لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

تاکید نماینده دادستان بر حضور افراد حکومتی در پرونده «اختلاس بزرگ»


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.
نماینده دادستان تهران در ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی»، برخی از نمایندگان مجلس، بازنشستگان قضایی- امنیتی، اطلاعاتی، سازمان خصوصی سازی و مدیران بانک‌ها را متهم کرد که در این اختلاس دست داشته اند.

به گزارش خبرگزاری های ایران، در جلسه روز یکشنبه دادگاه رسیدگی به این پرونده، به اتهام‌های مدیر عامل سابق بانک صادرات اهواز، مدیر پیشین بانک ملی شعبه کیش و معاون مالی شرکت امیر منصور آریا رسیدگی شد.

در این جلسه معاون مالی گروه آریا که از وی با نام اختصاری «ش» یاد می‌شود به «فساد فی‌الارض» متهم شد.

مهدی فراهانی، نماینده دادستان تهران، با اشاره به اعتراف‌های متهمان از آقای «ش» به عنوان یکی از «ژنرال‌های» گروه آریا یاد کرد و گفت: «وی مسئول پرداخت رشوه به مدیران و کارکنان بانک‌ها و همچنین جانشین مه آفرید (متهم اصلی پرونده) بوده است.»

آقای «ش» اگر چه در این جلسه تمام اتهام‌ها را رد کرد، ولی گفت که گروه آریا «میلیون‌ها تومان» رشوه به برخی از مسئولان و مدیران بانک‌ها و وزارتخانه‌ها داده است.

وی در عین حال تاکید کرد که عضو هیات مدیره هیچ شرکتی نبوده و هیچ نقشی در این نقل و انتقال‌های مالی نداشته است.

معاون مالی گروه آریا در ادامه در خصوص واریز شدن وجه کلانی به حساب وی گفت: «هشت میلیاردی که به حساب من واریز شد را قبول دارم، اما آقای قاضی من هنوز کیفش را نکردم، دارم کتک می‌خورم.»

در ادامه این جلسه، رضا بشردوست، وکیل این متهم ضمن رد اتهام‌های موکلش گفت: «این انصاف نیست که در این پرونده بسیاری آقایان مانند مدیران بانک‌ها مقصر هستند و تنها کارکنان شرکت آریا محاکمه می‌شوند. جای مرکزنشینان و مدیران بانک مرکزی خالی است.»

متهم پرونده: مدیران بانک‌ها از اهواز تا تهران در جریان کارهای گروه آریا بودند

در جلسه روز یکشنبه، آقای «ک»، مدیر عامل پیشین بانک صادرات اهواز در خصوص اتهام دریافت رشوه از گروه آریا گفت: «پولی که به من دادند پاداش بود که با عنوان پاداش به مدیران پرداخت می‌شد... قبول دارم پول را گرفتم. از بانک صادرات اهواز تا مدیران در تهران موضوع را می‌دانستند و می‌توانم این را با دلیل ثابت کنم.»

وی در ادامه از دریافت «دو میلیاد و ۳۵۰ میلیارد تومان» از آقای خسروی برای امور خیریه خبر داد.

آقای «ک» افزود: «من هیچ سندی را جعل نکرده‌ام. اگر می‌خواستم این کار را انجام دهم به قاچاق مواد، اسلحه و انسان روی می‌آوردم.»

در ادامه وکیل متهم نیز اتهام افساد فی‌الارض به موکلش را رد کرد.

مدیر پیشین شعبه بانک ملی: همه چیز با دستور خاوری انجام می‌شد

روز یکشنبه مدیر بانک ملی شعبه کیش (ر. م) نیز که به افساد فی‌الارض متهم شده است، گفت: «همه اقدامات با دستور مستقیم خاوری (مدیر عامل پیشین بانک ملی) انجام می‌شد، اما او اکنون آزاد است و من مفسد فی‌الارض شناخته شده‌ام.»

وی همچنین تأکید کرد که مه‌آفرید امیرخسروی را برای نخستین بار در دادگاه دیده‌ و هیچ‌گاه با او در ارتباط مستقیم نبوده است.

در ادامه دادگاه، وکیل متهم پرونده ضمن رد اتهام افساد فی‌الارض موکلش گفت که وی به دلیل ترس از بازخواست به دلیل اجرا نکردن اوامر مافوق دست به اقدامات غیرقانونی زده است.

وکیل آقای «ر. م» اتهام دریافت رشوه موکلش را نپذیرفت و گفت: «(موکلم) تنها یک چک به عنوان قرض الحسنه دریافت کرده که هفت میلیون (تومان) آن را کار خیر انجام داده است.»

ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد مالی ساعت ۱۴:۰۰ به وقت تهران به پایان رسید و به گفته قاضی پرونده جلسه بعدی تا اواخر فروردین برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG