لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

جلوگیری نهادهای امنیتی از دیدار خانواده‌های باکری و همت با موسوی


مهدی(چپ) و حمید باکری از فرماندهان سپاه که در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق جان خود را از دست دادند.
مهدی(چپ) و حمید باکری از فرماندهان سپاه که در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق جان خود را از دست دادند.
نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه از دیدار خانواده‌های حمید و مهدی باکری و محمد ابراهیم همت، از فرماندهان سپاه پاسداران که در جریان جنگ ایران و عراق جان خود را از دست دادند، با میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، همسر وی جلوگیری کردند.

وب سایت «کلمه»، که اخبار مربوط به آقای موسوی را منتشر می کند، گزارش داده که خانواده‌های همت و باکری هر سال در هفته دفاع مقدس به دیدار میرحسین موسوی، نخست وزیر جمهوری اسلامی در زمان جنگ ایران و عراق، می‌رفتند این‌بار با ممانعت شدید نهاد‌های امنیتی روبرو شده و پس از معطلی طولانی در میدان پاستور که دفتر آقای موسوی در آن‌جا واقع است، مجبور به بازگشت شدند.

سایت کلمه پیش از این نیز از «بازداشت و بازجویی چند ‌ساعته» برخی مراجعان به دفتر میرحسین موسوی توسط مأموران امنیتی خبر داده بود. این وبسایت همچنین نوشته بود که مأموران روز ۲۴ شهریور به دفتر آقای موسوی حمله کرده و پس از تفتيش و بازرسی اين دفتر «برخی وسايل موجود در دفتر را نيز با خود برده‌اند».

این اتفاق در حالی رخ می دهد که به گزارش سایت سحام‌نیوز، ارگان رسمی اطلاع رسانی حزب اعتماد ملی، خانواده‌های همت و باکری روز سه شنبه، ۳۰ شهریور، توانستند با مهدی کروبی، دیگر رهبر مخالفان دولت، دیدار کنند.

بر اساس این گزارش، خانواده های این دو فرمانده کشته شده در جنگ از مهدی کروبی به خاطر آنچه که «مقاومت و شجاعت» وی در مقابل «پایمال کنندگان حقوق ملت و حرمت شکنان خون شهیدان» خوانده اند، سپاسگزاری کردند.

حمید باکری و محمد ابراهیم همت در اسفند سال ۶۲ و مهدی باکری در بهمن ماه سال ۶۳ در جریان جنگ جان خود را از دست دادند و جمهوری اسلامی همواره از این سه فرمانده سپاه به عنوان نمادهای «استقامت و شهادت» در دوران «دفاع مقدس» یاد می‌کند.

نامه همسر حمید باکری به فرمانده کل سپاه

در همین حال، فاطمه امیرانی، همسر حمید باکری، در نامه ای خطاب به محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه که روز دوشنبه از سوی وب سایت کلمه منتشر شد نسبت به بعضی از عملکردهای این فرمانده ارشد نظامی اعتراض کرده و اتفاقات «چند سال اخیر» در ایران را «چیزی شبیه به کودتا» دانسته است.

خانم امیرانی در این نامه از جمله به عملکرد آقای جعفری در جریان انتخابات دهم ریاست جمهوری اعتراض کرده و می‌پرسد: «شما که افراد متولی برگزاری این انتخابات را می‌شناختید، چگونه توانستید ساکت بمانید و این امانت عظیم را به چنین افرادی بسپارید؟ اگر فرض بگیریم که هیچ تقلبی نیز نکردند، با تناقض در برگزاری انتخابات و اعلام نتایج آن باعث ایجاد شبهه شدند. البته بنده دلایل موثق برای خودم دارم که خیلی از تخلفات انجام شده است».

وی همچنین ضمن انتقاد از نحوه برخورد با معترضین نتایج انتخابات گفته است: «آیا خیانت در امانت نیست که فرزند شهیدی را چند ساعت دستگیر کنند و به بدترین صورت توهین و فحاشی و شکنجه و در نهایت تهدید به ... کنند؟ همان که سران نظام همواره منکر انجام آن بوده‌اند. می‌خواهم بگویم من با تمام وجود درک می‌کنم که چه به روز دستگیرشدگان بعد از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری رفته است. وقتی فرزند شهید به این مزخرفات تهدید شود، بر سر دیگر جوانان چه آمده است».

خانم امیرانی در ادامه در اعتراض به نحوه عملکرد سپاه در مقابل معترضان نوشته است: «به جای آن‌که به معترضان جوابی قانع کننده و عقلانی بدهید از اولین ساعات پس از اعلام نتایج با روشی غیر منطقی و غیر انسانی با مردم برخورد کردید. واقعا پاسخ سوال خانواده‌های باکری و همت در مورد ابهامات برگزاری انتخابات باید باتوم فرود آمده بر فرق مصطفی همت می‌بود یا شوکی که به ناحق بر گردن احسان باکری نشست؟ و یا باتومی که به کمر جراحی شده خانم همت در ۲۳ خرداد خورد.»

همسر باکری همچنین در این نامه تجمع افراد لباس شخصی به مدت پنج روز در مقابل منزل آقای کروبی در اواسط شهریورماه را محکوم می‌کند و از «خدمت» آقای کروبی به خانواده شهدا سخن به میان می‌آورد.

وی در پایان این نامه با اعلام این‌ که ترجیح می‌دهد در کنار مظلوم قرار بگیرد و نه ظالم، می‌نویسد: «امروز از مردمی که امیدوارانه و صادقانه در انتخابات شرکت کردند و در ماجراهای بعد از آن اکثرا بی‌گناه آسیب دیده‌اند شرمنده‌ام.»
XS
SM
MD
LG