لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

ضرغامی: ۴۰ درصد مردم ایران از ماهواره استفاده می‌کنند


در ایران هر از چندگاهی٬ طرح‌های ضربتی برای جمع‌آوری ماهواره توسط نیروی انتظامی اجرا می‌شود.
در ایران هر از چندگاهی٬ طرح‌های ضربتی برای جمع‌آوری ماهواره توسط نیروی انتظامی اجرا می‌شود.
رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی می‌گوید ۴۰ درصد مردم ایران از ماهواره استفاده می‌کنند که نزدیک به نیمی از این افراد به گفته وی از ماهواره برای تماشای شبکه‌های داخلی بهره می‌برند.

به گزارش خبرگزاری مهر٬ عزت‌الله ضرغامی روز جمعه نهم خردادماه در تبریز گفت: «حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد مردم کشورمان از ماهواره استفاده می‌کنند که از این تعداد ۱۵ درصد آن‌ها از ماهواره برای تماشای شبکه‌های استانی و شبکه‌های ملی استفاده می‌کنند.»

وی در ادامه درخصوص استفاده از تولیدات رسانه‌ای دیگر کشورها از سوی رسانه‌های ایران گفت: «ما کشور بسته‌ای نیستیم و مشتاقیم برنامه‌های خوب و سازنده جهانی را با پالایش و محتوای پاک به نمایش بگذاریم و از فنون و تکنیک‌های حرفه‌ای تولیدات پرمحتوا٬ جوانانمان را بی‌نصیب نگذاریم.»

این آمار در حالی از سوی رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ارائه شده است که استفاده از ماهواره در ایران به لحاظ قانونی ممنوع است.

«قانون ممنوعیت به کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره» سال ۱۳۷۳ از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد و به تایید شورای نگهبان رسید. طبق این قانون وزارت کشور موظف است با استفاده از «نیروهای انتظامی و یا نیروی مقاومت بسیج در اسرع وقت نسبت به جمع‌آوری تجهیزات دریافت از ماهواره» اقدام کند.

بر همین اساس در ایران هر از چندگاهی٬ طرح‌های ضربتی برای جمع‌آوری ماهواره توسط نیروی انتظامی اجرا می‌شود. به علاوه در ایران از امواج پارازیت نیز برای اختلال در تلویزیون‌ها و رادیوهای ماهواره‌ای استفاده می‌شود.

علیرغم این ممنوعیت‌ها و موانع٬ آمار ارائه شده از سوی نهادهای رسمی ایران٬ حکایت از رواج استفاده از ماهواره در ایران دارد.

در همین خصوص علی جنتی٬ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی٬ آذرماه سال گذشته اعلام کرد که «۷۱ درصد از مردم تهران» از ماهواره استفاده می‌کنند.

وی آن زمان تاکید کرد که باید روش‌‌های مقابله با «آسیب‌های این شبکه‌ها» مورد بررسی قرار بگیرند.
XS
SM
MD
LG