لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۰

آژانس: مذاکرات مبادله سوخت اتمی می‌تواند به زودی انجام شود


یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی
يوکيا آمانو دبيرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت که مذاکرات مبادله سوخت اتمی با ايران می‌تواند به زودی انجام شود به ويژه اين که نشانه‌های خوبی از سوی کشورهای دخیل در اين مسئله، ديده شده است.

به گزارش رويترز، آقای آمانو که در سنگاپور به سر می‌برد، در حاشيه سخنرانی خود گفت گروه وين، متشکل از روسيه، فرانسه، آمريکا و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نشانه‌های مثبتی برای برگزاری گفت‌وگوهای مبادله سوخت اتمی داده‌اند.

آقای آمانو در پاسخ به این پرسش که آیا وی قصد دارد کشورهای دخیل را برای آغاز مذاکرات در ماه سپتامبر ترغیب کند، گفت: «چرا که نه...من در حال کار کردن بر روی این موضوع هستم. من از کشورهای عضو نشانه‌های مثبتی دریافت کردم.»

پيشنهاد اوليه مبادله سوخت که از سوی آژانس سال گذشته مطرح شد و موافقت آمريکا را هم به همراه داشت، قرار بود نگرانی‌ها در مورد امکان ساخت بمب اتمی توسط ایران را کاهش دهد.

بر اساس آن پيشنهاد قرار بود حدود يک هزار و ۲۰۰ کيلوگرم اورانيوم کمتر غنی شده ايران به روسيه منتقل شده و پس از غنی‌سازی بيشتر به فرانسه منتقل شده و به ميله‌های سوختی تبديل شود.

تهران اين پيشنهاد را رد کرد ولی چند ماه پس از آن، طرحی مشابه را با ترکيه و برزيل امضا کرد که اورانيوم کمتر غنی شده، به ترکيه منتقل شود. غرب اين توافق را ناکافی دانست.

آقای آمانو در سنگاپور گفت: «اینکه نتیجه چه باشد، من نمیدانم؛ شاید هم بی‌نتیجه باشد؛ اما به هر حال شروع گفت‌وگو، خود پيشرفت مثبتی است.»

وزاری خارجه ايران، ترکيه و برزيل در تاريخ سوم مرداد به منظور فراهم کردن زمينه‌های اجرای طرح مبادله سوخت اتمی و از سرگيری مذاکرات ايران با کشورهای پنج به علاوه يک، در ترکيه با يکديگر ديدار کردند. در اين ديدار وزرای خارجه ترکيه و برزيل از جمهوری اسلامی خواستند تا در مذاکره با غرب بر سر برنامه اتمی‌اش انعطاف و شفافيت بيشتری به خرج دهد.

همچنين ايران، روز دوشنبه، چهارم مرداد ماه، در نامه‌ای به آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ضمن پاسخ به سؤالات گروه وين در مورد مبادله سوخت اعلام کرد که محور اصلی پاسخ ايران به گروه وين، «آغاز گفت‌وگوهای سريع و بدون پيش‌شرط پيرامون تامين سوخت رآکتور تهران است».
XS
SM
MD
LG