لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۲

بانک مرکزی ایران دلار را تک نرخی کرد


رییس کل بانک مرکزی ایران روز پنجشنبه اعلام کرد که دلار در ایران تک‌نرخی شده است. محمود بهمنی قیمت دلار تک‌نرخی را ۱۲۲۶ تومان اعلام کرد و گفت که این نرخ از روز شنبه در تمام سیستم بانکی اعمال می‌شود.

به گفته رییس بانک مرکزی ایران، از این پس «بر همین اساس تمام گشایش‌های اعتبار، حواله‌ها و واردات کالا با این نرخ انجام می‌شود.»

آقای بهمنی با بیان اینکه، از این پس از بازار فرعی صرف‌نظر می‌شود، اظهار داشت: «این نرخ برای دانشجویان و مسافران نیز اعمال می‌شود و آنها پس از ارائه مبلغ مورد نظر، ارز خود را در گیت و با ارائه پاسپورت تحویل می‌گیرند.»

در همین حال، سایت «خبرآنلاین» گزارش داده که در پی اعلام تک‌نرخی شدن ارز در ایران قیمت ارزهای پرمشتری از بامداد روز پنج‌شنبه در بازار آزاد شیب نزولی به خود گرفته‌است. بنا بر آخرین گزارش ها، دلار با ۲۰۰ تومان افت قیمت از ۱۹۰۰ تومان در روز چهارشنبه به ۱۷۰۰ تومان در روز پنج‌شنبه رسیده‌است.

بنا بر همین گزارش، بهای یورو نیز با افتی سیصدتومانی از ۲۵۵۰ تومان در روز چهارشنبه به ۲۲۵۰ تومان در روز پنج‌شنبه نزول کرده‌است.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز با عنوان اینکه «کاهش نرخ انواع سکه و ارز در معاملات غیر رسمی لحظه‌ای شد» خبر داد که در معاملات ظهر روز پنج‌شنبه‌ بازار غیررسمی، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۹۰ هزار تومان کاهش نسبت به پایان معاملات روز چهارشنبه با نرخ ۷۹۰ هزار تومان معامله شد.

ارز در ایران تاکنون چندنرخی بوده‌ و علاوه بر قیمت دلار در بازار آزاد، قیمت دلار مرجع، قیمت دلار بازار فرعی و قیمت دلار مداخله‌ای برای تنظیم و کنترل قیمت بازار آزاد که هنوز نامی برای آن در نظر گرفته نشده بود نیز وجود داشت.

مسئولان بخش تجارت غیرنفتی ایران به تازگی مرتباً هشدار داده‌اند که چندگانگی نرخ ارز موجب نگرانی در صادرات کشور شده و «آینده‌ صادرات غیرنفتی را با مشکلاتی مواجه کرده‌است.»

دولت نیز پیش از این بارها وعده داده بود تا با یکسان کردن نرخ رسمی و غیر رسمی، قیمت ارزها را تک‌نرخی کند.

در پی تحریم بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا در ماه گذشته، بهای ارز و سکه در ایران جهش‌ شدیدی داشته‌است اما روز چهارشنبه اعلام خبر این که دولت نرخ حداکثری سود سپرده‌های بانکی را از ۱۵ درصد به ۲۱ درصد افزایش می‌دهد کاهش بهای ارز و سکه را به همراه داشت.

دولت محمود احمدی‌نژاد که از مخالفان افزایش نرخ سود بانکی بوده‌است، در روزهای اخیر و به دنبال بالا رفتن شدید نرخ دلار و سکه طلا هدف انتقادهای تند قرار گرفته بود و به سکوت در برابر نابسامانی در بازار طلا و ارز متهم شد.

روزنامه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در این باره نوشت که «پس از هفته‌ها تأخیر» وزیر اقتصاد خبر موافقت محمود احمدی‌نژاد با «افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی متناسب با نرخ تورم اعلام کرد تا به این ترتیب یکی از مهم‌ترین احکام قانون برنامه پنجم بعد از حدود دو سال توقف، اجرایی شود.»

حمیدرضا کاتوزیان، رییس کمیسیون انرژی مجلس، روز چهارشنبه دولت را به «سودجویی در بازار ارز و سکه» متهم کرد و با اظهار اینکه «از زمان تصدی پست ریاست‌جمهوری توسط آقای احمدی‌نژاد قیمت سکه ۱۲ برابر شده‌ است» گفت که «در این بازار مکاره‌ای که به وجود آمده دلالان و عناصر وابسته به دولت سود هنگفتی بردند.»

دیگر قیمت‌های روز پنج‌شنبه

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا، سکه تمام طرح جدید نیز با ۱۰۰ هزار ریال افت قیمت نسبت به روز چهارشنبه هفت میلیون و ۸۰۰ هزار ریال معامله شد.

در این معاملات، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی نیز با ۶۰۰ هزار ریال کاهش سه میلیون و ۸۰۰ ریال بود.

نرخ ربع‌سکه بهار آزادی در بازار غیر رسمی نیز با ۲۵۰ هزار ریال کاهش، یک میلیون و ۹۵۰ هزار ریال بود.

سکه یک گرمی با ۱۵۰ هزار ریال کاهش نیز نسبت به روز مذکور یک میلیون ریال معامله شد.
XS
SM
MD
LG