لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

«عفو بین‌الملل» شبه‌نظامیان شیعه عراق را به «جنایت جنگی» متهم کرد


یک عضو شبه‌نظامی «ارتش مهدی» وابسته به مقتدی صدر، حین نبردها در تکریت علیه شبه‌نظامیان حکومت اسلامی در ماه گذشته میلادی
یک عضو شبه‌نظامی «ارتش مهدی» وابسته به مقتدی صدر، حین نبردها در تکریت علیه شبه‌نظامیان حکومت اسلامی در ماه گذشته میلادی

سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه ۲۲ مهر ماه، اعلام کرد شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراق که از حمایت دولت آن کشور برخوردار هستند، طی نبردهای خود با گروه «حکومت اسلامی» دست به انجام «جنایت جنگی» علیه شهروان غیرنظامی زده‌اند.

این سازمان دولت مرکزی در بغداد را متهم کرده است که گروه‌های شبه‌نظامی شیعه را تجهیز و پشتیبانی می‌کند؛ گروه‌هایی که به گفته این سازمان به آدم‌ربایی و کشتن شهروندان سنی عراق -از زمان اشغال بخش‌هایی از کشور به دست افراطیون سنی مذهب «حکومت اسلامی»- زده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید در این مورد شواهدی دارد که نشان می‌دهد برخی غیرنظامیان سنی با «اعدام‌های تعمدی» روبه‌رو شده‌اند. در عین حال برخی خانواده‌ها باید ده‌ها هزار دلار برای آزادی بستگان خود باج می‌دادند.

به گفته این سازمان بسیاری از کسانی که ربوده شده‌اند، همچنان ناپدید هستند و برخی حتی «پس از پرداخت» باج، کشته شده‌اند.

«عفو بین‌الملل» از دولت نخست‌وزیر حیدر عبادی، که به تازگی سر کار آمده، خواسته است تا اقدام به مهار این گروه‌ها در تعرض به غیرنظامیان کند.

عراق از ماه میلادی ژوئن درگیر نبردهایی با شبه‌نظامیان اسلام‌گرای سنی‌مذهب شده است که در پی آن بخش‌هایی از آن کشور از کنترل دولت خارج شده است.

در حالی‌که گروه سنی‌مذهب «حکومت اسلامی» نیز خود با اتهام‌های گسترده کشتار و جنایت علیه غیرنظامیان روبه‌رو است، نگرانی‌ها از فروافتادن عراق به جنگ فرقه‌ای و مذهبی قوت گرفته است.

این گروه به تازگی اعلام کرده است که زنان و کودکان ایزدی به اسارت گرفته شده در شمال عراق را «طبق شریعت اسلام» به عنوان برده میان نیروهایش تقسیم کرده‌ است.

در شهریور ماه گذشته، معاون کمیسر ارشد سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، «ابعاد جنایات» نیروهای گروه «خلافت اسلامی» در عراق را غیرقابل تصور توصیف کرده بود. او البته در آن زمان اتهاماتی را نیز متوجه نیروهای نظامی عراق در کشتن غیرنظامیان کرد.

گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در برخی جبهه‌ها همراه با ارتش و نیروهای پیش‌مرگه کرد، به مواضع «حکومت اسلامی» حمله کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید گروه‌های شبه‌نظامی شیعه از نبرد علیه «حکومت اسلامی» به عنوان «بهانه‌ای» برای «انتقام‌گیری» از اعضای جوامع سنی عراق استفاده می‌کنند.

در گزارش عفو بین‌الملل آمده است «گروه‌های شبه‌نظامی شیعه، بی‌رحمانه، غیرنظامیان سنی را تحت عنوان جنگ علیه تروریسم [ولی] به دلایل فرقه‌ای، هدف قرار می‌دهند.»

این سازمان از دولت عراق خواسته است تا در این مورد دست به تحقیقاتی موثر بزند.

دولت عراق هنوز به گزارش سازمان عفو بین‌الملل واکنشی نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG