لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۲

حمله به اردوگاه سازمان مجاهدین خلق در عراق دست‌کم پنج کشته بر جای گذاشت


پایگاه لیبرتی، بامداد شنبه،مورد اصابت ده‌ها خمپاره و راکت قرار گرفت. منبع: mojahedin.org
پایگاه لیبرتی، بامداد شنبه،مورد اصابت ده‌ها خمپاره و راکت قرار گرفت. منبع: mojahedin.org
اردوگاه لیبرتی در نزدیکی بغداد که محل استقرار اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران است، بامداد شنبه، ۲۱ بهمن مورد اصابت ده‌ها خمپاره و راکت قرار گرفت که این رویداد به کشته شدن دست‌کم پنج نفر از اعضای این سازمان انجامید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دو مقام امنیتی عراق که نخواستند نام آنها منتشر شود، با تایید خبر کشته شدن پنج نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق، اعلام کردند که در این حادثه حدود ۴۰ نفر دیگر از اعضای این سازمان مجروح شدند.

آنها همچنین گفتند که این حادثه به زخمی شدن سه نفر از نیروهای پلیس عراق نیز انجامیده است.

این در حالی است که سازمان مجاهدین خلق با انتشار بیانیه‌ای گفته است که شش نفر از اعضای آنها کشته شده‌اند. این سازمان تعداد مجروحان حادثه را نیز ۵۰ نفر برآورد کرده است.

سازمان مجاهدین خلق از گروه‌های مخالف حکومت جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که در دهه ۱۳۶۰ به مبارزه مسلحانه با آن روی آورد.

بخش عمده‌ای از اعضای این سازمان حدود سه دهه در پایگاهی نظامی به نام اردوگاه اشرف در عراق زندگی می‌کردند، اما این نیروها در پی ضرب‌الاجل مقامات عراق و توافق با ایالات متحده در سال جاری به پایگاه لیبرتی در حوالی بغداد منتقل شدند که پیش از آن محل استقرار نظامیان آمریکایی بود.

سازمان مجاهدین خلق برای سال‌ها در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده قرار داشت، اما وزارت امور خارجه آمریکا به‌واسطه آن‌چه تغییر مشی سازمان مجاهدین خلق خواند، امسال این سازمان را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرد.

حمله صبح شنبه به اردوگاه لیبرتی واکنش فوری سازمان ملل متحد را نیز به همراه داشته است.

این سازمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مارتین کولبر، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در عراق، از مقامات عراقی خواسته است که «تحقیقات درباره این حادثه را بی‌درنگ آغاز کنند».

سازمان ملل متحد همچنین خاطرنشان ساخت که ناظران این سازمان نیز به نوبه خود ابعاد مختلف حادثه را در دست بررسی دارند.

به گفته الیانا نبعا، سخنگوی گروه ویژه سازمان ملل متحد در عراق، مقامات عراقی در برابر تاکید کرده‌اند «تمام مجروحان این حادثه بلافاصله مورد مداوا قرار گرفته‌اند».

این گزارش می‌افزاید که در جریان حمله به اردوگاه لیبرتی حدود ۴۰ خمپاره و موشک به این پایگاه شلیک شده است.

هنوز هویت مهاجمان مشخص نیست و هیچ گروهی نیز مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته‌است.
XS
SM
MD
LG