لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

بازار لوازم آرایشی در ایران، دومین در منطقه، هفتمین در جهان


خبرگزاری فرانسه در گزارشی به مسأله «آرایش» زنان ایرانی پرداخته و با اشاره به تضاد ظاهری حجاب اجباری با آرایش زنان تصریح کرده که «زیر پوشش حجاب و به رغم شرایط دشوار معاش، این روزها زنان ایران همچنان در به رخ کشیدن چهره و خرج کردن پول برای زیبنده‌تر شدن گشاده‌دستی می‌کنند».

این خبرگزاری در ادامه می‌نویسد، آرایش روزانه زنان در ایران - که دست برقضا دارای نظامی اسلامی است - چه بسا مرسوم‌تر از برخی کشورهای لیبرال غربی است.

در معرض نمایش گذاشتن زیبایی شخص بدون هراس از توبیخ نظام رسمی امری نادر است، با این حال بازار مصرف لوازم آرایشی در ایران با بیش از ۳۸ میلیون زن دومین بازار بزرگ خاورمیانه بعد از عربستان سعودی و هفتمین بازار جهان به شمار می‌رود.

تینا زرین‌نام که سی ساله و طراح مُد است می‌گوید: «زن‌های ایرانی به محض اینکه صبح از خواب بلند می‌شوند آرایش می‌کنند. حتی اگر مریض باشند باید در خیابان زیبا و برازنده به نظر برسند.»

«لَنکوم»، مارک لوازم آرایشی فرانسوی، به تازگی بعد از دهه‌ها دوری از بازار ایران، اعلام کرد که به بازار این کشور بازگشته و با دعوت از ۴۰۰ دست‌اندرکار صنعت زیبایی و هنرمند ایرانی به یکی از هتل‌های مجلل تهران، بازگشت خود را به بازار ایران جشن گرفت.

این مراسم از آن جهت حائز اهمیت بود که برای نخستین بار از زمان انقلاب سال ۱۹۷۹ بود که یک مارک معروف غربی با یک چنین سروصدایی آغاز به کار خود را اعلام کرد.

در همین حال، تحریم‌های وضع شده توسط ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت و دیگر بازوهای اقتصاد ایران همچنان به قوت خود باقی است و بسیاری از شرکت‌های خارجی می‌گویند این تحریم‌ها تأثیری منفی بر روی کسب و کارشان داشته‌است.

برای مقایسه میزان مصرف لوازم آرایشی در ایران باید توجه داشت که بر اساس نظر متخصصان امر، زنان ایرانی «هر ماه به طور متوسط یک عدد ریمل چشم خریداری می‌کنند»، این در حالی است که زن‌های فرانسوی همان یک ریمل را به مدت چهار ماه استفاده می‌کنند.

مارک لَنکوم در ایران توسط فروشگاه‌های عطرفروشی سفیر عرضه می‌شود. این مجموعه در سال ۲۰۱۰ تأسیس شد و هم اینک دارای حدود ۲۰ شعبه در سراسر کشور است.

یکی از نمایندگان فروش لَنکوم در ایران می‌گوید: «بازار [لوازم آرایشی] روبه رُشد بوده و در حال حاضر چندین میلیون دلار ارزش دارد.» این نماینده فروش در ادامه تصریح می‌کند که این مبلغ بین مجاری رسمی فروش لوازم آرایشی و «بازار خاکستری» تقسیم می‌شود.

پگاه قریشی مدیرعامل شرکت سفیر توضیح می‌دهد که هم‌اینک تنها ۴۰ درصد از بازار مصرفی لوازم آرایش ایران تحت نظارت دولت قرار دارد. باقی این بازار بین قاچاقچی‌هایی تقسیم می‌شود که در بازارها و مغازه‌های کوچک فعالیت دارند و لوازم آرایشی را به صورت غیرقانونی وارد می‌کنند.

آرایش کردن در جمهوری اسلامی جُرم نیست چراکه اسلام استعمال عطر و لوازم آرایشی را منع نکرده‌است. قریشی در ادامه این‌گونه اظهارنظر می‌کند که «حضرت محمد خودش از عطر استفاده می‌کرد.»

آرایش در جامعه ایران نوعی اظهار وجود است، جایی که فارغ از دین و مذهب افراد، بر اساس آموزه‌های حجاب اسلامی زنان می‌بایست موی خود را بپوشانند و لباس‌های گشاد و غیربدن‌نما به تن کنند.

در همین حال میزان استفاده مردان ایرانی از لوازم آرایشی نیز افزایش یافته‌است.
ویستا باور، مؤسس و مدیر محصولات آرایشی کاپریس می‌گوید: «ایران جمعیت جوان زیادی دارد، بیشتر آنها هنوز با پدر و مادرشان زندگی می‌کنند. زیاد هم نگران قیمت‌ها نیستند و می‌توانند حسابی پول خرج لوازم آرایشی کنند.»

XS
SM
MD
LG