لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

میردامادی و رسول‌اف، تعطیلات نوروزی در خانه؛ پناهی همچنان در اوین


محسن میردامادی (راست) در دادگاه موسوم به دادگاه کودتای مخملی
محسن میردامادی (راست) در دادگاه موسوم به دادگاه کودتای مخملی
در ادامه روند آزادی بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری، روز چهارشنبه محسن میردامادی و محمد رسول‌اف از زندان به تعطیلات نوروزی رفتند، اما جعفر پناهی هم‌چنان در اوین است.

محسن میردامادی، دبیرکل حزب اصطلاح‌طلب جبهه مشارکت، روز چهارشنبه پس از گذراندن ۲۷۰ روز در بازداشت با وثیقه ۴۵۰ میلیون تومانی از زندان اوین روانه خانه شد تا پس از تعطیلات عید به این زندان بازگردد.

آقای میردامادی که یک بار یک روز پس از انتخابات بازداشت و آزاد شده بود در دادگاه بازداشت‌شدگان پس از انتخابات که به صورت جمعی برگزار شد به «اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم شده است.

از زمان آغاز اعتراضات مردم ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، عده زیادی از اعضای جبهه مشارکت بازداشت و روانه زندان شده‌اند.

در هفته جاری نیز در پی ممانعت از برگزاری کنگره سالانه جبهه مشارکت که با انتقاد شدید این حزب عمده اصلاح‌طلب روبه‌رو شد، معاون سیاسی وزارت کشور دولت محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد که فعالیت این حزب از سوی قوه قضاییه متوقف شده است.

در همین حال محمد رسول‌اف نیز که دو هفته پیش به همراه جعفر پناهی و جمعی از مهمانان او در منزل آقای پناهی دستگیر شده بود عصر روز چهارشنبه با پرداخت وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از اوین به مرخصی ۲۰ روزه رفت.

این در حالی است که جعفر پناهی، سینماگر پرآوازه ایران و برنده جوایز معتبری چون خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین، هم‌چنان در زندان اوین به سر می‌برد و هنوز مشخص نیست که مقامات قوه قضاییه چه زمانی به آزادی او رضایت خواهند داد.

در حالی که در دو هفته گذشته بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی، از سینماگران تا سیاست‌مداران، خواستار آزادی سریع و بی قید و شرط جعفر پناهی شده‌اند، روز سه‌شنبه نیز بیش از ۵۰ تن از بازیگران و کارگردانان سینمای ایران در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه و وزارت ارشاد جمهوری اسلامی خواستار آزادی این فیلمساز شدند.

همچنین خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، از آزادی علی‌اکبر منتجبی، روزنامه‌نگار، و فرزانه قاسمی، فعال حقوق زنان، خبر داده است.

آقای منتجبی، دبیر سیاسی دو نشریه شهروند امروز و ایران‌دخت زیر نظر محمد قوچانی، که در آستانه روز ۲۲ بهمن دستگیر شده بود نیز با قرار وثیقه از زندان آزاد شده است.
XS
SM
MD
LG