لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

حکم اعدام سعید ملک‌پور به اتهام «افساد فی الارض» تایید شد


سعید ملک‌پور
سعید ملک‌پور
خبرگزاری‌ های ایران روز یکشنبه به طور رسمی از تایید حکم اعدام سعید‌ ملک‌پور از سوی دیوان عالی کشور خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی فارس، پرونده سعید ملک‌پور «پس از رفع نواقص، مجددا در دیوان عالی کشور رسیدگی» و حکم اعدام وی بار دیگر از سوی این دیوان تایید شده است.

قویه قضائیه سعید ملک پور را به «راه‌اندازی سایت‌های پورنوگرافی» و «افساد فی‌الارض» متهم کرده است.

خبرگزاری فارس در حالی از رفع نواقص پرونده آقای ملک‌پور سخن به میان آورده است که خواهر آقای ملک‌پور ۲۸ دی‌ماه در گفت‌و‌گو با رادیو فردا، ضمن اعلام تایید شفاهی حکم اعدام سعید ملک‌پور تاکید کرده بود که نواقص این پرونده برطرف نشده است.

مریم ملک‌پور به رادیو فردا گفته بود که دیوان عالی کشور پیشتر پرونده را برای برطرف شدن برخی نواقص پس فرستاده بود، اما به گفته وی این پرونده بدون هیچ‌گونه تغییر و به همان شکل قبلی به دیوان بازگردانده شده و دیوان نیز بر اساس همین پرونده، حکم اعدام سعید ملک‌پور را تعیین کرده است.

خبرگزاری مهر نیز در گزارشی از تایید حکم اعدام این متهم در دیوان عالی خبر داده و نوشته است: «پس از گذشت هزار روز از آغاز بررسی پرونده سعيد ملک پور (مدير سايت غيراخلاقی آويزون) و يک بار لغو حکم اعدام وی، در نهايت ديوانعالی با تایيد رد نواقص پرونده حکم اعدام او را صادر کرد.»

آقای ملک‌پور که از سال ۲۰۰۴ به کانادا رفته و دارای اقامت این کشور است، پس از بازگشت به ایران برای دیدار از پدر بیمار خود، در سال ۲۰۰۸ بازداشت شد.

وی که از سه سال پیش در زندان به سر می‌برد، از سوی دستگاه قضایی ایران متهم به «افساد فی‌الارض» است، اتهامی که به گفته خانواده وی و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری، مربوط به استفاده سایت‌های پورنوگرافی از برنامه ابداعی آقای ملک‌پور برای انتشار عکس در اینترنت بوده است.

وکلا و خانواده آقای ملک‌پور بارها تاکید کرده‌اند که سعید ملک‌پور تنها مبدع این نرم‌افزار بوده و اطلاعی از محل استفاده آن نداشته است.

صدور حکم اعدام برای سعید ملک‌پور واکنش‌های مختلفی را در جهان به همراه داشته است.

روز ۲۹ دی‌ماه سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از اعدام قریب الوقوع سعید ملک‌پور، خواستار لغو این حکم شد.

همچنین دولت کانادا تاکنون چندین بار صدور حکم اعدام برای سعید ملک‌پور را محکوم کرده و خواستار آزادی وی شده است.

در همین خصوص وبسایت خبری جرس، نزدیک به اصلاح‌طلبان نیز هشتم بهمن‌ماه با انتشار تصاویری از برگزاری تجمعی در تورنتو در حمایت از سعید ملک پور خبر داده و تاکید کرده است که هفته گذشته نیز تجمعات دیگری در مونترال کانادا برگزار شده است.
XS
SM
MD
LG