لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

سپاه پاسداران برای جنجال‌های انتخاباتی افغانستان «نقشه کشیده است»


رحمت‌الله نبیل، رییس اداره امنیت ملی افغانستان می‌گوید سپاه پاسداران از جنگ در افغانستان بهره می‌برد
رحمت‌الله نبیل، رییس اداره امنیت ملی افغانستان می‌گوید سپاه پاسداران از جنگ در افغانستان بهره می‌برد

رییس اداره امنیت ملی افغانستان می‌گوید که سپاه پاسداران ایران از جنگ جاری در افغانستان به سود خود استفاده می‌کند. وی، آی‌اس‌آی (سازمان اطلاعات نظامی پاکستان) را نیز نهادی دانسته که به جنگ در ولایت هلمند دامن می‌زند.

به گزارش بخش افغان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، رحمت‌الله نبیل در جلسه پرسش و پاسخ مجلس شورای ملی افغانستان اعلام کرده که سپاه پاسداران ایران برای استفاده از جنجال‌های انتخاباتی افغانستان، نقشه‌هایی طرح‌ریزی کرده و حال مشغول اجرایی کردن آن‌ها است.

انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان روز ۱۶ فروردین ماه برگزار شد و پس از آنکه هیچ کدام از نامزدها نتوانستند حداکثر آرا را کسب کنند، رای‌گیری به دور دوم کشیده شد. عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی که بیش‌ترین میزان آرا را داشتند به دور دوم انتخابات که روز ۲۴ خردادماه برگزار شد راه یافتند.

بر اساس اظهارات رییس اداره امنیت ملی افغانستان، هم سپاه پاسداران ایران و هم آی‌اس‌آی پاکستان در تحلیل‌هایی مشابه معتقد بودند که انتخابات افغانستان دو مرحله‌ای خواهد شد. آقای نبیل معتقد است که آی اس آی به جنگ در ولایت هلمند دامن زده و سعی دارد از این منطقه به عنوان نقطه جنگی استفاده کند.

وی افزود: برنامه سازمان اطلاعات نظامی پاکستان این بوده است که در خلاء سیاسی بین دو انتخابات «فشار وارد کند» و بخش‌هایی از افغانستان را به دست طالبان بدهد.

بیش از هفت میلیون نفر در انتخابات دور دوم افغانستان شرکت کردند، اما دو روز پس از رای‌گیری، عبدالله عبدالله اعلام کرد که نگران «تقلب مهندسی‌شده» در انتخابات است و خواستار توقف شمارش آرا شد.

در پی این اتفاقات، رییس دبیرخانه کمیسیون انتخابات افغانستان از سمت خود استعفا داد و در نهایت جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز یازدهم تیر، از حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان خواست تا به نگرانی نامزدهای انتخاباتی اهمیت دهد و اجازه دهد که نخستین انتقال قدرت دمکراتیک در این کشور در صحت و سلامت صورت گیرد.

احمد یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات، روز چهارشنبه، یازدهم تیرماه اعلام کرد که نتیجه اولیه شمارش آرا دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان روز ۱۶ تیرماه اعلام خواهد شد.

قرار بود نتیجه انتخابات افغانستان ۱۱ اردیبهشت ماه اعلام شود که این زمان به تعویق افتاد و کمیسیون انتخابات، آراء نزدیک به دو هزار حوزه انتخاباتی را بازشماری کرده است.

XS
SM
MD
LG