لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۹

خبرگزاری ایرنا از دستگیری عبدالرئوف ریگی خبر داد


خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز پنجشنبه از بازداشت عبدالرئوف ریگی در پاکستان خبر داده است. این خبرگزاری از عبدالرئوف ریگی به عنوان «جانشین عبدالمالک ریگی» نام برده است.

در این خبر آمده است که «جانشین عبدالمالک ریگی» در گروه جندالله، به دست نیروهای امنیتی پاکستان دستگیر شده است.

ایرنا در حالی از عبدالرئوف ریگی به عنوان جانشین عبدالمالک نام برده است که در سایت‌های نزدیک به جندالله از وی به عنوان سخنگوی این گروه یاد شده است.

با این حال منابع دیگر خبری، گزارش منتشر شده در خبرگزاری ایرنا را تایید نکرده‌اند.

گروه جندالله که در جنوب شرقی ايران فعال است و هدف خود را احقاق حقوق اقليت سنی‌مذهب ساکن اين منطقه عنوان می‌کند، از زمان تأسيس در سال ۸۲ تا کنون در عمليات مختلفی که به کشته شدن شماری از شهروندان و مقام‌های جمهوری اسلامی انجاميده، دست داشته است.

آخرين اقدامی که گروه جندالله مسئوليت آن را بر عهده گرفت، انفجار انتحاری بيست چهارم آذرماه سال چاری در چابهار بود که به کشته شدن بيش از سی تن شرکت کنندگان در مراسم عزاداری محرم منجر شد.

ايران از زمان روی دادن اين اقدام تروريستی تا کنون چندين نفر را که وابسته به گروه جندالله معرفی شده‌اند، دستگير کرده است و مقام‌های ايرانی با تکرار اتهام حمايت مقام‌های محلی پاکستان از اقدامات اين گروه تهديد به مقابله با جندالله در خاک پاکستان کرده‌اند.

ايران در واکنش به اين حمله در بيست و نهم آذرماه اعلام کرد که ۱۱ نفر از وابستگان گروه جندالله، در زندان زاهدان اعدام شده‌اند. به گفته رييس کل دادگستری سيستان و بلوچستان اعدام‌شدگان متهم به فساد فی‌الارض و محاربه بوده‌اند و حکم آنها پس از تأييد مراجع عالی قضايی به اجرا درآمده است

گروه جندالله همچنين مسئوليت دو انفجار انتحاری در مسجد جامع شيعيان در زاهدان را که در ۲۴ تيرماه سال جاری ۲۸ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی برجای گذاشت، برعهده گرفته بود و عمليات انتحاری اين گروه در مهرماه سال ۱۳۸۸ که دست کم چهل کشته برجای گذاشت، يکی از مرگبارترين حملات تروريستی در ايران از دهه ۱۹۸۰ به بعد ارزيابی شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی در اسفند ماه سال ۸۸ از دستگيری عبدالمالک ريگی، رهبر وقت گروه جندالله، خبر دادند و پس از دستگيری عبدالمالک ريگی بود که گروه جندالله رهبر جديدی را به نام حاج محمد ظاهر بلوچ برای خود برگزيد و اعلام کرد به فعاليت‌های خود ادامه می‌دهد.

دادسری انقلاب اسلامی در سی خردادماه سال جاری اعلام کرد که عبدالمالک ريگی، به اتهام «محاربه و افساد فی الارض» در زندان اوين به دار آويخته شده است.
XS
SM
MD
LG