لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۹

دیدار احمدی‌نژاد و اسد همزمان با اعلام نگرانی آمریکا


محمود احمدی‌‌نژاد به همراه همتای سوری خود بشار اسد در دمشق، پنجشنبه ششم اسفند
محمود احمدی‌‌نژاد به همراه همتای سوری خود بشار اسد در دمشق، پنجشنبه ششم اسفند
یک روز پس از آن که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، از رابطه تنگاتنگ ایران و سوریه ابراز نگرانی کرد، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، راهی سوریه شد و با همتای سوری خود رایزنی کرد.

روز پنج‌شنبه، پس از گفت‌وگوی خصوصی دو رئیس جمهوری، محمود احمدی‌نژاد و بشار اسد در یک کنفرانس خبری شرکت کردند.

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، ضمن اعلام حمایت از برنامه هسته‌ای ایران، موضع کشورهای غربی در قبال برنامه اتمی ایران را به «استعمار نوین» تشبیه کرد.

بشار اشد تحولات منطقه را به نفع «نیروهای مقاومت» ارزیابی کرد و در پاسخ به خبرنگارانی که از وی درباره تهدید احتمالی اسرائیل پرسیدند، اظهار داشت که سوریه برای مقابله با این تهدیدها همواره آماده است.

بشار اسد گفت: «ما در وهله نخست، فرض‌مان این است که با پدیده‌ای که ممکن است در هر زمانی دست به تجاوز بزند مواجهیم؛ با توجه به تاریخ تجاوزگرایانه‌اش... ما همواره برای تجاوز اسرائیل چه در مقیاس کوچک و چه بزرگ آماده‌ایم.»

در این کنفرانس خبری همچنین اعلام شد که شهروندان ایرانی و سوری برای رفت و آمد به دو کشور دیگر نیازی به روادید ندارند.

بشار اسد در این باره گفت: «این توافق به ارتباط بیشتر کمک می‌کند و در جهت منافع مردم سوریه و ایران خواهد بود.»

بشار اسد تصریح کرد که مناسبات دوجانبه پس از دهه‌ها نمی‌تواند در حوزه سیاسی محدود بماند و در بخش اقتصادی هم نباید تنها به پروژه‌ها و شرکت‌های بزرگ محدود شود.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، نیز در این کنفرانس خبری مناسبات ایران و سوریه را «گسترده و پایدار» توصیف کرد و گفت: «ما مانند دو برادر در دو جغرافیا هستیم و منافع، اهداف و البته دشمنان‌مان مشترک است.»

محمود احمدی‌ نژاد همچنین درباره اسرائیل گفت: «اگر رژیم صهیونیستی بخواهد اشتباهات گذشته را تکرار کند این امر به منزله مرگ قطعی این رژیم است.»

محمود احمدی‌‌نژاد بامداد پنج‌شنبه پیش از ترک تهران به سوی دمشق گفته بود: «این روزها که صهیونیست‌ها دائما کشورها و ملت‌های اطراف فلسطین را تهدید کرده و قصد حرکت به سمت تنش‌های جدی‌تری در فضای منطقه را دارند، لازم است که ایران و سوریه رایزنی‌های جدیدی را برای مقابله با این تهدیدها آغاز، و تصمیماتی را اتخاذ کنند.»

دفتر آقای احمدی‌نژاد نیز اعلام کرده است که «رئیس جمهوری ضمن تبادل نظر با بشار اسد و مقامات عالی‌رتبه سوریه درباره مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، به رایزنی درباره راهکارهای حمایت از مقاومت خواهد پرداخت.»

محمود احمدی‌نژاد روز سه‌شنبه در سفر به استان خراسان جنوبی گفته بود: «در تماس تلفنی با سران کشورهای همسایه رژیم صهیونیستی به آنها گفتم که خود را آماده کنند.»

رئیس جمهور ایران در دو هفته اخیر در تماس‌های تلفنی با بشاراسد، رئیس جمهوری سوریه، و سپس با میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان، و نیز با شیخ حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، به آنها گفت: «در صورت وقوع جنگی جدید در منطقه، باید کار اسرائیل را یکسره کرد.»

محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی سه‌شنبه خود در خراسان جنوبی بار دیگر گفته بود: «یکسره کردن کار اسرائیل امری شدنی است.»

رئیس جمهوری ایران هفته گذشته نیز گفته بود: «اگر جنگی درگیرد، باید آماده شد که این بار، یک بار و برای همیشه کار اسرائیل را یکسره کرد.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل، که در آن روز در مسکو بود، در واکنش به این سخنان احمدی‌نژاد گفت: «اسرائیل هیچ برنامه‌ای برای جنگ ندارد.»

تهران می‌گوید که اسرائیل لبنان و سوریه را تهدید کرده است. حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، نیز هفته گذشته همزمان با سخنان محمود احمدی‌نژاد، به مناسبت دومین سالروز ترور عماد مغنیه، افسر ارشد عملیاتی حزب‌الله، گفت: «اگر اسرائیل فرودگاه شهید حریری (فرودگاه بیروت) را بزند، ما فرودگاه بن گوریون (فرودگاه تل آویو) را می‌زنیم. اگر ضاحیه (در جنوب بیروت) را بزند، ما جنوب تل‌آویو را می‌زنیم.»

ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه، ماه گذشته در دیدار با وزیر خارجه اسپانیا که به دمشق رفته بود، گفت: «اگراین بار جنگی درگیرد، تمامی شهرهای اسرائیل را در برخواهد گرفت.»

در واکنش به این سخنان وزیر خارجه سوریه، آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، گفت: «اگراین بار جنگی درگیرد، نه تنها سوریه جنگ را می‌بازد، بلکه بشار اسد و دودمان اسد در سوریه بر باد می‌رود.»

سعد حریری، نخست وزیر لبنان، در روزهای اخیر بارها تاکید کرده است که حمله اسرائیل به حزب‌الله حمله به لبنان محسوب می‌شود. عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب، نیز نسبت به درگرفتن جنگ هشدار داد و گفت کشورهای عربی در کنار لبنان خواهند بود.

سمیر جعجع، رهبر فالانژهای مسیحی لبنان، روز سه‌شنبه ابراز نگرانی کرده است که «حزب‌الله با تحرکات خود، لبنان را دوباره به کام یک جنگ دیگر می‌برد».

محمود احمدی‌نژاد در حالی پنج‌شنبه وارد سوریه شد که چند ساعت پیش از آن، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در جمع سناتورهای آمریکایی از سوریه خواست که «از ایران فاصله بگیرد و از ادامه کمک‌رسانی برای تقویت زرادخانه حزب‌الله دست بردارد».

آمریکا و اسرائیل بارها از سوریه خواسته‌اند که هم‌پیمانی با ایران را رها کند. اما این خواسته‌ها همواره از سوی سوریه رد شده است.

خبرگزاری‌های ایران و سفیر ایران در سوریه همچنین تایید کرده‌اند که محمود احمدی‌نژاد در زمان اقامت خود در دمشق با سران «گروه‌های مقاومت» دیدار می‌کند. برخی رسانه‌های سوری و عرب‌زبان نوشته‌اند که آقای احمدی‌نژاد ملاقاتی نیز با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، خواهد داشت.

همزمان، به گزارش خبرگزاری‌های ایران، اجلاسی دو روزه با سران گروه‌های مقاومت، روزهای شنبه هشتم اسفند و یک‌شنبه نهم اسفند در مرکز مطالعات وزارت خارجه ایران با حضور محمود احمدی‌نژاد برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG