آن تا ميزان نزديک به ۲۰ درصد و تبديل به ميله های سوخت اتمی در فرانسه، به ايران بازگردانده می شد.

پيشتر مقامات ايران ضمن مخالفت با پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهان مبادله همزمان اورانیوم غنی شده با عیار کم با سوخت اتمی شده بودند.

منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، اواخر آبان ماه سال جاری گفته بود: «ما حتما سوخت سه و نيم درصدی‌مان را از کشور خارج نمی‌کنيم. مفهوم اين حرف اين است که مبادله همزمان سوخت را قابل بررسی می‌دانيم آن هم در داخل ايران».

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، تا پايان سال ۲۰۰۹ به ايران فرصت داده بود تا به اين پيشنهاد پاسخ دهد. ایران پس از پایان این ضرب الاجل پاسخ خود را به به آژانس ارائه کرده است.

در همين زمينه، نمايندگان فرانسه، آمريکا، بريتانيا، چين، روسيه، و آلمان، کشورهای عضو گروه ۱+۵، در مذاکرات روز شنبه گذشته در نيويورک نتوانستند به توافقی در باره تشديد تحريم ها عليه ايران دست يابند.
XS
SM
MD
LG