لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

رفسنجانی در آغاز اجلاس خبرگان: از آسیب‌دیدگان انتخابات دلجویی شود


هیئت رئیس مجلس خبرگان؛ از راست: اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود شاهرودی، و احمد خاتمی
هیئت رئیس مجلس خبرگان؛ از راست: اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود شاهرودی، و احمد خاتمی
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، روز سه‌شنبه در آغاز هفتمین اجلاس این مجلس با اشاره به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران بار دیگر خواستار دلجویی از آسیب‌دیدگان این حوادث شد.

آقای رفسنجانی که ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز بر عهده دارد در تنها نماز جمعه‌ای که از زمان انتخابات تاکنون برگزار کرده است، نماز جمعه ۲۶ تیرماه در تهران، نیز از مقامات دولت جمهوری اسلامی خواسته بود که از مردمی که در این حوادث آسیب دیده‌اند دلجویی کنند.

رئيس مجلس خبرگان در نمازجمعه ۲۶ تيرماه همچنین گفته بود كه براى حل بحران سياسى موجود در ايران بايد زندانيان سياسى آزاد شوند و اعتماد مردم جلب شود.

او روز سه‌شنبه در آغاز اجلاس دو روزه خبرگان گفت: «در این میان آسیب‌هایی به خانواده‌های معترضین و هم ماموران رسید که باید نسبت به این موضوع اظهار تاسف کرد و به آنها رسیدگی کرد.»

از آغاز اعتراضات مردم ایران در داخل و خارج کشور به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و همین طور سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد که همچنان ادامه دارد، بنا بر اعلامیه‌های کمیته پیگیری حوادث انتخابات زیر نظر میرحسین موسوی و مهدی کروبی دست‌کم ۷۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

در همین حال منابع رسمی ایران تعداد این کشته‌شدگان را زیر ۴۰ نفر اعلام کرده و گفته‌اند که بیشتر این کشته‌شدگان مأموران امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی بوده‌اند.

نشست مجلس خبرگان در حالى برگزار مى‌شود كه مخالفان دولت از مهرماه گذشته یعنی زمان برگزارى آخرين نشست خبرگان به انتقادهاى خود عليه اين مجلس ادامه داده و آن را متهم كرده‌اند كه نارضايتى‌هاى معترضان از عملكرد رهبر و نهادهاى زير مجموعه او را ناديده گرفته است.

يكى از تندترين انتقادها در اين زمينه توسط مهدى كروبى، از رهبران مخالفان، ابراز شده است كه ششم مهرماه در نامه‌اى به اكبر هاشمى رفسنجانى گفت كه «خبرگان ملت در اين اجلاس سر خود را زير برف كردند».

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی همچنین در سخنان خود در افتتاحیه این اجلاس از مجلس خبرگان اشاره کرد که در جامعه ایران «علائمی از وفاق و همدلی» دیده می‌شود و حضور مردم در راه پیمایی روز ۲۲ بهمن را «نشانه‌ای از بهتر شدن وضع همدلی در کشور» دانست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین اشاره کرد که باید میان «وفاداران انقلاب و ساختارشکنان که با قانون اساسی یا رهبری مشکل دارند» تمایز قائل شد.

او گفت: «تردید ندارم کسانی که اصول قانون اساسی را قبول دارند می‌خواهند این مرز را رعایت کنند.»

به نظر می‌رسد این گفته آقای رفسنجانی دفاعی باشد از آقایان موسوی و کروبی که از زمان اعلام نتایج انتخابات بارها بر ضرورت اجرای کامل قانون اساسی در ایران تاکید کرده‌اند.

بر اساس اظهارات آن دسته از اعضاى مجلس خبرگان که طرفدار رهبر جمهورى اسلامى هستند، به نظر مى‌رسد كه اجلاس فعلی در بيانيه پايانى خود که فردا صادر خواهد شد با دفاع كامل از سياست‌هاى داخلى و خارجى آيت‌الله علی خامنه‌اى، از معترضان به عملكرد رهبرى انتقاد كند.

این مجلس در بيانيه ششمين اجلاس خود در تهران نیز که در آغاز مهرماه گذشته برگزار شد با «پشتيبانى قاطع» از آيت‌الله خامنه‌اى تاكيد كرد که همچنان وى را تنها گزينه‌اى مى‌داند كه «لباس رهبرى بر قامتش زيبنده است».

در هفتمین اجلاس از چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری که فردا چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان می‌دهد، آیت‌الله محمد یزدی، نایب رئیس این مجلس و منتقد سرسخت اکبر هاشمی رفسنجانی در ماه‌های اخیر، «به علت بیماری» حضور نداشته است.
XS
SM
MD
LG