لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

اوباما: حمله نظامی به ایران گزینه مطلوبی نیست


باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز دوشنبه بار دیگر از برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد و در عین حال اظهار داشت به نظر وی اقدام نظامی از سوی اسرائیل یا آمریکا برای توقف این برنامه «راه مطلوبی» نیست.

باراک اوباما در گفت‌وگو با شبکه سی ان بی سی تاکید کرد که واشینگتن «برای راه‌حل‌های دیپلماتیک جهت حل» مناقشه هسته‌ای ایران آمادگی دارد.

رئیس جمهوری ایالات متحده گفت: «ما گمان نمی‌کنیم که جنگ میان اسرائیل و ایران یا گزینه‌های نظامی راه مطلوبی برای حل این مسئله باشد. با این حال ما همچنان همه گزینه‌ها را مد نظر نداریم».

این اظهارات در حالی بیان شده است که پیشتر شماری از فرماندهان آمریکایی نسبت به هرگونه حمله نظامی اسرائیل یا آمریکا به ایران برای متوقف ساختن برنامه هسته‌ای‌اش هشدار داده بودند.

برای نمونه دریا سالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، ضمن اینکه از وجود طرح‌های آماده برای حمله احتمالی به ایران سخن گفته بود، نسبت به «پیامدهای ناخواسته» این جنگ ابراز نگرانی کرده بود.

ایالات متحده چه در زمان جورج بوش و چه در زمان باراک اوباما، همواره اعلام کرده است که در برابر ایران، همه گزینه‌ها را مد نظر دارد که به معنای استفاده احتمالی از نیروی نظامی است.

ایران در ماه اوت امسال، و در پی اظهارات دریاسالار مایک مولن مبنی بر وجود طرح‌های آماده برای حمله احتمالی به ایران، به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد.

اسرائیل نیز که برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای موجودیت خود تلقی می‌کند، حمله به تاسیسات اتمی و نظامی ایران را منتفی ندانسته است.

‌با این حال از آنجا که نیروهای آمریکایی در دو کشور همسایه ایران حضور دارند، شماری از مقام‌های آمریکایی و کارشناسان، هرگونه حمله به ایران را، خطری برای این نیروها عنوان کرده‌اند.


باراک اوباما در سخرانی سازمان ملل به ایران نیز می‌پردازد

در همین حال کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما، در سخنرانی خود در سازمان ملل، خواهد گفت اگر تهران بتواند نشان دهد که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌جویانه است، زمینه برای رابطه بهتر با جامعه جهانی فراهم خواهد شد.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، همچنین اظهار داشت که باراک اوباما در سخنرانی این هفته خود در سازمان ملل تاکید خواهد کرد اگر ایران به تعهدات بین‌المللی خود عمل نکند، هزینه برنامه غنی‌سازی اورانیوم، برایش بالاتر خواهد رفت.

بن رودز گفت: «برای آنها در باز است که رابطه بهتری با ایالات متحده و جامعه جهانی داشته باشند».

معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «هرچند، برای عبور از این در، ایران باید ... قصد صلح‌جویانه خود در مورد برنامه هسته‌ای‌اش را نشان دهد و به تعهداتش نسبت به جامعه جهانی جامه عمل بپوشاند».

در حالی که واشینگتن می‌گوید در صورت ادامه برنامه هسته‌ای ایران، فشارها بر تهران بیشتر خواهد شد، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، بار دیگر تاکید کرده است که این تحریم‌ها تاثیری بر کشور ندارد.
XS
SM
MD
LG