لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

شرمن از تعيين ضرب الاجل برای پایان مذاکرات با ايران خودداری کرد


معاون وزارت خارجه آمريکا روز سه شنبه، هفتم مرداد، بار ديگر از تعيين ضرب‌الاجل برای پایان مذاکرات اتمی با ايران پرهيز کرد، ولی گفت که به هر روی، قصد قطعی آمريکا، پايان دادن به گفت‌وگوها در ۲۴ نوامبر - سوم آذر - است.

وندی شرمن که رياست هيات مذاکره کننده آمريکا در گفت‌وگوهای اتمی گروه ۱+۵ با ايران را بر عهده دارد، در نشست کميته روابط خارجی سنای آمريکا افزود: در گفت‌وگوها آموخته است که پيش بينی چگونگی پايان کار بسيار دشوار است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، خانم شرمن اگر چه از تاييد اين که مهلت چهار ماهه فعلی آخرين ضرب‌الاجل خواهد بود خودداری ورزيد، ولی تصريح کرد هنگامی که ۲۴ نوامبر فرارسد، اتخاذ هر تصميمی با مشورت و نظر کنگره آمريکا صورت خواهد گرفت.

اين مقام دولت اوباما اعلام کرد که مسائل مهم گفت‌وگوها در يک جلسه غيرعلنی با قانونگذاران آمريکا در ميان گذاشته می‌شود.

وی اظهار داشت: «می‌توانم به شما بگویم که ظرف شش ماه گذشته، پیشرفت‌های محسوسی داشتیم. ما به تبادل ایده‌ها پرداختیم، اختلافات بر سر مسائل کلیدی را کم کرده و حوزه‌هایی که نیازمند کار بیشتر هستند را مشخص کردیم. به عنوان مثال، ما گفت‌وگوهای سازنده‌ای داشتیم درباره اینکه چگونه باید خطرات تاسیساتی چون فردو و اراک را کاهش دهیم».

به رغم اطمينان خاطر مذاکره کننده ارشد آمریکا در گفت‌وگوهای اتمی با ایران، بسياری از سناتورهای دو حزب دمکرات و جمهوريخواه آمريکا نسبت به پيامدهای توافق احتمالی با جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کردند.

در همین زمینه، سناتور جمهوريخواه مارکو روبيو از ايالت فلوريدا که فرزند يک مهاجر کوبايی تبار است، به بيان ترديدهای خود در رابطه با کارنامه جمهوری اسلامی پرداخت و چند مورد را بر شمرد.

او گفت نخست بايد نسبت به حسن نیت حکومت ايران در اجرای تعهداتش ترديد داشت، دوم اين که با برداشتن تحريم‌ها، اعمال دوباره آنها در صورت نقض تعهدات توسط تهران، بسيار دشوار خواهد بود، و سوم آن که جمهوری اسلامی در گذشته هم شيوه های فريبکارانه به کار برده و هيچ اطمينانی نيست که در آينده نيز چنين نکند.

سناتور روبيو سرانجام به گسترش برنامه موشکی جمهوری اسلامی اشاره کرد و آن را نشانه‌ای از عدم حسن نیت دولت ايران دانست.

سناتور دمکرات باربارا دکستر از ايالت کاليفرنيا هم تاکيد کرد که هيچ‌گونه توافقی قابل پذيرش نخواهد بود مگر آن که تمام شرايط اعلام شده به ايران، از جانب اين دولت پذيرفته شود و راستی آزمايی آنها قابل تاييد باشد.

وندی شرمن، معاون سياسی وزارت خارجه آمريکا، در پاسخ به نگرانی‌های سناتورها اطمينان خاطر داد که مهلت جديد چهار ماهه، فرصتی برای مطمئن شدن از امکان‌پذير بودن راه حل ديپلماتيک است.

او گفت اگر توافق همه جانبه ممکن شود، اين امر برای همگان سودمند خواهد بود، به تقويت ثبات و امنيت خاورميانه کمک خواهد کرد و در امنيت اسراييل نيز بسيار موثر خواهد بود.

دولت جمهوری اسلامی ايران همواره گفته است که برنامه اتمی‌اش ماهیت صلح‌آميز دارد ولی قانونگذاران آمريکايی نسبت به اين ادعا ترديد دارند.

در نشست روز سه شنبه کميته روابط خارجی سنای آمريکا، ديويد کوهن معاون وزارت خزانه داری اين کشور که مسووليت امور تحريم‌ها را بر عهده دارد، خطاب به قانونگداران آمريکايی تاکيد کرد که تا حصول يک توافق همه جانبه اتمی با ايران، رژيم تحريم‌ها پايدار خواهد ماند.

هشدار درباره بازداشت روزنامه نگاران آمريکايی

وندی شرمن در جريان نشست کميته روابط خارجی سنای آمريکا همچنين نسبت به دستگيری و بازداشت رونامه نگاران آمريکايی در ايران ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی آنها شد.

وی تصريح کرد که ادامه بازداشت روزنامه نگاران آمريکايی، موضع دولت ايران را در گفت‌وگوهای اتمی تضعيف خواهد کرد.

به گفته خانم شرمن، دولت آمريکا برای انتقال نگرانی‌های خود، تمام کانال‌های ارتباطی بويژه سفارت سوييس در تهران که حافظ منافع آمريکا در ايران است را به کار گرفته است.

مقام‌های آمريکايی و روزنامه واشينگتن پست روز دوم مرداد اعلام کردند که سه تبعه آمريکايی از جمله جيسون رضائيان، خبرنگار واشينگتن پست در ايران به علاوه همسر ايرانی‌اش بازداشت شده‌اند.

غلامحسين اسماعيلی، رييس دادگستری استان تهران، روز سوم مرداد با تاييد اين خبر گفت که «اين موضوع هنوز در مرحله تحقيقات است».

به گفته وی، در اين زمينه تنها پس از «بررسی‌های فنی و بازجويی» اطلاع‌رسانی خواهد شد.

XS
SM
MD
LG