لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۳

نتانیاهو: حرف روحانی را باور نکنید؛ تحریم و تهدید نظامی علیه ایران ادامه یابد


نتانیاهو روز سه‌شنبه در سازمان ملل
نتانیاهو روز سه‌شنبه در سازمان ملل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در چند کلمه اول سخنرانی خود در سازمان ملل نسبت به بمب هسته‌ای ایران هشدار داد.

نتانیاهو روحانی را خدمتگزار رهبر جمهوری اسلامی خواند که به گفته او دیکتاتور است.

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید احمدی‌نژاد گرگ در لباس گرگ بود اما روحانی گرگ در لباس میش است.

وی می‌گوید میان اظهارات روحانی و اعمال ایران تناقض فراوان وجود دارد. وی می‌گوید روحانی در نیویورک از دموکراسی ایران تمجید کرد اما در این کشور مخالفان سیاسی اعدام می‌شوند و تهران از کشتار در سوریه حمایت می‌کند.

ایران به گفته نتانیاهو در چند سال گذشته در ۲۵ شهر دنیا حمله تروریستی انجام داده است. ایران تلاش داشت به گفته وی سفیر سعودی در واشینگتن را ترور کند و اسرائیل هم به تازگی یک جاسوس آنها را دستگیر کرده است.

نتانیاهو حسن روحانی را به دروغگویی متهم کرده و گفت دلش می‌]خواست بتواند حرف‌های او را قبول کند.

نتانیاهو که کشورش طبق باور عمومی تنها کشور دارای کلاهک اتمی در خاورمیانه است گفت چرا ایران با این همه منابع طبیعی به دنبال انرژی هسته‌ای است و برنامه موشک‌های بالستیک دارد.

نخست‌وزیر اسرائیل با اشاره به تاسیسات مختلف هسته‌ای ایران و به ویژه نیروگاه آب سنگین اراک همه آنها را نشانه خواست ایران برای دستیابی به بمب هسته‌ای دانست.

اسرائیل سال‌هاست که می‌گوید ایران تنها شش ماه با ساخت بمب اتم فاصله دارد.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت تنها راه بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای تحریم‌های سنگین و همراه با تهدید جدی نظامی است.

وی تحریم‌های آمریکا را ستود و آنها را کارساز دانست. وی انتخاب روحانی را نتیجه تحریم‌ها دانست.

به گفته بسیاری از تحلیلگران رویکرد دولت جدید ایران، موضع اسرائیل و نخست‌وزیر این کشور را تضعیف کرده است. یائیر لاپید یکی از وزیران ارشد دولت اسرائیل، ترک جلسه سخنرانی روحانی را اشتباه خوانده بود و گفته بود اسرائیل با این کار خود را مخالف راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز نشان داده است.

نتانیاهو در ادامه برنامه هسته‌ای ایران را با برنامه کره شمالی مقایسه کرده و از جامعه جهانی خواست اشتباه مشابهی در مورد ایران مرتکب نشود.

نخست‌وزیر اسرائیل هشدار داد که ایران هسته‌ای، جریان انرژی را با مخاطره مواجه می‌کند و به گسترش سلاح‌های اتمی در خاورمیانه می‌انجامد.

نتانیاهو پیش از این سخنرانی با باراک اوباما ملاقات کرده بود و خواستار ادامه فشار بر ایران شده بود. اوباما طبق گزارش‌ها به نخست‌وزیر اسرائیل گفته بود تحریم‌ها ادامه خواهد داشت مگر اینکه ایران گام عملی بردارد. اوباما بار دیگر بر گزینه نظامی هم اشاره کرده بود.

نتانیاهو در سازمان ملل خواستار توقف کامل برنامه هسته‌ای ایران شد. خروج همه اورانیوم‌های غنی‌شده، تعطیلی فردو و جلوگیری از رسیدن ایران به نقطه غیرقابل بازگشت از جمله خواسته‌های نخست‌وزیر اسرائیل در سازمان ملل است.

نخست‌وزیر اسرائیل نسبت به کاهش تحریم‌ها و رسیدن به یک توافق نصف و نیمه با ایران هشدار داد.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت اگر اسرائیل تنها هم بماند از خود در برابر ایران دفاع خواهد کرد.

وی اظهار داشت که سرانجام کشورهای عربی فهمیدند که اسرائیل دشمنانشان نیست بلکه ایران است. وی گفت که خواهان صلح با فلسطینی‌ها است.

وی گفت که اسرائیل می‌خواهد که به دیپلماسی در مورد ایران فرصت بدهد.
XS
SM
MD
LG