لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۸

وزیر بهداشت ایران هم به جمع حامیان افزایش جمعیت پیوست


مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی
مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی
وزیر بهداشت جمهوری اسلامی با انتقاد از به گفته وی «کاهش سریع رشد جمعیت» در ایران، از این روند انتقاد کرد و به جمع حامیان افزایش جمعیت در ایران، از جمله آیت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد، پیوست.

به گزارش وب‌سایت‌های خبری ایران، مرضیه وحید دستجردی روز پنج‌شنبه اظهار کرد: «نرخ رشد جمعیت کشور به ۱.۳ درصد رسیده است که نشان‌دهنده کاهش سریع رشد جمعیت است. اگر با همین آهنگ پیش برویم، نرخ رشد جمعیت در آینده‌ای نزدیک منفی می‌شود.»

وی رشد منفی جمعیت را موجب آسیب رسیدن به شاخص‌های توسعه انسانی دانست و گفت: «باید به افزایش نرخ رشد جمعیت کمک کنیم.»

چند روز پیش از این شهلا کاظمی‌پور، معاون پژوهشی مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه، از کاهش شاخص تعداد کل فرزندان در ایران خبر داده و گفته بود: «بررسی تحولات جمعیتی در ایران نشان می‌دهد رقم ۶.۵ فرزند در اوایل انقلاب به تدریج کم شده تا این که در سال‌های اخیر به ۱.۸ فرزند رسیده است.»

خانم کاظمی‌پور تأکید کرد که متوسط ۲.۱ فرزند در جامعه، جمعیت کشور را ثابت نگاه می‌دارد.

پس از انقلاب ۱۳۵۷ به سفارش آیت‌الله خمینی سیاست کنترل جمعیت و تنظیم خانواده در ایران برای مدتی متوقف شد که در این مدت ایران رشد جمعیتی شدیدی را شاهد بود.

اما در اواخر عمر آیت‌الله خمینی، با تأیید بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، سیاست‌های کنترل جمعیت بار دیگر از سر گرفته شد.

با این‌ حال در چند سال اخیر مسئولان نظام و برخی از اعضای دولت بارها حمایت خود از افزایش جمعیت در ایران را اعلام کرده‌اند.

علی خامنه‌ای مرداد‌ماه سال جاری با تأکید بر این‌ که ایران ظرفیت داشتن جمعیت ۱۵۰ میلیونی را دارد گفت که «من معتقد به کثرت جمعیتم. هر اقدام و تدبیری که می‌خواهد برای متوقف کردن رشد جمعیت انجام بگیرد، بعد از صد و پنجاه میلیون انجام بگیرد».

پیشتر محمود احمدی‌نژاد نیز با انتقاد از سیاست «دو بچه کافی است» گفته بود: «چرا قانون می‌گذاريد و می‌گوييد که نبايد دو بچه بيشتر شود، اين تفکر مادی است که فکر می‌کنند روزی را آنها می‌دهند، روزی را خدا می‌دهد... شعار دو فرزند کافی است را غربی‌ها داده‌اند، ولی امروز می‌بينيد که چه اتفاقی برای آنها افتاده است. رشد جمعيت آنها منفی شده و مجبور شده‌اند جمعيت وارد کنند.»

در همین حال برخی کارشناسان مشکلات اقتصادی در ایران را در کاهش رشد جمعیت موثر می‌دانند.

با این‌ حال زهرا سجادی، معاون مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، اوایل بهمن‌ماه در این خصوص به خبر‌آن‌لاین گفته بود: «تمام کسانی که بر کنترل جمعیت تبلیغ می‌کنند، بر مسائل اقتصادی مانور می‌دهند، در حالی که همین نیروی جوان برای خانواده‌ها در آینده پتانسیل کار و تلاش است و می‌تواند منبع درآمدی برای آنها باشد.»

مرکز آمار جمهوری اسلامی شمار جمعیت ایران را در پایان سال ۱۳۸۹، کمی بیش از هفتاد و پنج میلیون نفر ارزیابی کرده بود، حال آن که بر پایه محاسبات «انستیتوی ملی مطالعات جمعیتی» فرانسه، شمار ایرانیان در نیمه سال ۲۰۱۱ به هفتاد و هشت میلیون نفر رسیده است.
XS
SM
MD
LG