لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۵

اختلافات سیاسی در بغداد؛ نیروهای امنیتی به خیابان‌ها رفتند


نوری مالکی (در وسط تصویر) تاکید کرده است تسلیم فشارها نمی‌شود؛ او با انتقادهایی گسترده برای کناره‌گیری از مقام نخست‌وزیری برای بار سوم روبه‌رو است
نوری مالکی (در وسط تصویر) تاکید کرده است تسلیم فشارها نمی‌شود؛ او با انتقادهایی گسترده برای کناره‌گیری از مقام نخست‌وزیری برای بار سوم روبه‌رو است

پس از آنکه نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، تهدید کرد از فواد معصوم، رئیس‌جمهوری آن کشور، شکایت خواهد کرد، نیروهای امنیتی، یک‌شنبه شب در خیابان‌های بغداد و نقاط کلیدی پایتخت مستقر شدند.

حضور نیروهای امنیتی که به سازمان‌های «نزدیک به نخست‌وزیر» وابسته‌اند، در خیابان‌های بغداد پس از آن است که مالکی در یک سخنرانی تلویزیونی، عملا تاکید کرد تسلیم فشارها برای تشکیل ندادن دولت برای بار سوم نخواهد شد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که چندین تن از مقام‌های پلیس گفته‌اند نیروهای امنیتی در نقاط کلیدی ورودی به پایتخت نیز حاضر شده‌اند.

یک مقام ارشد پلیس نیز به خبرگزاری فرانسه از «حضور وسیع نیروهای امنیتی؛ پلیس و ارتش، به ویژه در اطراف منطقه [حفاظت‌شده] سبز» خبر داده است.

نوری مالکی که طی ماه‌های گذشته با انتقادهای گسترده‌ای روبه‌رو بوده است، فواد معصوم را به دلیل آنکه نام نخست‌وزیر را برای تشکیل کابینه در موعد مقرر اعلام نکرده، متهم به نقض قانون اساسی کرده است.

رئیس‌جمهوری عراق قرار بود تا روز دوشنبه، ۲۰ مرداد، رئیس بزرگترین فراکسیون پارلمان را مامور تشکیل دولت جدید کند اما او معرفی نخست وزیر را تا هشت روز دیگر به تاخیر انداخته است .

ائتلاف مالکی پیروز انتخابات پارلمانی عراق بوده است. اما نخست‌وزیر عراق متهم است که با بی‌اعتنایی به غیرشیعیان، خود از عوامل بحران کنونی آن کشور است.

همزمان در واشینگتن نیز رخدادهای اخیر با واکنش روبه‌رو شده است؛ برت مک‌گارک، یک مقام ارشد وزارت خارجه در امور «شرق نزدیک» در حساب توئیتر خود از «حمایت کامل از فواد معصوم به عنوان ضامن قانونی اساسی و نخست‌وزیری که بتواند توافقی ملی را سامان دهد» نوشته است.

خبرگزاری فرانسه از قول یک مقام وزارت کشور عراق می‌گوید حضور نیروهای امنیتی در خیابان‌ها، «بسته شدن برخی خیابان‌ها و پل‌ها» به دلیل «شرایط سیاسی» انجام شده است.

رویترز می‌گوید محتمل است که «سخنرانی تند» مالکی در تلویزیون اختلافات سیاسی در عراق را عمیق‌تر کند.

تازه‌ترین رخدادها در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای دولت خودخوانده اسلامی، «داعش»، به پیشرفت‌هایی در آن کشور دست یافته‌اند و ارتش آمریکا نیز نهایتا برای مقابله با آنها وارد کارزار شده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته اجازه حملات هوایی علیه داعش را برای جلوگیری از کشتار اقلیت‌های محصور در کوهستان‌های شمالی عراق صادر کرده است.

از آن زمان پهپادها و جنگنده‌های آمریکایی در چند دور از حملات نیروهای داعش را هدف قرار گرفتند.

تازه‌ترین دور از این حملات در روز یک‌شنبه صورت گرفت.

نیروهای کرد نیز در شمال درگیر نبرد با نیروهای داعش هستند.

XS
SM
MD
LG