لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۵

اعزام کشتی کمک‌رسانی ایران به غزه منتفی اعلام شد


عبدالرئوف ادیب‌زاده، رئیس سازمان هلال احمر ایران
عبدالرئوف ادیب‌زاده، رئیس سازمان هلال احمر ایران
به دنبال هشدار اسرائیل به ایران و لبنان در مورد خودداری از ارسال کشتی به نوار غزه، دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه در ایران روز پنج‌شنبه در شهر رشت ارسال کشتی «امدادرسانی» به غزه از سوی جمهوری اسلامی را منتفی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، حسین شیخ‌الاسلام در یک نشست خبری اعلام کرد که ابتدا قرار بود این کشتی در تاریخ سوم تیرماه به نوار غزه اعزام شود که به دلیل «محدودیت‌های ایجاد شده» از سوی دولت اسرائیل این اعزام منتفی و به ششم تیرماه موکول شد که به گفته وی «این حرکت نیز انجام نمی‌شود».

عبدالرئوف ادیب‌زاده، رئیس سازمان هلال احمر ایران، روز دوشنبه در نشستی خبری اعلام کرده بود که کشتی ایرانی با عنوان «کودکان غزه»، حامل مواد غذایی، دارویی، ‌لوازم ساختمانی و مایحتاج زندگی، به همراه پنج خبرنگار و پنج امدادرسان هلال احمر روز یک‌شنبه هفته آینده به غزه فرستاده خواهد شد.

به دنبال انتشار این خبر، رئیس ستاد ارتش اسرائیل اعلام کرد که این کشور اجازه ورود کشتی‌های کمک‌رسان ایران و لبنان را به آب‌های غزه نخواهد داد. وی ضمن تأکید بر حق اسرائیل مبنی بر «جلوگیری از ارسال سلاح به نوار غزه» گفت: «ما اجازه نمی‌دهیم که غزه به یکی از بنادر ایران تبدیل شود.»

در همین راستا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز هدف کشورها از فرستادن کشتی به غزه را «ارسال جنگ‌افزار» اعلام کرد و گفت: «اکنون هر کسی که بخواهد کمک به غزه بفرستد می‌تواند آن را از راه‌های عادی وارد کند و هیچ دلیلی وجود ندارد که برای فرستادن کشتی به سوی غزه اصرار کنند.»

آقای شیخ‌الاسلام در زمینه این نگرانی‌ها تصریح کرد که اسرائیل «مسئله کمک به محاصره‌شدگان در غزه را سیاسی کرده است و ما نمی‌خواهیم این نوع اقدامات انسان‌دوستانه سیاسی شود، زیرا برای ما مهم‌تر از همه شکسته شدن محاصره غزه است».

وی همچنین در ادامه اظهار داشت که کمک‌های جمع‌آوری شده «بدون نام ایران» و از طریق دیگری به منطقه غزه اعزام خواهند شد، اما توضیح بیشتری در مورد نحوه این ارسال نداد.

تلاش برای فرستادن کشتی ازخارج به بندر غزه از ماه گذشته آغاز شد. این اعزام‌ها پس از حمله تکاوران دریایی اسرائیل در تاریخ دهم خرداد به کشتی اعزامی از سوی ترکیه در نزدیکی آب‌های منطقه غزه به خشونت کشیده شد.
XS
SM
MD
LG