لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

بریتانیا: مذاکره برای تحریم‌ ایران باید ادامه داشته باشد


در واکنش به توافق تهران برای مبادله سوخت در خاک ترکیه،‌ بریتانیا روز دوشنبه گفت تا زمانی که ایران صحت صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های اتمی‌اش را ثابت نکند مذاکره برای تحریم‌ ایران، باید ادامه داشته باشد.

در حالی که به نظر می‌رسید مذاکرات در شورای امنیت برای دور چهارم تحریم های ایران به پایان خود نزدیک شده باشد، ایران با طرح پیشنهادی برزیل و ترکیه موافقت کرد تا بخشی از اورانیوم کمتر غنی شده خود را در خاک ترکیه با سوخت اتمی مبادله کند.

آلیستر برت از مقام‌های ارشد در وزارت خارجه بریتانیا روز دوشنبه در واکنش به توافق تهران گفت: «ایران وظیفه دارد تا صلح آمیز بودن فعالیت‌های اتمی خود را به جهان ثابت کند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم هنوز این مسئله را تأیید نکرده است».

وی تأکید کرد که «از همین رو ما و دوستانمان در حال کار بر روی قطعنامه تحریم در شورای امنیت هستیم و تا زمانی که ایران حرکت قطعی و آشکار برای پیروی از آن وظایف نشان ندهد، کار بر روی تحریم ایران باید ادامه پیدا کند.»

در همین حال یک مقام ارشد نظامی آمریکا با استقبال از طرح مبادله سوخت اتمی ایران در خاک ترکیه گفت که هرچند این اقدام مثبت است اما هنوز راه بسیار طولانی در پیش است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آدمیرال جیمز استویردیس، فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در اروپا، به خبرنگاران گفت که «این توافق در واقع پیشرفت خوبی است و نشانه‌ای از همان چیزی است که همه با آن امید داریم: حرکت دیپلماسی که بتواند رفتار نظام جمهوری اسلامی را بهتر کند.»

وی که در واشینگتن به سر می‌برد افزود:«بدیهی است که هنوز راهی بسیار طولانی در پیش داریم.»

از سوی دیگر یک مقام رسمی آمریکایی هم اعلام کرد که کاخ سفید به زودی بیانیه‌ای درباره توافق مبادله سوخت اتمی ایران در خاک ترکیه، صادر خواهد کرد.

دمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه، نیز در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران برای مبادله سوخت اتمی در خاک ترکیه گفت که این اقدام مثبت است اما شاید پاسخی مناسب برای تمامی نگرانی‌های جهانی، نباشد.

اتحادیه اروپا طرح یاد شده را ناکافی و حاشیه‌ای خواند

در نخستین واکنش به توافق‌نامه تهران برای مبادله سوخت هسته‌ای، فرانسه و اتحادیه اروپا بعدازظهر دوشنبه از امضای این توافق‌نامه استقبال کردند، اما در همین حال آن را ناکافی و «حاشیه‌ای» دانستند. این دو می‌گویند هم‌چنان برای وضع تحریم‌های تازه علیه ایران در سازمان ملل تلاش خواهند کرد.

دولت جمهوری اسلامی روز دوشنبه از توافق خود با ترکیه و برزیل بر سر مبادله سوخت اتمی خبر داد و اعلام کرد که کشور ترکیه به عنوان محل مبادله اورانيوم كم‌غنى‌شده ايران با سوخت ۲۰ درصدى كشورهاى غربى انتخاب شده است.

این در حالی است که دولت آقای احمدی‌نژاد بارها اعلام کرده بود که تنها در صورتی با مبادله ذخیره اورانیوم ایران موافقت خواهد کرد که این داد و ستد در خاک ایران اتفاق بیفتد.

وزارت خارجه فرانسه در واکنش به این خبر توافق میان ایران و ترکیه را «تنها مسئله‌ای حاشیه‌ای» دانسته و اعلام کرد که طرح ارسال سوخت اتمی به ترکیه «احتمالاً حربه‌ای برای رد گم کردن» است.

طبق طرحی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت مدیریت محمد البرادعی در ماه اکتبر سال گذشته به ایران ارائه کرد، قرار بود ایران ذخیره اورانیوم خود را به روسیه تحویل دهد و در نهایت میله‌های سوختی مورد نیاز خود را از فرانسه تحویل بگیرد.

جمهوری اسلامی پس از موافقت اصولی با این طرح از پذیرش آن سر باز زد، اما اکنون در حالی که کشورهای غربی و در رأس آنها ایالات متحده به تصویب تحریم‌های تازه علیه تهران بسیار نزدیک شده‌اند می‌گوید در صورتی که اورانیوم در ترکیه نگهداری و مبادله شود با این طرح موافق است.

این در حالی که ایران پیشتر از قبول پیشنهاد تکمیلی البرادعی که متضمن نگهداری اورانیوم غنی‌شده ایران در کشوری ثالث مانند ترکیه بود، خودداری کرده بود.

در واکنش به آنچه در تهران مورد توافق ایران، ترکیه و برزیل قرار گرفت، برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه، بار دیگر با تأکید بر این که کشورش به همراه اعضای دیگر شورای امنیت «تحریم‌های تازه را در نیویورک آماده می‌کنیم» گفت: «اصل مسئله اتمی ایران ادامه غنی‌سازی در نطنز، ساخت رآکتور آب سنگین در اراک، پنهان کردن سایت قم و پرسش‌های بازرسان آژانس انرژی اتمی است که بی‌پاسخ مانده‌اند.»

آقای والرو خطاب به خبرنگاران افزود: «مبادله اورانیوم... تنها حرکتی برای اعتمادسازی است، مسئله‌ای حاشیه‌ای.»

جمهوری اسلامی با وجود امضای قرارداد در تهران بار دیگر تأکید کرده است که به غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران ادامه خواهد داد.
XS
SM
MD
LG