لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۱

آمريکا: تحریم‌ها علیه ایران شدیدترین مجازات‌ها در تاریخ است


جیکوب لیو، وزیر امور خزانه داری آمریکا
جیکوب لیو، وزیر امور خزانه داری آمریکا
وزير امور خزانه داری آمريکا ابراز اميدواری کرده است که تحريم‌های وضع شده بر ضد ايران کارساز باشد، چرا که به گفته وی، «راهکارهای جايگزين بدتر خواهند بود». همزمان وزارت امور خارجه ايران، اجرای تحريم‌های جديد آمريکا را «گامی اشتباه در زمانی اشتباه» توصيف کرده است.

جيکوب ليو، وزير امور خزانه‌داری آمريکا، اين اظهارات را روز يکشنبه در جريان نشستی در ايالت کلرادو، بيان کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی اظهار داشت: «برای ايران و همچنين جهان بهتر خواهد بود که تحريم‌های اقتصادی عمل کنند چرا که راهکارهای جايگزين آن برای ايران و دنيا بدتر خواهد بود».

آقای ليو افزود: «من فکر نمی‌کنم که هيچ رييس جمهوری (آمريکا) اين تصميم را بگيرد که بدون به نتيجه رسيدن ابزارهای در اختيار، از مسئله تحريم فراتر برود».

وزير امور خزانه داری آمريکا درباره راهکارهای جايگزين برای برخورد با ايران بر سر پرونده هسته‌ايش توضیحی نداد ولی به نظر می‌رسد که اشاره وی به استفاده از راه حل نظامی عليه تهران در صورت ناکارایی تحریم‌ها باشد.

آمريکا و اسرائيل در سال‌های اخير بارها اعلام کرده‌اند که متعهد به راهکار ديپلماتيک برای قانع کردن ايران به دست کشيدن از برنامه هسته‌ایش هستند ولی در صورت رسيدن ايران به نقطه بدون بازگشت، از ابزار نظامی برای مقابله با آن استفاده می‌کنند.

اين کشورها نگران هستند که تهران در پوشش فعاليت‌های هسته‌ای خود که آن را صلح‌آميز می‌داند به دنبال دستيابی به دانش فنی لازم برای ساخت بمب اتمی باشد. ايران ادعای ياد شده را رد کرده و گفته که اين برنامه اهداف صلح‌آميز دارد و برای توليد راديودارو و توليد برق دنبال می‌شود.

ايران به خاطر برنامه هسته‌ای خود هدف شديدترين تحريم‌های بين‌المللی در بخش نفت، بیمه و امور مالی قرار گرفته و اقتصاد آن با بحران کمبود ارز و تورم لجام‌گسيخته روبرو شده است.

وزير امور خزانه‌داری آمريکا در بخش ديگری از سخنان روز يکشنبه خود تصويری بحرانی از اقتصاد ايران ارائه داد و گفت که «تحريم‌ها در حال کار کردن هستند».

جيکوب ليو افزود: «ما اين وضعيت را در توليد ناخالص داخلی، ارزش ريال، نرخ بيکاری و تورم در ايران می‌بينيم. اين تصوير زيبايی از چشم‌انداز يک اقتصاد نيست».

وی از تحريم‌های جاری به عنوان «شديدترين مجازات‌ها در تاريخ» ياد کرد و آن را حاصل «اتحاد بين‌المللی» علیه تهران دانست.

او افزود: «ما شاهد هيچ خللی در حمايت بين‌المللی از تحريم‌ها نيستيم».

اين مقام آمريکايی تصريح کرد: «هدف ما اين نيست که مردم ايران از اين وضعيت آسيب ببينند بلکه هدف، تغيير تصميم‌گيری‌هاست. ما شاهد يک انتخابات بوده‌ايم و منتظر نتايج آن هستيم».

به گفته وی، برای ايجاد تغييرات «بايد شاهد تصميماتی باشيم که در بالاترين سطح اتحاذ شده باشند».

واکنش ایران به تحریم‌های جدید

اظهارات اين مقام آمريکايی يک روز پيش از آغاز دور تازه تحريم‌های اين کشور بر ضد ايران در بخش‌های خودروسازی، کشتيرانی و فروش فلزات گرانبها بيان شده است.

اين تحريم‌ها واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ايران را بر انگيخته است و عباس عراقچی، روز دوشنبه، دهم تير ماه، اجرای تحريم‌های جديد را «گامی اشتباه در زمانی اشتباه» توصيف کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری ايسنا اظهار داشت: «سياست تحريم به خودی خود سياست شکست‌خورده‌ای است و جای تعجب دارد که آمريکايی‌ها با اينکه در عمل می‌بينند که سياست اعمال تحريم‌های بيشتر هيچ کمکی به حل و فصل موضوع هسته‌ای ايران نمی‌کند بلکه آن را پيچيده‌تر و سخت‌تر می‌کند باز هم به اين روش شکست خورده ادامه می‌دهند».

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران گفته است: «اقدام آمريکايی‌ها گامی اشتباه در زمانی اشتباه بوده است و منجر به پيچيده‌تر شدن وضعيت خواهد شد».

آقای عراقچی تاکيد کرده که «اضافه کردن تحريم‌ها» تغييری در «مواضع هسته‌ای ايران از جهت احقاق حقوق مردم» ايجاد نخواهد کرد و افزوده است: «مسلما هر چه به تحريم‌ها اضافه کنند مسير مذاکرات را نه غير ممکن بلکه سخت‌تر و پيچيده‌تر می‌کنند، زيرا از جانب آنها عوامل جديدی مرتب وارد عرصه می‌شود و کار را برای هر گروهی که بخواهد مذاکره کند سخت‌تر می‌کند».

حسن روحانی، رييس جمهوری منتخب ايران، که از ماه آينده سکان اجرايی کشور را در اختيار خواهد گرفت روز ۲۷ خرداد ماه در نخستين نشست خبری خود گفت که برای حل تحريم‌ها دو راهکار «ايجاد اعتماد متقابل و شفافيت در چارچوب موازين و مقررات بين‌المللی» را در دستور کار قرار می‌دهد.
XS
SM
MD
LG