لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۶

واکنش ظریف و لاریجانی به گزارش حقوق بشری بان گی مون


محمدجواد ظریف در کنار صادق آملی لاریجانی
محمدجواد ظریف در کنار صادق آملی لاریجانی

وزير امور خارجه و رئيس قوه قضائيه نيز به جمع منتقدان گزارش اخير دبيرکل سازمان ملل متحد درباره وضعيت حقوق بشر در ايران پيوستند.

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران که در نيويورک آمريکا به سر می‌برد، در ديدار با دبيرکل سازمان ملل متحد به او گفت که گزارشش از وضعيت حقوق بشر در ايران، «خلاف روند واقعی و برنامه و اقدامات دولت» حسن روحانی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، آقای ظريف در اين ديدار که روز پنج‌شنبه، ۲۷ شهريور، برگزار شد گفته است: «اين که در منطقه ما، فقط در مورد کشور ايران گزارش منتشر می‌شود قابل پذيرش نيست.»

وزير امور خارجه جمهوری اسلامی همچنين به آن چه «جايگاه ايران و تحولات و ويژ‌گی‌های مثبت و انحصاری جامعه ايران در مقايسه با ساير کشورهای منطقه» توصیف کرد اشاره کرده و انتشار گزارش در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران را «مبتنی بر نگرش سياسی و دوگانه به مسائل حقوق بشر» دانست.

محمدجواد ظريف افزوده است که «دولت ايران خود را نسبت به ارتقا و بهبود وضعيت حقوق بشر کاملا مسئول می‌داند و برنامه‌ها و اقدامات در اين زمينه را در دستور کار خود دارد».

در اين گزارش، اشاره‌ای به واکنش احتمالی بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، به سخنان وزير امور خارجه ايران نشده است.

آقای بان در گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در ایران گفته بود که شرایط آزادی بیان و حقوق بشر پس از روی کار آمدن حسن روحانی تغییر نکرده است.

رئیس قوه قضائیه: دبیرکل سازمان ملل چه کاره است؟

يک روز قبل از اين سخنان محمدجواد ظريف، رئيس قوه قضائيه نيز در تهران گفته بود که «تاکنون در گزارش‌های گزارشگر ويژه سازمان ملل دروغ‌های زيادی خوانده بوديم و اين بار همان موارد خلاف واقع و اشتباه در گزارش دبير کل سازمان [ملل متحد] تکرار شده است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، صادق آملی لاريجانی در عين حال گفته است که «اين مطالب خلاف واقع و اشتباه» در گزارش بان گی مون، به «شکل محتاطانه‌تری» بيان شده است.

رئيس قوه قضائيه افزوده که «پاسخ مستدل و بند به بند» به اين گزارش از سوی ستاد حقوق بشر ارائه شده است.

آقای لاريجانی همچنين «انتقاد از اعدام‌ها» در ايران را از «موارد عجيب» اين گزارش خوانده و گفته اين انتقاد «در حالی است که خود می‌دانند بيشترين موارد اعدام در کشور مربوط به محکومان مواد مخدر است».

او مجازات اعدام برای اتهام «افساد فی‌الارض» را نيز «موضوعی داخلی» دانسته و از «تکرار اعتراض به قصاص» در گزارش دبيرکل سازمان ملل هم انتقاد کرده است.

رئيس قوه قضائيه گفته که «حق قصاص از يک زيربنای کلامی و فقهی اسلامی برخوردار است» و افزوده است: «ما بر اساس قرآن و روايات، قصاص را يک حق برای اوليای دم می‌دانيم که البته منافاتی با مجازات از جنبه عمومی جرم ندارد.»

صادق آملی لاريجانی گفته که «ويژگی‌های جامعه مومن با جامعه سکولار متفاوت است» و تاکيد کرده است: «کسی حق ندارد به ما بگويد که از اعتقاد و ايمان به عظيم‌ترين حقيقت هستی و بلکه تنها حقيقت مستقل عالم دست ‌برداريد. اين آقای دبيرکل چه کاره است که می‌گويد شما بايد اين اعدام‌ها را متوقف کنيد، اينها چه کاره هستند؟»

پاسخ به جزئیات

رئيس قوه قضائيه در بخش ديگری از سخنانش، به تعدادی از جزئيات گزارش دبيرکل پاسخ داده است.

او از جمله گفته اعدام جوانی به نام «جنت‌مير» در اصفهان که کمتر از ۱۸ سال داشته و بدون داشتن وکيل به جرم مواد مخدر به دار آویخته شده اصلا صحت ندارد، چون چنين فردی «وجود خارجی نداشته است».

صادق آملی لاريجانی همچنين بدون نام بردن از آيت‌الله کاظمينی بروجردی، ادعای اين که در زندان با او بدرفتاری می‌شود و اجازه دسترسی به خدمات پزشکی و بهداشتی نداشته را رد کرده است.

رئيس قوه قضائيه گفته که آقای کاظمينی بروجردی اصلا آيت‌الله نيست و «اهل فساد بود».

آقای آملی لاريجانی از وضعيت زنان در ايران نيز دفاع کرده و افزوده است که وزير نبودن زنان در ايران يا عضويت آنها در شورای نگهبان، به علت «سازوکارهای خاص» انتخاب اعضای اين نهادهاست.

او حضور نداشتن زنان در سطوح بالای قوه قضائيه را نيز رد کرده و گفته است: «اکنون در دادسرای ديوان عالی کشور قاضی زن داريم و در ديوان عدالت اداری مستشار خانم حضور دارد، پس سخن دبيرکل خلاف واقع است.»

روحانی: در یک سال گذشته تحولات بسیار زیادی رخ داده است

حسن روحانی، رئيس جمهور، نيز بدون اشاره مستقيم به گزارش دبيرکل سازمان ملل متحد درباره وضعيت حقوق بشر در ايران گفته «تحولات بسيار زيادی در اين يک سال انجام گرفته است».

به گزارش ايسنا، آقای روحانی در مصاحبه با تلويزيون «ان‌بی‌سی» آمريکا افزوده است که «امروز در جامعه ما آرامش و نشاط بيشتری وجود دارد و از لحاظ سياسی و همه جناح‌های سياسی فعال‌تر از گذشته در حال فعاليت هستند.»

او همچنين گفته است که «فضای دانشگاه‌ها از گذشته بهتر است» و وعده داده تا با انتشار و اجرای «منشور حقوق شهروندی» توسط دولتش وضعيت در ايران بهبود پيدا کند.

XS
SM
MD
LG