لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

شیرین عبادی: موج اعتراض‌ها به سبک کشورهای عربی به زودی به ایران می‌رسد


شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، گفته است به دلیل سرکوب شدید معترضان و نیز وضعیت اقتصادی «وخیم» در ایران، به زودی موج قیام‌های مردمی که چند کشور عربی را فراگرفته است، ایران را نیز در برخواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، روز چهارشنبه، ابراز اطمینان کرده است، به زودی اعتراض‌های مردمی به سبک کشورهای عربی به ایران نیز خواهد رسید.

وی که در یک کنفرانس خبری در حاشیه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو با خبرنگاران سخن می‌گفت، با اشاره به وضعیت اقتصادی مردم ایران و نیز سرکوب «گسترده» معترضان در این کشور اظهار داشته است: «کوچکترین جرقه‌ به انفجاری بزرگ (در ایران) منجر خواهد شد.»

خانم عبادی همچنین افزوده است: «پیش‌بینی این که چه زمانی این اتفاق روی می‌دهد و چه چیزی منجر به آن می‌شود، بسیار دشوار است. اما من با اطمینان می‌گویم که به دلیل وضعیت اقتصادی کنونی در ایران وقوع آن زیاد طول نمی‌کشد.»

برنده ایران جایزه صلح نوبل در عین حال تصریح کرده است، فعالان حقوق بشر در ایران به دنبال آن بوده‌اند، تا هر گونه تغییری در کشور به صورت مسالمت‌آمیز صورت گرفته و از به راه ‌افتادن «حمام خون به سبک لیبی» جلوگیری شود.

شیرین عبادی همچنین با اشاره به موج اعتراض‌ها در کشورهای عربی که از جمله به کناره‌گیری روسای جمهور تونس و مصر منجر شده، اظهار داشته است: «این سناریویی است که می‌تواند در ایران هم تکرار شود.»
وی تاکید کرده است: «ما تلاش می‌کنیم، از این بابت اطمینان حاصل کنیم که هر‌ آنچه که در ایران روی خواهد داد، بدون خونریزی باشد. ما نمی‌خواهیم، ایران به لیبی دیگری تبدیل شود. ما جنگ خیابانی و جنگ قومی نمی‌خواهیم.»

این در حالی است که براساس گزارش‌های رسیده از ایران روز سه‌شنبه نیز در ادامه سرکوب معترضان توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، نیروهای امنیتی در تهران با شلیک گلوله‌های گاز اشک‌آور به شماری از تظاهرکنندگان ضد حکومتی حمله کردند.

همچنین مقام‌های جمهوری اسلامی از چند هفته پیش ارتباط میان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران مخالفان و همسرانشان را با مردم و هوادارانشان قطع کرده‌اند و برخی گزارش‌ها از بازداشت و یا حبس خانگی آنها حکایت دارد.

ایجاد محدودیت برای رهبران مخالفان در ایران به ویژه پس از فراخوان آنها برای برگزاری تظاهراتی در روز ۲۵ بهمن در حمایت از مردم مصر و تونس صورت گرفته است.

در جریان تظاهرات روز ۲۵ بهمن و نیز تظاهراتی که در روز اول اسفند در تهران و چند شهر بزرگ ایران صورت گرفته بود، تظاهرکنندگان از جمله شعار می‌دادند: «مبارک، بن‌علی، نوبت سیدعلی.»

از سوی دیگر خانم شیرین عبادی که اندکی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته خورشیدی و آغاز اعتراض‌ها نسبت به نتایج اعلام شده برای آن از کشور خارج شده و در این مدت تلاش‌های خود را به ویژه روی جلب توجه دولت‌های خارجی به وضعیت حقوق بشر در ایران متمرکز کرده است، از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است، حساب و دارایی‌های ۸۰ تن از مقام‌های ایرانی را مسدود کرده و از سفر آنها به اروپا جلوگیری کنند.

به گفته وی این ۸۰ نفر، که فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر در نامه‌ای به کاترین اشتون، مسئول سیاسی خارجی اتحادیه اروپا و سایر مقام‌های اروپایی، اسامی آنها را بر شمرده است، از جمله مسئول سیاست سرکوب معترضان در ایران و نقض گسترده حقوق بشر در این کشور هستند.

شیرین عبادی در این باره گفته است: «اتحادیه اروپا نباید به این افراد اجازه ورود به اروپا را داده و باید دارایی‌های آنها را که از طریق فساد انباشته شده، مسدود کند.»

این فعال ایرانی حقوق بشر در عین حال گفته است، از رویکرد برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان و اتریش در قبال ایران دلسرد شده است که اعلام کرده‌اند، چنانچه جمهوری اسلامی در برنامه هسته‌ای خود کوتاه بیاید، احتمال کاسته‌ شدن از سطح تحریم‌ها وجود دارد.

خانم عبادی در این باره خطاب به دولت‌های اروپایی گفته است: «آیا این بدان معنا است که اگر توافقی درباره مساله هسته‌ای صورت گیرد، شما حقوق بشر را فراموش خواهید کرد؟»

وی همچنین افزوده است: «پیام من به دولت‌های اروپایی این است: به دیکتاتورها کمک نکیند.»

برنده ایرانی جایزه صلح نوبل همچنین اقدام کشورهای غربی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به منظور تصویب قطعنامه‌ای درباره وضعیت حقوق بشر در ایران و اعزام نماینده ویژه‌ای به این کشور حمایت کرده است.

انتظار می‌رود، این قطعنامه تا پیش از ۲۵ ماه مارس در شورای حقوق بشر که ۴۷ عضو دارد، ارایه شود.
XS
SM
MD
LG