لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۰

تعطیلی سفارت‌های آمریکا در کشورهای مختلف یک هفته تمدید شد


سفارت آمریکا در بغداد
سفارت آمریکا در بغداد
ايالات متحده آمريکا، يکشنبه، چهارم ماه اوت، تعطيلی سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های خود در خاورميانه و آفريقا را به عنوان اقدامی احتياطی در برابر تهديد القاعده به مدت يک هفته ديگر تمديد کرد.
خبرگزاری رويترز به نقل از قانون‌گذاران آمريکايی گزارش داده‌است که این نمونه اخير، جدی‌ترين تهديد عليه آمريکا در سال‌های اخير است.
وزارت امور خارجه ايالات متحده اعلام کرده ۱۹ سفارت‌خانه و کنسولگری اين کشور در روز شنبه هفته جاری و در اقدامی «به منظور احتياط زیاد»، تعطيل خواهند بود و ‌تعداد ديگری نيز تا آخر هفته و تا زمان برگزاری عيد فطر تعطيل می‌شود.
ايالات متحده پيشتر ۲۱ مقر ديپلماتيک خود را در روز يکشنبه تعطيل کرد. برخی از آنها روز دوشنبه پنجم ماه اوت، بار ديگر بازگشايی شدند که از جمله آنها می‌توان به دفاتر ديپلماتيک در کابل، بغداد و الجزاير اشاره کرد.
چهار مقر ديپلماتيک جديد نيز به فهرست تعطيلی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های آمريکا که قرار است تا آخر هفته تعطيل باشند اضافه شده که می‌توان به دفاتر ماداگاسکار، بوروندی، روآندا و موريتانی اشاره کرد.
تعدادی از کشورهای اروپايی هم سفارت‌خانه‌های خود را در صنعا پايتخت يمن تعطيل کرده‌اند.
دولت آمريکا و سرويس‌های اطلاعاتی اين کشور می‌گویند اخيرا به گزارش‌هايی که از شنود گسترده تماس‌ها و ارتباطات خارج از اين کشور به دست آمده دسترسی يافته‌اند که حاکی از يک تهديد جدی عليه اين کشور بوده است.
ماهيت اين تهديد مشخص نيست.

سناتور سَکسبی چَمبليس، عضو جمهوری‌خواه کميته اطلاعات سنای آمريکا در مصاحبه با شبکه خبری ان.بی‌.سی گفته است که «اين يک حرافی و بلوفِ زننده از سوی شبه‌نظاميان و تروريست‌ها و يادآور چيزی است که آمريکا پيش از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به خود ديد.»
سناتور سَکسبی چَمبليس، عضو جمهوری‌خواه کميته اطلاعات سنای آمريکا در مصاحبه با شبکه خبری ان.بی‌.سی گفته است که «حرف‌ها و پیام‌هایی که توسط آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده ردگیری شده کاملاً یادآور همان حرف‌هایی است که پیش از یازده سپتامبر هم ردگیری شده بود.»

وی افزود که آمریکا پیش از یازده سپتامبر این پیام‌های ردیابی‌شده را آن‌طور که باید جدی نگرفت و تأکید کرد که این بار باید در این ارتباط «برنامه‌ریزی صحیح» انجام شود.

«اين يک حرافی و بلوفِ زننده از سوی شبه‌نظاميان و تروريست‌ها و يادآور چيزی است که آمريکا پيش از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به خود ديد.»
اين سناتور آمريکايی گفته است: «برنامه نظارتی آژانس امنيت ملی آمريکا که به صورت الکترونيکی به جمع‌آوری داده‌ها و ايميل‌ها و شنود مکالمات تلفنی می‌پردازد، به جمع‌آوری اطلاعات در مورد اين تهديد نيز کمک کرد.»
XS
SM
MD
LG