لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۷

«افزایش ۳۰ برابری» واردات طلای ایران از ترکیه


اداره دولتی آمار ترکیه در تازه‌ترین گزارش خود از بازار طلای این کشور اعلام کرد که صادرات طلا از ترکیه به ایران در ماه مارس سال جاری، اسفند و فروردین گذشته، نسبت به مدت مشابه در سال قبل بیش از ۳۰ برابر افزایش داشته است.

ترکیه در ماه مارس سال ۲۰۱۱ معادل ۱۳ میلیون دلار صادرات طلا به ایران داشته است، در حالی که این رقم در ماه مارس سال جاری، ۲۰۱۲، به ۴۸۰ میلیون دلار رسیده است.

تجار طلای ترک طی ماه مارس گذشته افزون بر ۹ تن طلا به ایران صادر کرده‌اند، در حالی که این رقم در ماه مارس سال گذشته تنها ۲۸۶ کیلوگرم بوده است.

در همین حال هنوز مقامات آنکارا و تهران رسما علت افزایش ۳۰ برابری واردات طلا به ایران را اعلام نکرده‌اند، اما طی سال گذشته بازار طلا و ارز در ایران تلاطم شدیدی را تجربه کرد.

یک منبع آگاه بازار طلا در ترکیه که نخواسته است نامی از او برده شود به خبرگزاری رویترز گفته است که چون تجارت ترکیه با ایران هم اکنون از لحاظ سیاسی موضوعی حساسیت‌برانگیز است، دو کشور توافق کرده‌اند که از طلا به جای معاملات نقدی و واردات نفت ایران استفاده کنند.

ترکیه که در سه ماهه اول سال ۲۰۱۱ کلا ۴۱۱ میلیون دلار صادرات طلا داشته است ‌در دوره مشابه در سال جاری این رقم را به یک میلیارد دلار رسانده است.

به این ترتیب صادرات طلای ترکیه به ایران در ماه مارس تقریبا برابر نیمی از درآمد کل صادرات طلای ترکیه در ربع اول سال جاری میلادی بوده است.

صنعت جواهرات و طلاسازی ترکیه در سال ۲۰۰۱ فعال شد و در این زمینه پیشرفت‌های چشمگیری نیز داشته است، به طوری که این کشور در سال ۲۰۱۰ حدود ۱۷ هزار تن و در سال ۲۰۱۱ نیز ۲۵ هزار تن طلا تولید کرده است.

ترکیه در نظر دارد تا پایان سال جاری میلادی تولید طلای خود را به ۳۵ هزار تن برساند.

اواخر سال گذشته، ۱۳۹۰، قیمت دلار در ایران تا ۲۱۰۰ تومان نیز رسید و ارزش پول ملی ایران، ریال، نسبت به سال پیش از آن حدودا ۶۰ درصد کاهش یافت، اما بعد از فروردین سال جاری، قیمت طلا، سکه و ارز در ایران تا حدودی فروکش کرده است.

قیمت دلار در بازار آزاد ایران روز دوشنبه هفته گذشته به ۱۷۰۰ تومان و قیمت سکه بهار آزادی با طرح جدید و قدیم به ترتیب ۶۷۰ و ۶۸۰ هزار تومان رسید.

در همین زمینه نایب رئیس شرکت «پالایش طلای استانبول»، بزرگ‌ترین شرکت طلای ترکیه، به خبرگزاری رویترز گفته است که «بی‌ربط نیست اگر بگوییم ایران واردات طلای ترکیه را به خاطر تحریم‌ها برگزیده است. این کشور ذخایر جواهرات، طلا و سنگ‌های قیمتی را به عنوان پشتوانه ارز ملی خود می‌خواهد افزایش دهد تا از نوسانات و تلاطم بازار ارز خود جلوگیری کند».

ترکیه طی سال گذشته به طور متوسط روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرد.

در همین حال دو کشور در نظر دارند حجم بازرگانی دوجانبه خود را از ۱۴ میلیارد دلار کنونی به ۳۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۱۵ افزایش دهند.

دولت ایران به صورت رسمی حجم خرید طلا توسط ایرانی‌ها را منتشر نمی‌کند، اما خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، در ماه فوریه سال گذشته گزارشی منتشر کرد مبنی بر این که شهروندان ایرانی سالانه ۳۰۰ تن طلا خریداری می‌کنند.
XS
SM
MD
LG