لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

عراق عبور هواپیماهای حامل سلاح ایرانی به سوریه را «نادیده می‌گیرد»


یک مقام آمریکایی روز سه‌شنبه، ۲۹ اسفند، عراق را متهم کرد که عبور هواپیماهای ایرانی حامل سلاح به مقصد سوریه را از آسمان خود نادیده می‌گیرد.

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفته است که واشینگتن در این زمینه «مراتب اعتراض خود را به دولت عراق» ابراز کرده و خواستار بازرسی هواپیماهای ایرانی شده است که به سوریه پرواز می‌کنند.

او گفت: «این امری منطقی است که هواپیماها را متوقف و آنها را بازرسی کنند. دست‌کم می‌توان به‌صورت تصادفی برخی از آنها را مورد بازررسی قرار داد که این مسئله قانونی است.»

به گفته این مقام آمریکایی، دولت عراق دلایل کافی برای شک به این هواپیماها دارد، اما با این حال ترجیح می‌دهد تمام ماجرا را نادیده بگیرد.

در روزهای اخیر خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشت که عبور هواپیماهای ایرانی حامل سلاح از آسمان عراق شدت یافته‌است و ایران از این طریق به‌طور مرتب برای حکومت سوریه اسلحه می‌فرستد.

این گزارش اما با واکنش علی الموسوی، مشاور مطبوعاتی نوری المالکی، نخست وزیر عراق همراه شد که تاکید کرد «هیچ سلاح ایرانی از مسیر عراق به سوریه فرستاده نشده و نخواهد شد».

اما این تاکیدات نیز باعث برطرف شدن نگرانی‌های مقامات آمریکا دراین‌باره نشده است و آنها همچنان از دولت عراق می‌خواهند که هواپیماهای ایرانی را مورد بازررسی قرار دهد.

این مقام ایالات متحده در ادامه سخنان خود گفته است: «اگر عراق واقعا می‌خواهد نسبت به هواپیماهای ایرانی اطمینان یابد، می‌تواند آنها را به شکل اتفاقی و در فواصل معین مورد بازررسی دقیق قرار دهد. آن وقت ما مطمئنیم همان‌طور که همیشه گفته‌ایم، آنها تجهیزات نظامی و سلاح خواهند یافت.»

ایران می‌گوید، هواپیماهای آن تنها حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم سوریه هستند. دولت عراق نیز تاکنون دو بار این هواپیماها را مورد بازرسی قرار داده و گفته که هیچ سلاحی پیدا نکرده است.

ایران از متحدان اصلی حکومت بشار اسد محسوب می‌شود و بر خلاف کشورهای اعراب حوزه خلیج فارس و ترکیه از آن در برابر شورشیان سوریه حمایت می‌کند.
XS
SM
MD
LG