لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

ابتکار: از هر هفت مرگ یک مورد به خاطر آلودگی هواست


معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران
معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران دلیل یک مورد از هر هفت مورد مرگ شهروندان را آلودگی هوا دانست و خبر داد که با قطع بنزین پتروشیمی هوای تهران بهبود یافته‌است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، ۱۱ مرداد با استناد به آمار سازمان جهانی بهداشت گفت که از هر هفت مورد مرگ و میر یک مورد به دلیل آلودگی هوا است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بَنزن موجود در سوخت را از عوامل جدی سرطان به ویژه سرطان خون ذکر کرد و افزود: «به طور کامل این فرآورده از چرخه خارج شده هرچند به صفر نمی‌رسد اما اکنون به کمتر از یک درصد رسیده‌است.»

خانم ابتکار تصریح کرد: «در شهرهای بزرگی که بنزین یورو ۴ مصرف می‌شود کیفیت هوای خوبی را شاهد هستیم.»

به گفته خانم ابتکار در حال حاضر در تهران، کرج، اراک و تبریز از بنزین یورو ۴ استفاده می‌شود و تا پایان آذر ۸ کلانشهر دیگر به این شهرها اضافه خواهند شد.»

ایران تا سال ۸۸، چهل درصد از بنزین مصرفی خود را از خارج تامین می‌کرد، اما به خاطر تحریم‌های غرب در مورد بنزین، مجبور شد کمبود ظرفیت پالایشگاهی تولید بنزین را از طریق تولید این سوخت در مجتمع‌های پتروشیمی و با افزودن سرب یا کاتالیست‌های شیمیایی و بعضاً خطرناک مانند «ام‌تی‌بی‌ای» جبران کند.

«ام‌تی‌بی‌ای» ماده‌ای سمی و به شدت سرطان‌زاست و استفاده از آن در دنیا برای تولید بنزین ممنوع است.

این اقدام در دورات وزارت مسعود میرکاظمی وزیر وقت نفت، انجام شد. سه تن از وکلای دادگستری ۱۲ خرداد خبر دادند که علیه مسعود میرکاظمی، به دلیل تولید «بنزین‌های سمی» به دادسرا شکایت کرده‌اند.

مسعود میرکاظمی در واکنش به این موضوع، صحبت‌ها درباره بنزین سمی را سیاسی خواند و اطلاعات ارائه شده را دروغ نامید.

در همین حال رستم قاسمی، وزیر نفت دولت محمود احمدی نژاد، روز شنبه ۱۱ مرداد گفت که مراکز فنی و آزمایشگاهی نفت، بنزین پتروشیمی را تأیید کرده‌اند و «کیفیت بخشی از بنزین‌های تولید شده به یورو ۴ و یورو ۵ رسیده‌است.»

خانم ابتکار در پاسخ به سخنان رستم قاسمی گفت: «قطع بنزین پتروشیمی و واردات بنزین مدنظر ما نیست، بلکه بنزین یورو ۴ و قابل قبول مورد تأیید ما است و فرقی نمی‌کند این بنزین وارداتی باشد یا در داخل تولید شود.»

وی اضافه کرد: «آنچه مسلم است با قطع بنزین پتروشیمی هوای تهران بهبود یافت.»

توزیع بنزین پتروشیمی از ماه‌های ابتدایی دولت حسن روحانی متوقف شد. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، ششم اسفند سال گذشته «آلاینده و خارج از استاندارد» بودن بنزین پتروشیمی‌ها را تأیید کرده و گفته بود که «قطعاً در تهران دیگر این نوع بنزین توزیع نخواهد شد».

هرچند مقامات دولت احمدی‌نژاد آلوده بودن بنزین پتروشیمی را تکذیب کرده‌اند اما گزارش‌های مختلفی درباره آلوده بودن این بنزین منتشر شده‌است.

وحید حسینی، مدیر کل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دوشنبه ۱۶ تیر گفت که نتایج آزمایش نمونه‌های بنزین داخلی از سوی آلمانی‌ها نشان می‌دهد که میزان گوگرد بنزین عرضه شده در تهران ۲۰ برابر حد مجاز بوده‌است.

خانم ابتکار در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این گفته نمایندگان مجلس که حتی یک لیتر بنزین یورو ۴ وارد کشور نشده خاطرنشان کرد: «بخشی از این بنزین‌های یورو ۴ که در چهار کلانشهر استفاده می‌شود وارداتی و بخشی تولیدی است و به گفته وزارت نفت محموله‌های اول پس از مصوبه دولت در تاریخ دهم اردیبهشت‌ماه به کشور وارد شده‌است.»

محمدحسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ۱ تیر ۱۳۹۳ گفته بود که تا به امروز حتی از بنزین‌های وارداتی یک لیتر بنزین یورو ۴ وارد کشور نشده‌است.

XS
SM
MD
LG