لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۰

افزایش تنش در روابط ایران و هند؛ دیدار مقامات بانک‌های مرکزی دو کشور


خودداری تهران از فروش نفت به هند، پس از آن که این کشور قوانین جدید محدودکننده‌ای برای تجارت با ایران به اجرا در آورد، موجب بالا گرفتن اختلاف بین این دو کشور شده است.

منابع هندی به رويترز گفتند که مقاماتی از بانک مرکزی اين دو کشور قرار است روز جمعه برای حل اين اختلاف با يکديگر در شهر مومبای (بمبئی) مذاکره کنند.

ارزش تجارت ايران با هند حدود ۱۲ ميليارد دلار در سال برآورد می‌شود.

پالايشگاه‌های دولتی هندی و شرکت خصوصی اسار روزانه حدود ۴۰۰ هزار بشکه نفت از ايران وارد می‌کنند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، تحلیل‌گران می‌گویند که برای دهلی توقف واردات نفتی از ایران کار بسیار پرهزینه‌ای خواهد بود.

تهران به دلیل پافشاری بر ادامه برنامه هسته‌ای خود تحت فشار بین‌المللی است. شورای امنیت سازمان ملل با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از تهران خواسته است تا غنی‌سازی را متوقف کند، ولی تاکنون جمهوری اسلامی از این دستور سرپیچی کرده است.

تحریم‌های سازمان ملل خرید و فروش نفت از ایران را شامل نمی‌شود، ولی آمریکا کشورها و شرکت‌های خارجی را تحت فشار قرار داده تا تجارت با تهران را متوقف کنند.

بانک مرکزی هند در روز دوشنبه، ۶ دی‌ماه، شرکت‌های این کشور را از انجام معاملات تجاری و مالی به واسطه اتحادیه پایاپای آسیایی، که به عنوان واسطه معاملاتی بین ایران و هند عمل می‌کند، را منع کرده است.

دو منبع هندی همچنین به رویترز گفتند که شرکت ملی نفت ایران درخواست شرکت‌های نفتی هند برای ارائه پرداخت خارج از اتحادیه پایاپای آسیایی را نپذیرفته است.

شرکت‌های هندی از ایران خواسته بودند که بانکی را در اروپا برای پرداخت پول بابت خرید نفت تعیین کند ولی ایران این درخواست را رد کرده است.

اتحادیه پایاپای آسیایی در سال ۱۹۷۴ برای تسهیل معاملات در آسیای جنوبی از سوی سازمان ملل تأسیس شد، و شامل بانک‌های مرکزی هند، ایران، پاکستان، بنگلادش، نپال، سری‌لانکا، مالدیو و میانمار می‌شود.

کشورهای عضو این اتحادیه قادرند برای انجام معاملات از طریق بانک‌های مرکزی خود به انجام معاملات بپردازند و به عبارتی بانک‌های مرکزی کشورها به نیابت شرکت‌های معامله‌کننده معاملات را انجام می‌دهند.

با این اوصاف، اتحادیه پایاپای آسیایی در عین آسان‌سازی معاملات بین‌المللی موجب می‌شود تا دو طرف اصلی معامله ناشناخته باقی‌ بمانند و به باور آمریکا، همین امر موجب می‌شود که شرکت‌هایی که در فهرست سیاه خزانه‌داری آمریکا قرار دارند نیز بتوانند بدون به جا گذاشتن ردی از خود، به انجام معاملات بپردازند.

در همین زمینه یکی از سخنگویان شرکت ملی نفت ایران به رویترز گفت مکانیسم جدیدی برای پرداخت، خارج از اتحادیه پایاپای آسیایی، قابل قبول نیست، چرا که ایران سال‌هاست در این اتحادیه از همین روش استفاده می‌کند.

وی همچنین افزود بانک مرکزی ایران خواستار ملاقات با همتاهای هندی شده است.

آمبیکا شارما، معاون فدراسیون اتاق بازرگانی و تجارت هند، گفت: «دو بانک مرکزی می‌توانند معاملات را با واحد پولی به جز دلار و یورو انجام دهند.»

تحلیل‌گران هندی می‌گویند بانک مرکزی هند تحت فشار واشینگتن این مقررات جدید را وضع کرده است.

استوارت لوی، معاون وزیر امور خزانه‌داری آمریکا، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای تلاش هند برای کنار گذاشتن این گونه معاملات با ایران را «اقدامی مهم» خواند.

تومی ویتور، سخنگوی کاخ سفید، نیز چهارشنبه گفت ما فکر می‌کنیم هند تصمیم درستی گرفته است. وی افزود: «روزبه‌روز بر تعداد شرکت‌ها، دولت‌ها و نهادهای مالی نگران از سوء‌استفاده ایران از روابط مالی و تجاری برای حمایت از فعالیت‌های غیرقانونی از جمله برنامه هسته‌ای این کشور افزوده می‌شود.»

آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر تهران را متهم می‌کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد، ولی ایران همواره این اتهام را رد کرده و برنامه خود را صلح‌آمیز خوانده است.
XS
SM
MD
LG