لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

فرزندان موسوی و رهنورد: بيش از ۵۰ روز است که از پدر و مادرمان بی‌خبريم


دختران ميرحسين موسوی، از رهبران معترضان در ايران، و زهرا رهنورد می گويند که ۵۵ روز است که کوچکترين ارتباطی با آنان نداشته اند.

آقای موسوی و خانم رهنورد پس از تظاهرات مخالفان در تهران و چند شهر ديگر ايران در ۲۵ بهمن سال گذشته حبس خانگی شده اند.

در آخرين ديدار، آقای موسوی با اشاره به انتخابات پيش روی مجلس شورای اسلامی در اسفند سال جاری گفته بود: با توجه به ادامه وضعيت فعلی، نمی‌توان اميدی به انتخابات و شرکت در آن داشت.

وی که از رهبران معترضان به شمار می رود، همچنين در اين ديدار با اشاره به تحولات جاری کشور گفته بود: آينده روشن است.

اما به گفته دختران مير حسين موسوی و زهرا رهنورد، اين سخنان که بازتاب گسترده رسانه ای يافت و نيز برخورد قاطع پدر و مادرشان با يک مقام قضايی موجب شده است که ارتباط آنها با هم قطع شود.

آنها در گفت و گو با وبسايت کلمه احتمال داده اند که حضور اين مقام قضايی به اين خاطر بوده است تا شايد با گفت و گو به توافقی برسند، که مير حسين موسوی، با آن برخورد، راه هر گونه صحبت از آن جنس که آن ها می خواستند را از همان ابتدا بست.

بر اساس اين گزارش، مير حسين موسوی و زهرا رهنورد هفته گذشته با يکی از اقوامشان تماس گرفته و گفته اند که خوب هستند. همچنين يکی از اقوام آنها را با دلايل خاص خود انتخاب کردند و در همان روز به ديدارشان بردند. اما سه دختر مير حسين موسوی و زهرا رهنورد همچنان از شنيدن صدای پدر و مادر و يا ديدارشان به طور مطلق محروم هستند.

دختران آقای موسوی و خانم رهنورد در اين مورد به وبسايت کلمه گفته اند که ماموران بيشتر از اينکه نمی خواهند اخبار به اين دو نفر برسد، نگران هستند که صدای شان به مردم برسد.

دختران ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد افزوده اند که مقام های جمهوری اسلامی ايران اميدوارند وقتی آنها و فرزندانسان تحت فشار هستند، امکان دارد کم بياورند.

آنها با اشاره به اينکه اخبار به صورت فيلتر شده در اختيار مير حسين موسوی و زهرا رهنورد قرار می گيرد، به نقل از آقای موسوی گفتند که می خواهند ذهنش را سفيد کنند اما ذهن او و خانم رهنورد هرگز سفيد نخواهد شد.

بر اساس اين گزارش، مير حسين موسوی در يکی از ملاقات ها با دختران خود با انتقاد از قانون هدفمند شدن يارانه ها گفته است که اين وضعيت دارد مردم را له می کند و وضعيت اقتصادی اسفناک است.

دختران مير حسين موسوی و زهرا رهنورد در مصاحبه خود اشاره کردند که ماموران می گويند جای پدر و مادرشان خيلی عالی و خوب است، اما خانم رهنورد از هر فرصتی استفاده می کند که بگويد در زندان هستند.

آنها اضافه کردند که آقای موسوی و خانم رهنورد تاکيد دارند که شرايط شان، «زندان است چون تمام درها و پنچره ها آهن دارد و ماموران هم هر موقع دلشان بخواهد توی خانه هستند.»

دختران اين دو زندانی سياسی به اين پرسش که آيا آقای موسوی و خانم رهنورد در منزل خودشان هستند يا جای ديگر، پاسخ داده اند که آنها هم به طور دقيق از اين موضوع خبر ندارند.

آنها همچنين در مورد پيشنهاد مير حسين موسوی برای خواندن کتاب «گزارش يک آدم ربايی»، نوشته گابريل گارسيا مارکز، به وبسايت کلمه گفتند: «در يکی از ملاقات ها پدر با تاکيد پرسيدند که کتاب گزارش يک آدم ربايی را خوانديد؟ ما گفتيم نه. گفتند اين کتاب خيلی سياسی است و شبيه اتفاقی است که بر ما گذشته است. آن جلسه گذشت و ما اسم کتاب را فراموش کرديم. دفعه ی بعد وقت خداحافظی يک دفعه يادمان آمد که دوباره نام کتاب را بپرسيم. اسم کتاب را در گوش يکی از ما تکرار کردند. رفتارشان خيلی هشدار آميز و محتاطانه بود و ما حس کرديم پيامی دارد. مخفی گفتنشان به نظر ما پيام داشت.»

در اين مصاحبه همچنين اشاره شد که دختران مير حسين موسوی و زهرا رهنورد و خانواده ها و دوستانشان تحت فشارهای امنيتی و قضايی قرار دادند.

دختران آقای موسوی و خانم رهنورد گفتند: مرتب تحت تعقيب هستند، احضار و بازجويی می شوند و تهديد به اخراج از کار و حتی ممنوع الخروج شده اند.
XS
SM
MD
LG