لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

اوکراین از ساکنان دونتسک خواست شهر را ترک کنند


یک سرباز اوکراینی در نزدیکی دونتسک
یک سرباز اوکراینی در نزدیکی دونتسک

دولت اوکراین نیروهای خود را برای موضع‌گیری و حمله به دونتسک، از آخرین مناطق مرکزی تحت کنترل جدایی‌طلبان هوادار روسیه، آماده می‌کند و از ساکنان شهر خواسته است آن را ترک کنند.

آندری لیسنکو، یک سخنگوی نیروهای نظامی اوکراین، ۱۳ مرداد گفت دالانی برای خروج اضطراری ساکنان دونتسک در نظر گرفته شده است.

به گفته او دولت کمک می‌کند تا آنها در پناهگاه‌های موقتی اسکان داده شوند.

لیسنکو در عین حال گفته است که ارتش اوکراین کنترل شهر یاسی‌نوواتا، که نقطه کلیدی در ارتباط راه‌آهن لوهانسک و دونتسک است را در دست گرفته‌ است.

طی روزهای گذشته و با افزایش حملات در شهر لوهانسک، دیگر مرکز مهم تحت کنترل شورشیان، اعلام شد که این شهر تحت محاصره قرار گرفته و برق آن نیز قطع شده است.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده است که دولت اوکراین از تجزیه‌طلبان خواسته است اجازه دهد مردم مناطق درگیر در شرق اوکراین بتوانند از آنها خارج شوند.

خبرگزاری رویترز روز یک‌شنبه از نبردهایی سنگین در اطراف دونتسک خبر داده بود.

همزمان با تنگ‌تر شدن حلقه محاصره دونتسک و لوهانسک، روسیه نیز روز دوشنبه یک مانور بزرگ نظامی را در مناطق مرکزی و غربی خود، در نزدیکی اوکراین، آغاز کرد.

مقام‌های روسی گفته‌اند در این رزمایش پنج روزه، صد هواپیمای جنگی، هلیکوپتر و سامانه‌های دفاع هوایی حضور دارند.

از سوی دیگر خبرگزاری‌های روسیه از گریختن شبانه «۴۰۰ سرباز» اوکراینی به روسیه، برای -به گفته آنها- «دوری از جنگیدن با شورشیان» هوادار روسیه، خبر داده‌اند.

ارتش اوکراین تائید کرده است که گروهی از نظامیان آن کشور از مرز روسیه گذشته‌اند، اما این موضوع که آنها به روسیه پناهنده شده‌اند را رد کرده است.

گزارش شده است که نیروهای ارتش اوکراین پس از آنکه مهمات آنها تمام شده بود، تحت محاصره شورشیان قرار گرفته بودند.

XS
SM
MD
LG