لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۰

اسرائیل «موافق» تمدید آتش‌بس؛ عضو حماس: هنوز به توافق نرسیده‌ایم


یک کودک آواره غزه در حال ترک مدرسه-پناهگاه سازمان ملل متحد در آن باریکه
یک کودک آواره غزه در حال ترک مدرسه-پناهگاه سازمان ملل متحد در آن باریکه

در حالی‌که مقام دولت اسرائیل از آمادگی تل‌آویو برای تمدید آتش‌بس ۷۲ ساعته که میان آن کشور و گروه‌های فلسطینی در غزه برقرار شده، خبر داده است، یک عضو ارشد حماس می‌گوید هنوز این گروه به توافقی نرسیده است.

خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه از قول یک مقام دولت اسرائیل نوشته‌اند که آن کشور «آمادگی‌اش را برای تمدید آتش‌بس تحت شرایطی اعلام کرده است».

از سوی دیگر اما یک مقام ارشد حماس که عضو هیئت مذاکره‌کننده فلسطینی‌ها در قاهره است، در حساب توئیتری خود نوشته است این گروه هنوز با اسرائیل برای تمدید آتش‌بس به توافق نرسیده است.

آتش‌بس میان طرف‌ها که وارد سومین روز خود می‌شود، صبح روز جمعه ۱۷ مرداد به پایان می‌رسد.

آتش‌بس ۷۲ ساعته نخستین بار است که در نبرد یک ماهه میان طرف‌ها که نزدیک به ۱۹۰۰ قربانی فلسطینی، عمدتا غیر نظامی برجای گذاشت، اجرا می‌شود.

۶۴ سرباز اسرائیلی و سه شهروند غیرنطامی در آن کشور نیز در پی درگیری‌ها و موشک‌پرانی‌های حماس کشته شده‌اند.

روز نخست این آتش‌بس ریاض مالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی، این احتمال را مطرح کرده بود که ترک مبارزه موقت، برای سه روز دیگر یا بیشتر تمدید شود.

دبیر کل سازمان ملل گفته است که «کشتار و ویرانی وسیع در غزه جهان را تکان داده و مایه شرمساری است».

او خواستار پایان «دور بی‌معنی رنج و محنت» در منازعه میان فلسطینی‌ها و اسرائیل شده است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز پس از آتش‌بس در گفت‌وگویی با شبکه جهانی بی‌بی‌سی، خواستار برقراری پایدار آن شد و در عین حال تاکید کرد که باید به مسائل اساسی گسترده‌تر پرداخته شود.

در این میان جیمی کارتر، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده و برنده جایزه صلح نوبل، فراتر رفته و خواستار به رسمیت شناخته شدن گروه حماس است.

واشینگتن، حماس را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده است.

در طرف دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در سخنانی تازه از جنگ در باریکه غزه حمایت کرده و حماس را مقصر تلفات بالای غیرنظامیان فلسطینی نامیده است.

XS
SM
MD
LG