لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

ایران از دستگیری عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله خبر داد


خبرگزاری‌های ایران روز سه‌شنبه به نقل از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی خبر دادند که عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله که در سال‌های گذشته مسئولیت برخی از اقدامات تروریستی در شرق ایران را بر عهده گرفته بود، دستگیر شده است.

در اطلاعیه کوتاهی که به نقل از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در خبرگزاری‌ها منتشر شد اشاره‌ای به زمان و مکان دستگیری عبدالمالک ریگی نشده است اما ساعتی پس از انتشار این اطلاعیه، مصطفی محمد نجار وزیر کشور ایران به خبرنگاران گفت که عبدالمالک ریگی در خارج از ایران دستگیر شده و اکنون به داخل کشور منتقل شده است.

مقام‌های سياسی و امنيتی ایران پیش از این بارها با اعلام این موضوع که عبدالمالک ريگی در خارج از خاک ايران، در پاکستان مستقر است، از دولت پاکستان تقاضای دستگيری و استرداد وی را کرده بودند.

دستگيري عبدالمالك ريگي (فارس)
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:39 0:00

تصاویری از عبدالمالک ریگی پس از دستگیری /خبرگزاری فارس

در آذرماه امسال نیز حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، اعلام کرده بود که عبدالمالک ریگی در مهرماه امسال در شهر کویته پاکستان دستگیر شده، اما با دخالت سرویس اطلاعاتی و عوامل امنیتی این کشور آزاد شده بود.

اکنون وزیر کشور جمهوری اسلامی بدون اشاره به مکان دستگیری رهبر گروه جندالله گفته است که «ريگی از نقطه‌ای به نقطه‌ای ديگر برای طراحی توطئه و شرارت جديدی عازم بود كه به كمک نيروهای امنيتی و اطلاعاتی كه از قبل توری را در اين ارتباط پهن كرده بودند، دستگير و به داخل كشور منتقل شد و اكنون در چنگال عدالت ملت ايران قرار دارد».

نخستین تصاویر منتشر شده از عبدالمالک ریگی، ساعتی پس از دستگیری
آقای محمد نجار همچنین با تکرار اتهام حمایت سرویس‌های امنیتی بیگانه از عبدالمالک ریگی اضافه کرده است که «ريگی كه با حمايت سرويس‌های جاسوسي بيگانه و كمک‌های بيگانگان دست به شرارت در داخل كشور می‌زد از مدت‌ها قبل توسط نيروهای امنيتی، اطلاعاتی و انتظامی و سربازان گمنام امام زمان(عج) تحت كنترل بود و با هوشياری نيروهای امنيتی و سربازان گمنام امام زمان (عج) در فرصت زمانی مناسب به اتفاق نفراتی كه همراهش بودند، دستگير شد».

گروه جندالله، که از مدتی پیش، خود را جنبش مقاموت مردمی ایران نام داده، از سال ۲۰۰۳ تاکنون، چندین عملیات تروریستی علیه نظامیان و غیرنظامیان جنوب شرقی ایران انجام داده است اما مدعی است که در صدد احقاق حقوق اقلیت سنی بلوچ در ایران است.

در تازه‌ترین این حوادث در اواخر مهرماه در يک عمليات انتحاری در منطقه «پيشين» شهرستان «سرباز»، بيش از ۴۰ نفر از جمله ۱۵ فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شدند که در ميان آنها نام علی شوشتری، جانشين فرمانده نيروی زمينی سپاه، به چشم می‌خورد.

جندالله پیش از این نیز مسئولیت چند حادثه تروریستی و گروگانگیری در جنوب شرقی را بر عهده گرفته بود که از جمله این حوادث می‌توان به انفجار مسجد علی ابن ابیطالب زاهدان در خرداد ماه امسال، گروگانگیری و قتل ۱۶ نفر از پرسنل نیروی انتظامی در سال ۸۷ و قتل برخی از سرنشینان خودروهای عبوری در منطقه تاسوکی در سال ۸۴ اشاره کرد.
XS
SM
MD
LG