لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۷

آمانو: ایران با آژانس همکاری لازم را ندارد


یوکیا آمانو
یوکیا آمانو
یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران همچنان از همکاری لازم با این آژانس خودداری می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، یوکیا آمانو روز دوشنبه، ۱۵ آبان ماه طی گزارشی به مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد بعد از گزارش نوامبر سال گذشته درباره پارچین، مذاکرات آژانس و ایران افزایش یافته اما هیچ نتیجه مشخصی در این باره حاصل نشده است.

آمانو در گزارش ماه نوامبر خود از «داشتن اطلاعات معتبری از انجام آزمایش‌های انفجاری قوی در سایت پارچین» سخن گفته بود.

آژانس در ماه‌های اخیر به ویژه چندین بار درباره فعالیت‌های محوطه پارچین ابراز نگرانی کرده و خواستار بازدید از آن شده است. ایران متهم است که ممکن است در این محوطه فعالیت‌هایی درباره ماشه انفجاری بمب اتم انجام داده باشد. ایران این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید طبق پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی، این حق را دارد که به آژانس اجازه بازدید از پارچین را ندهد.

یوکیا آمانو گفت، در حالی که آژانس در تلاش است تا صحت صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های برنامه هسته‌ای ایران را بررسی کند، تهران همچنان از همکاری‌های لازم برای اطمینان دادن و اثبات عدم وجود فعالیت‌های پنهان هسته‌ای سر باز می‌زند.

آمانو با این حال گفته است که آژانس تایید می‌کند که مواد هسته‌ای «اعلام شده» ایران، برای مصارف نظامی تبدیل نشده‌اند اما به خاطر همکاری نکردن ایران این آژانس نمی‌تواند تایید کند که مواد اتمی یا فعالیت‌های اتمی اعلام نشده‌ای نیز وجود نداشته‌اند.

یوکیا آمانو در این گزارش نیز تصریح کرده که در این شرایط آژانس نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تایید کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۶ مهرماه نیز در بریتانیا گفته بود که اطلاعات ماهواره‌ای نشان می‌دهد که فعالیت‌های «فشر‌ده‌ای» در مجتمع پارچین در جریان است.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ممکن است در یک دهه گذشته، ایران در تاسیسات نظامی پارچین، واقع در جنوب شرق تهران، دست به آزمایش چاشنی انفجاری بمب اتمی زده باشد.

آژانس پیشتر از صورت گرفتن فعالیت‌های «پاکسازی» در پارچین خبر داده بود و گفته بود که احتمال دارد این فعالیت‌ها به منظور «از بین بردن شواهد» صورت گرفته باشد.

ایران همواره اصرار دارد که قصدی برای ساخت بمب هسته‌ای ندارد، اما کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که در پوشش فعالیت صلح آمیز هسته‌ای، به سمت ساخت سلاح هسته‌ای پیش می‌رود.

یوکیا آمانو در گزارش خود به مجمع عمومی سازمان ملل همچنین از فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی اظهار «نگرانی جدی» کرد. وی در بخش دیگری از گزارش خود از دولت سوریه خواست که درباره سایت دیرالزور که گفته می‌شود در سال ۲۰۰۷ توسط جنگنده‌های اسرائیلی بمباران شد، به سئوالات آژانس جواب دهد. آژانس می‌گوید «به احتمال زیاد» این مکان، یک محوطه سری برای ساخت رآکتور هسته‌ای بوده است.
XS
SM
MD
LG