لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۲

نماینده مجلس: امکان تولید سلاح اتمی را داریم، ولی نیازی به آن نداریم


غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس شورای اسلامی
غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس شورای اسلامی
رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس می‌گوید اگرچه ایران از نظر علمی و فناوری امکان تولید سلاح هسته‌ای را در اختیار دارد، نیازی به تسلیحات اتمی ندارد و «هرگز» در مسیر تولید جنگ‌افزار اتمی قدم نخواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، غلامرضا مصباحی مقدم روز جمعه، ۱۸ فروردین، با اظهار این‌که فاصله بین غنی‌سازی ۲۰ درصد تا ۷۵ درصد «بسیار کوتاه است»، گفت: «حتی در حالی که این امکان برای ایران از نظر علمی و فناوری وجود دارد که اقدام به تولید سلاح هسته‌ای کند، ولی هرگز ایران این مسیر را انتخاب نخواهد کرد.»

وی در ادامه به اظهارات علی خامنه‌ای مبنی بر «حرام بودن» بمب اتم، گفت که تولید سلاح اتمی در دستورکار جمهوری اسلامی وجود ندارد و «تولید سلاح هسته‌ای، نگهداری و کاربرد آن مخالف شرع» است.

آیت‌الله خامنه‌ای در فروردین ماه امسال در مشهد گفته بود: «از وقتى مسئله‌ هسته‌اى مطرح شده است، بهانه‌ دشمنى‌ها مسئله‌ى هسته‌اى است. البته می‌دانند و اعتراف هم می‌كنند كه ايران دنبال سلاح هسته‌اى نيست. واقع قضيه هم همين است. ما به دلایل خودمان، به‌هيچ‌وجه دنبال سلاح هسته‌اى نيستيم؛ نه توليد كرديم و نه توليد خواهيم كرد؛ اين را می‌دانند، اما يک بهانه است.»

در واکنش به این اظهارات هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرد که گفته رهبر جمهوری اسلامی باید در عمل ثابت شود.

روز جمعه آقای مصباحی مقدم با تأکید بر این که ایران نیازی به سلاح هسته‌ای ندارد گفت: «قصد ایران استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است... ایران عبد ذلیل غرب نخواهد شد و با وجود فشار و تحریم و تهدید از مسیر هسته‌ای خارج نخواهد شد.»

این اظهارات در حالی مطرح شده‌اند که روزنامه واشینگتن پست روز جمعه گزارش کرد که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برای ایران علایمی فرستاده است که اگر آیت‌الله علی خامنه‌ای موضع اخیر خود را درباره نرفتن ایران به سوی بمب اتم تقویت کند، آمریکا برنامه هسته‌ای ایران برای مصارف صلح‌آمیز را خواهد پذیرفت.

قرار بر این است که ایران در آینده نزدیک با گروه ۵+۱ وارد مذاکره شود، اگرچه هنوز زمان و مکان قطعی برگزاری این گفت‌و‌گوها مشخص نشده است.

ترکیه به ایران پیشنهاد داده بود که میزبانی این گفت‌و‌گوها را بر عهده بگیرد و تا چند روز پیش مقام‌های ایران از این میزبانی ابراز رضایت می‌کرند، اما به تازگی اعلام کردند که مایل هستند این گفت‌وگو در جایی غیر از استانبول برگزار شود.

مقام‌های ایران از سوریه یا بغداد به عنوان مکان برگزاری مذاکرات سخن به میان آورده‌اند.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، ۱۷ فروردین‌ماه در واکنش به ابراز بی‌میلی تهران در برگزاری گفت‌و‌گوها در ترکیه گفت: «این پیشنهاد که هم‌اکنون بر سر زبان‌ها است، دمشق یا بغداد، وقت تلف کردن است. معنی‌اش این است که عملی نخواهد شد؛ به خاطر اینکه ایرانی‌ها می‌دانند که طرف دیگر قبول نمی‌کند به دمشق یا بغداد بیاید.»
XS
SM
MD
LG