لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

نخستین دیدار رهبران بلندپایه ایران و بریتانیا پس از ۳۶ سال


عکسی از دیدار روحانی و کامرون که در صفحه فیس‌بوک آقای روحانی منتشر شده‌ است. ۲ مهر ۹۳.
عکسی از دیدار روحانی و کامرون که در صفحه فیس‌بوک آقای روحانی منتشر شده‌ است. ۲ مهر ۹۳.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه دوم مهر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، با حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، دیدار کرد.

این دیدار، نخستین ملاقات بالاترین مقام‌های اجرایی دو کشور از زمان انقلاب بهمن ۵۷ ایران است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این ملاقات در دفتر نمایندگی بریتانیا در سازمان ملل انجام شده و صفحه فیس‌بوک حسن روحانی نیز تصویری از دیدار وی را منتشر کرده‌ است.

طرفین جزئیاتی از موارد مورد بحث خود در این دیدار منتشر نکرده‌اند اما روزنامه بریتانیایی «ایندیپندنت» در گزارشی نوشت که این دیدار، بخشی از تلاش بریتانیا و ایالات متحده برای گسترش ائتلاف برای نبرد با گروه «حکومت اسلامی» است.

به نوشته این روزنامه، دفتر نخست‌وزیری بریتانیا گفته است که تمرکز این ملاقات، درخواست از ایران برای توقف حمایت از بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، است.

گفت‌وگوی رضا جمالی با فرخ نگهدار، تحلیلگر سیاسی، درباره دیدار تاریخی رهبران ایران و بریتانیا
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:05 0:00
لینک مستقیم

به گفته دفتر نخست‌وزیری بریتانیا، بشار اسد «شرایطی را بوجود آورده که موجب رشد تروریسم شده‌ است».

به نوشته ایندیپندنت، دفتر نخست‌وزیری بریتانیا پیش از انجام این دیدار همچنین خبر داد که آقای کامرون قصد دارد در ملاقات خود با حسن روحانی «پیام روشنی» در خصوص برنامه هسته‌ای ایران ارائه کند.

به گفته این دفتر، پیام آقای کامرون این است که اگر ایران خواستار کاهش تحریم‌ها است باید در زمینه آینده برنامه هسته‌ای خود انعطاف نشان دهد.

یکی از مقام‌های دفتر نخست‌وزیری بریتانیا به ایندیپندنت گفت: «در مورد برنامه هسته‌ای ایران دچار هیچ توهمی نیستیم و رویکرد ما همان است که بود».

او افزود: «اما اگر ایران خواستار پیوستن به جامعه جهانی برای شکست دادن داعش است، ما در آن مورد هم با آنها همکاری می‌کنیم اما به روشنی می‌گوییم که نمی‌شود [ایران] در بغداد یک نوع رویکرد و در دمشق رویکرد دیگری داشته باشد».

وی در ادامه گفت: «اگر در خصوص شکست دادن داعش جدی هستید باید در هر دو مورد راه حل سیاسی داشته باشید».

پیش از این، خبرگزاری رویترز از قول مقامات ارشد ایرانی نوشته‌بود که ایران برای کمک به ائتلاف تشکیل شده به رهبری آمریکا در مقابله با پیکارجویان «حکومت اسلامی»، خواهان «نرمش» مذاکره‌کنندگان با خود در گفت‌وگوهای هسته‌ای شده است.

آمریکا به این گزارش واکنش نشان داده و گفته که قصد ندارد موضوعات دیگری را وارد مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران کند و این کشور حاضر نیست «بر سر عراق درباره برنامه هسته‌ای ایران معامله کند».

توضیحات معاون روحانی در مورد دیدار

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حمید ابوطابی، معاون سیاسی دفتر حسن روحانی روز چهارشنبه در صفحه توئیتر خود مطالبی را در مورد دیدار روحانی و کامرون منتشر کرد.

وی این دیدار را که پس از چند دهه صورت گرفته است، زمینه‌ساز تغییرات اساسی در روابط اروپا و ایران دانست و گفت: «این دیدار مذاکرات هسته‌ای را تحت تاثیر قرار خواهد داد».

معاون سیاسی رییس جمهوری ایران اظهار داشت: «سال گذشته دفتر نخست‌وزیری انگلیس اعلام کرد که کامرون در تماس تلفنی با روحانی بر روی این مسئله که در مذاکرات اخیر پیشرفت مهمی رخ داده توافق نظر داشتند و اینک پس از آن مکالمه تلفنی سال گذشته، دکتر روحانی و دیوید کامرون در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند».

ابوطالبی گفت: «از دستاوردهای مهم سفر امسال دکتر روحانی به نیویورک، تحول در روابط تهران- لندن و بحث هسته‌ای پس از دیدار سران ایران و انگلستان است».

XS
SM
MD
LG