لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

آمریکا خواستار «تعامل سازنده» ایران در مذاکرات هسته‌ای شد


فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده
فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده
وزارت امور خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه و به دنبال اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران اعلام کرد که ایران باید درباره برنامه هسته‌ای خود با دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل و قدرت‌های جهانی «تعامل سازنده» داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیلیپ جی کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه، ۲۳ تیرماه، در این زمینه تصریح کرد که در این مرحله، تمرکز اصلی باید بر همکاری سازنده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گروه ۵+۱ باشد.

گفت‌وگوهای ایران با گروه ۵+۱ آخرین بار، با حضور نماینده ایالات متحده، در مهرماه ۸۸ در ژنو برگزار شد که نتیجه آن پیشنهادی بود مبنی بر تأمین سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران که در اواخر مهرماه همان سال نیز موضوع گفت‌وگوی آمریکا، روسیه، فرانسه و ایران قرار گرفت.

فیلیپ کرولی همچنین در ادامه به گفت‌وگوی تلفنی چند روز پیش هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، با همتای ترکیه‌ای خود، احمد داوود‌اوغلو، پیرامون میانجی‌گری ترکیه در حل اختلافات هسته‌ای ایران اشاره کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه، ۲۱ تیرماه، به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشته بود که به دنبال گفت‌وگوی تلفنی هیلاری کلینتون با احمد داووداوغلو، ترکیه با درخواست ایالات متحده مبنی بر کنار کشیدن از تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسئله هسته‌ای ایران موافقت کرده است.

این در حالی است که آقای داووداوغلو، روز سه‌شنبه، در جمع خبرنگاران اظهار کرد که مذاکرات هسته‌ای با ایران نمی‌تواند بدون حضور ترکیه صورت بگیرد و این کشور به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای پیشبرد مذاکرات بین‌المللی بر سر مسئله هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.

فیلیپ کرولی در این زمینه به خبرنگاران گفت که دو کشور ترکیه و ایالات متحده بر سر مذاکرات هسته‌ای ایران به «درک متقابل» رسیده‌اند و با توجه به همسایگی ترکیه و ایران، وجود روابط دیپلماتیک میان ایران و ترکیه امری قابل قبول است.

تركيه و برزيل اوايل خردادماه گذشته توافق‌نامه‌ای را با ايران امضا كردند كه بر اساس آن تهران موافقت كرد تا بخش عمده‌اى از اورانيوم غنى‌شده خود را براى تبديل به سوخت اتمى ۲۰ درصدى به تركيه ارسال كند.

به دنبال آن و به‌رغم امضای این توافق‌نامه، شوراى امنيت سازمان ملل متحد چهارمين قطعنامه تحريمى خود را عليه ايران به تصويب رساند. تركيه و برزيل به اين قطعنامه رأى منفى دادند و از عملكرد آمريكا به‌شدت انتقاد كردند.

قطعنامه ۱۹۲۹ در واکنش به امتناع ايران از متوقف کردن غنی‌سازی اورانيوم، عدم پذيرش پيشنهاد مبادله سوخت آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و همچنين آغاز غنی‌سازی اورانيوم با غنای ۲۰ درصد در ايران تصويب شد.
XS
SM
MD
LG