لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

انتقاد گزارشگران بدون مرز از «هتک حرمت» عبدالرضا تاجیک


عبدالرضا تاجیک
عبدالرضا تاجیک
سازمان گزارشگران بدون مرز روز سه‌شنبه نسبت به «هتک حرمت» از عبدالرضا تاجیک، روزنامه‌نگار دربند و فعال حقوق بشر ایرانی، انتقاد و از بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد درخواست کرد که وضعیت زندان‌های ایران را از نزدیک مورد بررسی قرار دهد.

به نوشته این سازمان، آقای تاجیک از زمان بازداشت قربانی بدرفتاری‌ بوده است و خانواده وی اعلام کرده‌اند زمانی که برای اولین بار در تاریخ ۲۳ تیرماه موفق به دیدار آقای تاجیک شده‌اند، وی اظهار کرده ‌است که در شب اول حبس، در حضور معاون دادستان عمومی تهران از وی «هتک حرمت» شده است.

گزارشگران بدون مرز در گزارش خود از قول محمد شریف، وکیل آقای تاجیک، می‌افزاید که «هتک حرمت»‌ در پرونده‌های قضایی «می‌تواند آزار جنسی و جسمی معنا شود».

این سازمان در ادامه می‌آورد که تمامی این گفت‌وگو توسط مسئولان زندان ضبط شده و این بدان دلیل است که مسئولان قصد دارند علاوه بر داشتن نظارت کامل بر مکالمات، زندانیان را نیز از دادن اطلاعات بازدارند و به همین دلیل آقای تاجیک قادر نبوده است آزادانه از اتفاقاتی که در زندان برای وی رخ داده صحبت کند.

این سازمان می‌افزاید از آنجا که وکیل آقای تاجیک تاکنون امکان دیدار با موکل خود و بررسی پرونده وی را نداشته است، می‌توان نتیجه گرفت که آقای تاجیک در انزوای مطلق به سر می‌برد و این عمل نقض حقوق بشر به شمار می‌رود.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید تاکنون چهار روزنامه‌نگار و فعال سیاسی وقوع آزار جنسی در زندان‌های ایران را به این سازمان گزارش کرده‌اند.

این گزارش در ادامه می‌نویسد: «جوامع بین‌الملل تاکنون به طور کامل وقایعی را که در طول یک سال گذشته در زندان‌های ایران اتفاق افتاده تحت نظر قرار داده‌اند... اکنون زمان آن فرا رسیده که ناوی پیلای، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، مقامات ایران را به منظور دیدار گزارشگران ویژه شکنجه سازمان ملل (از زندان‌های ایران) تحت فشار قرار دهد تا خانم پیلای بتواند اظهارات مطرح شده در مورد بدرفتاری‌هایی که در زندان‌های ایران می‌شود را مورد بررسی قرار دهد.»

گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز در مورد «هتک حرمت» از عبدالرضا تاجیک در حالی مطرح می‌شود که پروین تاجیک، خواهر آقای تاجیک، روز یک‌شنبه، سوم مرداد، به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته است که آقای تاجیک به دلیل حضور مأمورها در زمان ملاقات نتوانسته است در خصوص این‌ که منظورش از «هتک حرمت» چه بوده توضیح بدهد.

وی در ادامه گفت: «من از آقای دادستان تمنا می‌کنم فریاد عدالت‌خواهی عبدالرضا را بشنوند و به خواسته او تن دهند و به همراه وکیل پرونده در زندان برای شنیدن حرف‌های او حضور پیدا کنند.»

خانم تاجیک در ادامه اعلام کرد که پس از ملاقات با برادرش، خانواده وی در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار رسیدگی به وضعیت آقای تاجیک شده و نسخه‌ای از این نامه را نیز به دادستانی فرستادند، اما پس از آن که هیچ مرجعی در این مورد واکنشی نشان نداد تصمیم به انتشار این نامه گرفتند.

عبدالرضا تاجیک در تاریخ ۲۲ خردادماه سال جاری و پس از مراجعه به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات، برای سومین بار در یک سال گذشته پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شد و همچنان در حبس به سر می‌برد.
XS
SM
MD
LG